Fratell Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Har lyst å flytte til et annet sted i landet for å få meg jobb. Er nesten ikke jobber her i bygda. Så da lurer jeg på hvordan folk går frem når de søker på jobber som ikke er i samme by som man oppholder seg i. Kan tenke meg det frister mer å ansette folk som er i samme by som stillingen utlyses i. Prosessen kan også være lettere for arbeidsgiver. Hva sier dere i søknaden ang. intervju? At man kan ta fly snarest? Skype/Telefonintervju? Med tanke på at man som oftest ikke har leilighet/hybel der man søker jobb, hva sier dere om det? At dere vil forsøke å skaffe boplass snarest mulig? Kan noen bare fortelle meg hva man bør gjøre når man søker på jobb på et helt annet sted i landet? Lurer også på om dere alltid ringer arbeidsgiver eller bemanningsbyrå for å spørre om stillingen? Isåfall, gjør dere det før eller etter at dere sender søknaden? Sliter også med å finne spørsmål å stille, og er ikke flink å føre samtaler.. Hjelp! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Du kan få støtte av NAV så du har muligheten til å flytte først som kan være lurt da personlig oppmøte er positivt. Du kan også pendle hvis det nye stedet du tenker på ikke er altfor langt unna. Pendler først for å møte opp personlig når du søker jobb og fortsette pendling etter du har fått jobb frem til du har muligheten til å flytte. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Jeg søkte jobb i en annen by jeg bodde i mens jeg var student. Det innledende intervjuet var over Skype, mens det andre intervjuet var personlig oppmøte (heldigvis var de litt fleksibel, så jeg fikk tatt det mens jeg uansett hadde planlagt å reise dertil). Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Noen her som ringer den aktuelle bedriften før de sender CV og søknad, eller sender dere bare CV og søknad og venter på at de skal svare? Aner ikke hva man kan spørre om når man ikke har peiling på fagspråk og stillingstitler, spesielt når man leverer åpne søknader. Etter lang tid arbeidsledig må jeg begynne å ringe bedriftene og mase på de, for jeg får aldri svar på søknadene jeg sender.. Noen som har tips til hva man kan si og spørre om? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 I juni var jeg ferdig med bachelor i bioteknologi og søkte på flere jobber rundt om kring i landet. I juli ble jeg innkalt til jobbintervju i Oslo, men siden jeg akkurat hadde startet i et 7 ukers ferievikariat i Ålesund var det ikke mulig for meg å møte opp på intervju. De foreslo intervju via Skype, og av 80 søkere og som den eneste som ikke kunne møte til intervju fikk jeg jobben. Jeg startet umiddelbart å se på leiligheter i området, og pga. det samme problemet som ved intervjuet fikk jeg visning via Skype. Jeg fikk leiligheten, og nå er jeg i gang med min andre uke i jobben. Dette ble kanskje litt skryting, men det er lov når ting går så bra. Poenget er at det ikke trenger å være noe problem å ordne slikt på avstand. Det er nok en fordel å møte opp, men om det ikke går så trenger det ikke å være en stopper. Vær engasjert, både i søknad og på et eventuelt intervju uansett avstand. Om du ikke har peiling på faguttrykk osv. må du sette deg inn i dette på forhånd. Det er en del av å vise at du er engasjert. Mange bedrifter gir ikke tilbakemelding til kandidater som ikke aktuelle, og det er bare noe en må leve med. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 I juni var jeg ferdig med bachelor i bioteknologi og søkte på flere jobber rundt om kring i landet. I juli ble jeg innkalt til jobbintervju i Oslo, men siden jeg akkurat hadde startet i et 7 ukers ferievikariat i Ålesund var det ikke mulig for meg å møte opp på intervju. De foreslo intervju via Skype, og av 80 søkere og som den eneste som ikke kunne møte til intervju fikk jeg jobben. Jeg startet umiddelbart å se på leiligheter i området, og pga. det samme problemet som ved intervjuet fikk jeg visning via Skype. Jeg fikk leiligheten, og nå er jeg i gang med min andre uke i jobben. Dette ble kanskje litt skryting, men det er lov når ting går så bra. Poenget er at det ikke trenger å være noe problem å ordne slikt på avstand. Det er nok en fordel å møte opp, men om det ikke går så trenger det ikke å være en stopper. Vær engasjert, både i søknad og på et eventuelt intervju uansett avstand. Om du ikke har peiling på faguttrykk osv. må du sette deg inn i dette på forhånd. Det er en del av å vise at du er engasjert. Mange bedrifter gir ikke tilbakemelding til kandidater som ikke aktuelle, og det er bare noe en må leve med. Unnskyld, men for en heldiggris du har vært! Skulle ønske jeg var i samme situasjon, bare skulle ønske det. Uansett gratulerer med både jobb og leilighet - nesten samme følelse som å vinne i lotto 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Det er berre å søke som vanlig. Det er arbeidsgiver som må velge mellom å ansette godt kvalifiserte personar frå andre byar, eller ta til takke med dårligare kvalifiserte arbeidstakarar som bur lokalt. Dette inngår som ein del av arbeidsgivers vurdering av kandidatane. Men det kan være lurt å skrive noke i søknaden om korleis du har tenkt å ordne deg dersom du får jobben. Har du tenkt å flytte, skal du dagpendle, har du tilknyttningar til byen frå før osv. Skriver du at du søker denne jobben fordi din kone har fått jobb i samme by og dere planlegger å flytte, så er det sjølvsagt langt større sannsynlegheit for at arbeidsgiver ser seriøst på din søknad enn dersom det er innlysande at du ikkje har tenkt å flytte uansett, og at du kun søker fordi f.eks. NAV krever at du sender jobbsøknader. I det offentlege er det også vanlig at arbeidsgiver betalar dine utgifter i forbindelse med jobbintervjuet. Sjå f.eks. formuleringa i statens personalhåndbok: 10.6.1 Dekning av reiseutgifter mv. i forbindelse med innkalling av søkere til intervjuVirksomhetene i staten mottar søknader på ledige stillinger fra kvalifiserte søkere både fra inn- og utland. Nye IKT-løsninger gir muligheter for å gjennomføre intervjuer med arbeidssøkere med lang reisevei gjennom for eksempel video- og/eller telefonmøte. Når virksomheten innkaller søkere til intervju, er det virksomheten som avgjør hvilke legitimerte reiseutgifter som dekkes. Dersom søkeren har lang reisevei, skal virksomheten administrere bestillingen av reisen, og eventuelt overnatting på billigste måte for staten. Reiseutgifter som arbeidssøkeren har lagt ut, for eksempel til drosje, refunderes av arbeidsgiver etter fremlagt kvittering. Reiser i forbindelse med intervju er ikke tjenestereise og de statlige forsikringsordningene gjelder ikke. Arbeidssøkeren må selv sørge for reiseforsikring og dekke utgifter til kost. I private virksomheiter så kan det være litt forskjellig praksis, så her er det viktig å spørre om kva policy virksomheita har. Viljen til å dekke arbeidssøkarens reiseutgifter vil vanligvis auke alt etter kva stilling og kompetanse krav det er snakk om. Er det snakk om stillingar der det er forholdsvis få kvalifiserte søkarar så må arbeidsgiver ofte dekke reiseutgiftene for å få intervjue dei beste kandidatane, i stillingar utan kompetansekrav vil det ofte være tilstrekkelig å kun ansette lokale kandidatar. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg har med hell søkt jobb langt fra hvor jeg bodde. Jeg var dog klar til og dra så fort jeg fikk napp. Kjørte 6t for intervju, og fikk svar om at jobben var min 3 dager senere. Lenke til kommentar
Fratell Skrevet 30. august 2016 Forfatter Del Skrevet 30. august 2016 Litt desperat for å få jobb et annet sted nå. Selv butikkjobber er jo jævlig vanskelig å få når man ikke har mer enn 1 referanse fra en sommerjobb, og et stort hull i CVen fordi man gikk arbeidsledig i noen år. Må kanskje begynne å sende hundre med mailer rundt omkring til randome bedrifter og matvare-butikker rundt om i landet. Bare skrive "Ansetter dere? Plz svar meg.". Kanskje man får napp et eller annet sted... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå