infoerbra Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Hei. Klar over at budsjettet er magert, men slik er det nå. Tror at japansk er mest rimelig i drift med tanke på mindre kostbare reporasjoner på sikt. Jeg vet ikke hvor stor campingvogn skal dra, men garantert ikke blant de største vogenene. Jeg ser etter vogn primært for overnatting så vi kan vi si liten til mellomstor camping-vogn. Bil primært brukt for langkjøring. Ønsker helst stasjonsvogn, men større saker kan og være aktuelt. Må ha manuell girkasse for min del. Helst "eldre" type bil ikke nyere enn 2002 årgang egentlig (hvertfall ikke de bilene med masse skjermer og elektroniske greier dasbordet med menyer man må gå inn på, jeg er ikke pensjonist, men liker ikke slikt). Jeg tenker at ok om jeg legger 25.000 i bilen og har 15.000 stående på konto til kommende reporasjoner er det en ok løsning. Heller det enn å bruke 40 tusen kanskje. For kommende reporasjoner vil det bil uansett. Setter pris på saklige tips og ikke så mye spontane utblåsninger. Endret 22. august 2016 av infoerbra Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Rangerer med de mest anbefalte bilene fra toppen til ok å anbefale nederst. Bmw og Mercedes har godt rykte for seg å ha høy tillattvekt, tror E-klasse har enn 1900kg tillatt. men så kommer det til hvor billig det er å reparere de forskjellige feilene, for den prisen du leter etter så kan man ikke forvente en bil som har gått lite heller, så forhåpningene kan dessverre ikke stilles så med tanke på holdbarheten. Bmw 525TDS Bmw 320D Nissan X-trail - ikke så mye hester i disse men veldig bra trekk kraft, unngå automat. Mercedes e klasse - helst 220CDI og oppover eller en 250TD og oppover Vw touran Audi A4 2,5tdi eller a6 2,5 tdi er det et must å ha campingvogn nå med bil, om man kan vente et år til å spare opp evt det dobbelte du har i budsjett så har du hvertfall en mer solid samt lettere å finne biler med lavere km stand. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 E-klasse stasjonsvogn har fra 1986 og nyere 2100kg tillatt tilhengervekt. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe en CDI-motor til dette budsjettet. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) I den prisklassen er det mulig å gjøre gode kjøp på Peugeot 406, som særlig i de senere versjonene 2001--> er kjent for å være en driftssikker og behagelig bil. Dessuten er den uvanlig lite plaget med rust. Se om du får tak i den sterkere HDi'en med 110hk, men 90-hesteren greier også å dra vogn hvis en har litt tolmodighet ;-) Citroen C5 kan du få gode kjøp på da det er få som vil ha de. Virkelig behagelig langturbil, og ikke så dårlig kvalitet som ryktet sier. Mazda 6 får du gode kjøp på hvis den ikke allerede er blitt til burgunderfarget kjeks. Men driftssikker er den. Ellers er det jo dullioner av Vectra/Passat/Mondeo i den prisklassen. Her er tilstand helt avhengig av tidlige eiers oppfølging. Vectra har flest feil, VW har dyrest feil... Mondeo midt i mellom et sted. Alle tre er fine langturbiler. Endret 22. august 2016 av toffo 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Btw. Få japanske muligheter her, da få av de japanske produsentene hadde dieselmotor på begynnelsen av 2000-tallet. Det eneste fornuftige jeg ellers finner er Avensis, men ryktene sier at den er i mykeste laget i rumpa til å dra vogn, særlig hvis du skal fylle opp med bagasje i tillegg. Den er heller ikke noe særlig mer driftssikker enn tilsvarende 406/Passat/Mondeo/A4... kanskje den minst driftssikre Toyotaen på årevis. 1 Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 (endret) I den prisklassen er det mulig å gjøre gode kjøp på Peugeot 406, som særlig i de senere versjonene 2001--> er kjent for å være en driftssikker og behagelig bil. Dessuten er den uvanlig lite plaget med rust. Se om du får tak i den sterkere HDi'en med 110hk, men 90-hesteren greier også å dra vogn hvis en har litt tolmodighet ;-) Citroen C5 kan du få gode kjøp på da det er få som vil ha de. Virkelig behagelig langturbil, og ikke så dårlig kvalitet som ryktet sier. Mazda 6 får du gode kjøp på hvis den ikke allerede er blitt til burgunderfarget kjeks. Men driftssikker er den. Ellers er det jo dullioner av Vectra/Passat/Mondeo i den prisklassen. Her er tilstand helt avhengig av tidlige eiers oppfølging. Vectra har flest feil, VW har dyrest feil... Mondeo midt i mellom et sted. Alle tre er fine langturbiler. Takk. Men Peugeot har vel problemer med vindusheiser? Går i stykker bare man ser på dem i følge en bruktbilselger...... Elers så liker jeg å kjøre franske biler, bare at det ofte er tekniske problemer da.... Eller er Peugeot 406 et unntakt der? :-D Og hvor mange hester anbefaler du på Peugeot 406 til å trekke? Ser det starter på 90 hester i diesel, det er vel noe lite? Endret 22. august 2016 av infoerbra Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 2006 Kia Carnival med defekt AC (du får åpne vinduet). Maxer ut budsjettet ditt, men relativt ny og lite kjørt ift annet du har å velge mellom. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80933527 Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Hei. Takk for friskt innspill Jon! Men hvor pålitelig er Kia Carnival? Bilen ser jo fin ut? Er vel ikke japansk kvalitet kanskje det? Eller? Jeg tenker på driftskostnadene da..... Kjennet ikke til Kia... Aha. Interessant å få svar uansett, men jeg burde skrevet at jeg vil ha manuell girkasse over (ser denne har automatkasse). Endret 22. august 2016 av infoerbra Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Den har iallfall vært på veien i 10 år og går ennå... foreslår at du fokuserer litt mer på den faktiske tilstanden til bilene du kan velge mellom med ditt budsjett, og ikke så mye på statistikk mhp merke, nasjonalitet osv. Kia ligger forøvrig på topp i en undersøkelse av feil på nye biler (2016): https://www.cnet.com/roadshow/news/kia-breaks-premium-brands-27-year-run-atop-j-d-power-initial-quality-study/ Endret 22. august 2016 av jon67 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 I den prisklassen er det mulig å gjøre gode kjøp på Peugeot 406, som særlig i de senere versjonene 2001--> er kjent for å være en driftssikker og behagelig bil. Dessuten er den uvanlig lite plaget med rust. Se om du får tak i den sterkere HDi'en med 110hk, men 90-hesteren greier også å dra vogn hvis en har litt tolmodighet ;-) Citroen C5 kan du få gode kjøp på da det er få som vil ha de. Virkelig behagelig langturbil, og ikke så dårlig kvalitet som ryktet sier. Mazda 6 får du gode kjøp på hvis den ikke allerede er blitt til burgunderfarget kjeks. Men driftssikker er den. Ellers er det jo dullioner av Vectra/Passat/Mondeo i den prisklassen. Her er tilstand helt avhengig av tidlige eiers oppfølging. Vectra har flest feil, VW har dyrest feil... Mondeo midt i mellom et sted. Alle tre er fine langturbiler. Takk. Men Peugeot har vel problemer med vindusheiser? Går i stykker bare man ser på dem i følge en bruktbilselger......Elers så liker jeg å kjøre franske biler, bare at det ofte er tekniske problemer da.... Eller er Peugeot 406 et unntakt der? :-D Og hvor mange hester anbefaler du på Peugeot 406 til å trekke? Ser det starter på 90 hester i diesel, det er vel noe lite? I den prisklassen har alle bilmodeller gjengangerfeil. Har ikke hørt om de vindusheisene, men Peugeot forbedret litt av hvert ved faceliften. De ser uansett ut til å være solide med tanke på motor, drivverk og rust i forhold til til mye annet i den prisklassen. Har kjørt en slik med 90-hester fra Tromsø til Oslo med full bil og ca 1000kg tilhenger. Ingen racer, men ikke flaut tregt heller. 110 hesteren er selvfølgelig et bedre valg, men dette handler om pris og kompromisser. Den gikk på 0,7l/mil med det lasset forresten, målt på turen som helhet. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Caravelle/transporter? Hei. Ja kanskje det? Hva er forbruket pr. mil ? Er det solide biler med lite kostnader m.h.t til vedlikehold? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Forbruket er vel ikke det minste, men det er enkle biler som er greie å skru på. Når man snakker om så gammelt som gjerne har gått litt så kan jo "alt" gå galt. Styr ihvertfall unna automatkassene, de er elendige... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Den har iallfall vært på veien i 10 år og går ennå... foreslår at du fokuserer litt mer på den faktiske tilstanden til bilene du kan velge mellom med ditt budsjett, og ikke så mye på statistikk mhp merke, nasjonalitet osv. Kia ligger forøvrig på topp i en undersøkelse av feil på nye biler (2016): https://www.cnet.com/roadshow/news/kia-breaks-premium-brands-27-year-run-atop-j-d-power-initial-quality-study/ Det hadde jo vært helt topp, hvis trådstarter skulle ha kjøpt en ny Kia. Det skal han imidlertid ikke, så jeg ville faktisk ha fokusert litt på statistikk, spesielt DEKRA, hvor Kia Carnival gjør det ræva dårlig, og har gjort det i ÅREVIS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 I denne prisklassen ville jeg unngått diesel, og heller sett etter en enkel og solid bil med bensinmotor (og manuell gearkasse). En mellomklassebil med 2-liter bensinmotor har ikke noe problem med å trekke campingvogn. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 FoRd Mondeo er også bra til å trekke henger. 1800 kg. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Caravelle/transporter?Hei. Ja kanskje det? Hva er forbruket pr. mil ? Er det solide biler med lite kostnader m.h.t til vedlikehold? Kanskje lurt å se litt på hva slags alder og km du får for det budsjettet som er satt opp? Caravelle er etterspurt og ligger veldig høyt i pris sammenlignet med vanlige stasjonsvogner. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 I denne prisklassen ville jeg unngått diesel, og heller sett etter en enkel og solid bil med bensinmotor (og manuell gearkasse). En mellomklassebil med 2-liter bensinmotor har ikke noe problem med å trekke campingvogn. Ikke uenig. Han sparer antagelig aldri inn merkostnadene for kjøp av dieselbil på det korte restlivet til en bil i den prisklassen, og de er ofte dyrere i verkstedutgifter. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 I denne prisklassen ville jeg unngått diesel, og heller sett etter en enkel og solid bil med bensinmotor (og manuell gearkasse). En mellomklassebil med 2-liter bensinmotor har ikke noe problem med å trekke campingvogn. Ikke uenig. Han sparer antagelig aldri inn merkostnadene for kjøp av dieselbil på det korte restlivet til en bil i den prisklassen, og de er ofte dyrere i verkstedutgifter. Jeg har da tenkt å bruke bilen på langkjøring både med og uten campingvogn. Nå er jo diesel endel billigere som drifstoff + at dieselbiler bruker en god del mindre drifstoff generelt. Man må vel spare inn endel på dette? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg har da tenkt å bruke bilen på langkjøring både med og uten campingvogn. Nå er jo diesel endel billigere som drifstoff + at dieselbiler bruker en god del mindre drifstoff generelt. Man må vel spare inn endel på dette? Isolert sett sparer du en del på det, men så kommer alle de andre "morsomme" greiene med avanserte dieselmotorer inn i bildet da.. Eksempelvis at de ofte har gått langt, at du får turboproblemer, dyseproblemer mm. Partikkelfilter og dobbeltmassesvinghjul er nok ikke relevant i denne prisklassen vil jeg tro, men får du det også har du to fine potensielle feilkilder til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå