toffo Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Jeg har da tenkt å bruke bilen på langkjøring både med og uten campingvogn. Nå er jo diesel endel billigere som drifstoff + at dieselbiler bruker en god del mindre drifstoff generelt. Man må vel spare inn endel på dette? Isolert sett sparer du en del på det, men så kommer alle de andre "morsomme" greiene med avanserte dieselmotorer inn i bildet da.. Eksempelvis at de ofte har gått langt, at du får turboproblemer, dyseproblemer mm. Partikkelfilter og dobbeltmassesvinghjul er nok ikke relevant i denne prisklassen vil jeg tro, men får du det også har du to fine potensielle feilkilder til. Det er akkurat det. Isolert sett sparer du kanskje rundt 5.000,- pr år på drivstoff hvis du kjører mye, alt etter kjørelengde og forskjell i reelt forbruk mellom diesel og bensimotor på den aktuelle bilen. Generelt ligger dieselmotor høyere i pris på denne typen bil (stor stasjonsvogn), fordi alle tenker som deg, og du kan fort regne et år eller så med forbruk bare for å betale merprisen i innkkjøp på en dieselbil. Men sett nå at du har en fast limit på pris. Da får du kanskje en bensin som har gått 150k kontra en diesel som har gått over 200k, og du kan igjen regne med høyere reparasjonskosnader og kortere levetid på den bilen som har gått lengst. I gamle dager gikk dieselene 'evig' i forhold til bensin, ikke minst pga enkel teknologi og lav ytelse. Nåtildags med turbo, høytrykksdyser/common rail etc er det ikke slik lengre, dessverre. Jeg dømmer ikke diesel nord og ned, men det kan være lurt å være åpen for muligheter. Endret 23. august 2016 av toffo Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 (endret) Caravelle/transporter?Hei. Ja kanskje det? Hva er forbruket pr. mil ? Er det solide biler med lite kostnader m.h.t til vedlikehold?Kanskje lurt å se litt på hva slags alder og km du får for det budsjettet som er satt opp? Caravelle er etterspurt og ligger veldig høyt i pris sammenlignet med vanlige stasjonsvogner.Hvis man legger inn maks 30k og søker etter caravelle/transporter så finner man endel som også ikke har gått så langt.En med 2.4d går "evig" (men dårlig) og har få "nymotens" greier som kan ryke. De fleste er levert med 2t hengervekt, så man kan dra det meste av vogn å. Har du BE trådstarter? Endret 24. august 2016 av daruu 1 Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 24. august 2016 Forfatter Del Skrevet 24. august 2016 Hei. Hva mente du med "Har du BE trådstarter?"? Nå ble jeg litt i tvil. BE? Du mener da utvidet førerkort? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 BE førerkort ja. Hvis ikke må du ihvertfall sjekke at du kan dra såpass mye som en evt vogn veier med den bilen du ender opp med. Vegvesen appen er fin til å sjekke det Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 13. september 2016 Forfatter Del Skrevet 13. september 2016 Folkens. Hva med Ford Galaxy 1.9 Diesel 2004 modell? Den trekker i følge vognkortet 2000 kilo med brems. Skal kun trekke ca. 1600 kilo. Men har hørt rykter om at kvaliteten ikke er god på de bilene evt. og at dyre i drift derfor med reporasjoner osv.? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Jeg har ikke hørt noe annet enn at det er drittbiler. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Du kan være heldig å få et bra eksemplar, men de fleste jeg kjenner som har denne generasjonen Galaxy/Sharan/Alhambra har problemer. Alltid noe som er feil, og en del er dyrt å fikse. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Du kan være heldig å få et bra eksemplar, men de fleste jeg kjenner som har denne generasjonen Galaxy/Sharan/Alhambra har problemer. Alltid noe som er feil, og en del er dyrt å fikse. De ligger stort sett på bunnen av feilstatistikkene, ja. Den eneste jeg kjenner som har hatt en slik tapte en stor bunch penger da han desperat etter å bli kvitt den solgte den med mye feil. Det er sannsynligvis billigere å kjøpe nesten hvilken som helst annen bil som er et par titusen dyrere i innkjøp.... Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 BE førerkort ja. Hvis ikke må du ihvertfall sjekke at du kan dra såpass mye som en evt vogn veier med den bilen du ender opp med. Vegvesen appen er fin til å sjekke det Det er absolutt et poeng. Hvis TS vurderer campingvogn på 1600 kg kan han få problemer med totalvekta allerede med en normal stasjonsvogn. Kjipt (og dyrt) å måtte sette igjen campingvogna ett eller annet sted i gokk etter å ha havnet i en tilfeldig kontroll... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Kjipt (og dyrt) å måtte sette igjen campingvogna ett eller annet sted i gokk etter å ha havnet i en tilfeldig kontroll... For ikke å snakke om at forsikringsselskapene vil foreta avkorting av erstatningsbeløp dersom du skulle komme ut for en ulykke når du fører kjøretøy du ikke har rett til å føre. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Kjipt (og dyrt) å måtte sette igjen campingvogna ett eller annet sted i gokk etter å ha havnet i en tilfeldig kontroll... For ikke å snakke om at forsikringsselskapene vil foreta avkorting av erstatningsbeløp dersom du skulle komme ut for en ulykke når du fører kjøretøy du ikke har rett til å føre. Akkurat der har jeg erfaring med at forsikringsselskapene er overraskende (dum)snille, men det skal en jo ikke gamble på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå