Gjespen Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hei! Har en Opel Astra G Coupe Bertone 2000 modell. Airbag lyset er på i dashbordet og lurer på om det er noen fiks? Har EU-Kontroll om 10 dager og sku hatt en rask fiks. Kan man sette inn en motstand et sted så man slipper å betale masse kroner for ny airbag? Feilen er i airbaggen på passasjersete, men vet ikke ha som er feilen. Kanskje en sensor? Takk for svar! Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Prøvd å ta av batteripolen og vente enn 10 minutter å sjekket om det fikset problemet? husk evt du noterer deg kode til radioen. under forsetet skal det være en kontakt som kan sitte løst, gå over evt kontaktene med elektrospray og sjekk at de sitter godt sammen. men tror nok at selvom feilen er "rettet" så må du til en som har diagnoseverktøy til å nullstille feilen. men verdt å prøve de 2 overnevnte å se om det løser problemet. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 skal du slette feilkoden for å slippe utgifter, bør du gjøre det nesten når du parkerer utenfor verkstedet, for normalt ( seff unntak ) så skal det ikke lange kjøreturen før lyset er tilbake. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Dette er en sikkerhetsfunksjon som skal være operativ. Du kan levere bilen på verksted for å få tatt en god diagnose og funnet ut av feilen, så kan du bytte airbagen dersom det er den som er problemet. Det vil nok løse problemet ditt, det koster noen kroner men kan redde liv. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 På min Peugeot 406 lyste airbag-lampa pga. en vekt-sensor i setet. Den veier bilføreren for å beregne timingen til utløsning av airbag. Det var dårlig kontakt i hurtigkoblinga. Tok den av, brukte kontaktspray og bøyde litt på metalldelene i kabelskoen. Ingen mer varsellampe. 1 Lenke til kommentar
Gjespen Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Det er vel ikke noen fare for at airbagen utløser hvis jeg roter med kontakter og ledninger? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Neppe, men jeg kan ikke holdes ansvarlig for denne uttalelsen. Gikk bra for meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Alt av airbag har fare for å utløse så om du ikke vet hva du driver med les deg i det minste litt opp først. En airbag utløses når den får strøm derav er det alltid en god ide og koble av batteriet og vente en stund i tillfelle det skulle være en kondensatorbank et sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Få lest ut feilkoder på et Opel-verksted, de kan se hvilken airbag som er årsaken til feilen. Vanlig feil på Astra G er dårlig kontakt i airbag i førersetet, men kan sikkert også oppstå i andre setet. Enkelt å fikse, løsne trekket på seteryggen (trekkes oppover nedenfra) til du ser airbaggen, ta av kontakten, puss med sandpapir elns, skru godt sammen igjen. Feilkoden må slettes etterpå, den kommer tilbake etter noen dager dersom det ikke er i orden. Endret 22. august 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
dopus Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 eldre astraer fra 90 tallet hadde i hvertfall ofte airbag lys pga kontakt under førersetet...var som regel bare å kneppe litt på kontakten så forsvannt lampa...men self enklest å få lest ut feilkoden...da denne ofte beskriver hvilken kontakt som mangler..Hadde også stolene ut av en mitsubishi carisma , startet bilen uten stoler og kontakter frakoblet for å flytte bilen noen meter, og da fikk jeg airbag og srs lys. som ikke gikk vekk før merkeforhandler var inne og scannet og slettet koden. selv om setene var tilbakemontert. Så stikk innom en forhandler eller et verksted med proff diagnose utstyr og få lest ut feilen så slipper du å lete i blinde. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Airbag/SRS-lys skal ikke gå bort før det resettes ved hjelp av diagnoseutstyr. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning. For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning. For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv. Om vedkommende som tar EU kontrollen er oppegående vil han merke at airbag lampa ikke lyser under "lamp test" funksjonen når man vrir nøkkelen. Endret 27. august 2016 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning. For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv. Begrenset relevans for PKK, PKK er underlagt Vegdirektoratets avgjørelser, ikke noens subjektive mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Det er faktisk enklere å fikse feilen, dersom det er den vanlige feilen med dårlig kontakt i overgangen mellom ledningsnett og airbag. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Det er bedre å fikse feilen enn å skru ut pæra. Trikk og tog er sjelden involvert i ulykker med sterke G-krefter, så dette er ikke et argument mot airbag i bil. Biler som opprinnelig ble levert uten airbag er gamle, og ble typegodkjent sånn. Antallet slike på veien synker stadig, og veteranbilene brukes lite. Typegodkjenningen kan ikke trekes tilbake, for loven har ikke tilbakevirkende kraft. Nye bilmodeller kan ikke godkjennes uten airbag, og biler som skal ha airbag må også være i orden. Lenke til kommentar
Unevercatchme Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Lode airbaglampen på oljelampa funka feilfritt sloker samtidig som oljelapen så har en defekt Airbag modul bettaler bare ikke 9000kr for ny så da er det enkelere og lode litt inne i spedometeret Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Unevercatchme skrev (7 minutter siden): Lode airbaglampen på oljelampa funka feilfritt sloker samtidig som oljelapen så har en defekt Airbag modul bettaler bare ikke 9000kr for ny så da er det enkelere og lode litt inne i spedometeret Ja enklere og gjøre det sånn også selger du bilen med sånt tjuvtriks så kan du risikere at en annen person mister livet. Bra du dro opp igjen en 5 år gammel tråd for dele av din visdom. 1 Lenke til kommentar
Darealest Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Istemmer med opelduude. Best å bare fikse feilen i utgangspunktet og snakk om nekroposting. Verste jeg har sett 🤣🙈 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Fått med dere at tråden er fra 2016? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå