Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Airbag lys og EU-kontroll snart, noen fiks?


Gjespen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Opel Astra G Coupe Bertone 2000 modell.

 

Airbag lyset er på i dashbordet og lurer på om det er noen fiks? Har EU-Kontroll om 10 dager og sku hatt en rask fiks. Kan man sette inn en motstand et sted så man slipper å betale masse kroner for ny airbag? Feilen er i airbaggen på passasjersete, men vet ikke ha som er feilen. Kanskje en sensor?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å ta av batteripolen og vente enn 10 minutter å sjekket om det fikset problemet? husk evt du noterer deg kode til radioen. 

under forsetet skal det være en kontakt som kan sitte løst, gå over evt kontaktene med elektrospray og sjekk at de sitter godt sammen.

 

men tror nok at selvom feilen er "rettet" så må du til en som har diagnoseverktøy til å nullstille feilen. men verdt å prøve de 2 overnevnte å se om det løser problemet.

Lenke til kommentar

Dette er en sikkerhetsfunksjon som skal være operativ.

 

Du kan levere bilen på verksted for å få tatt en god diagnose og funnet ut av feilen, så kan du bytte airbagen dersom det er den som er problemet.

Det vil nok løse problemet ditt, det koster noen kroner men kan redde liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt av airbag har fare for å utløse så om du ikke vet hva du driver med les deg i det minste litt opp først. En airbag utløses når den får strøm derav er det alltid en god ide og koble av batteriet og vente en stund i tillfelle det skulle være en kondensatorbank et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Få lest ut feilkoder på et Opel-verksted, de kan se hvilken airbag som er årsaken til feilen. Vanlig feil på Astra G er dårlig kontakt i airbag i førersetet, men kan sikkert også oppstå i andre setet. Enkelt å fikse, løsne trekket på seteryggen (trekkes oppover nedenfra) til du ser airbaggen, ta av kontakten, puss med sandpapir elns, skru godt sammen igjen. Feilkoden må slettes etterpå, den kommer tilbake etter noen dager dersom det ikke er i orden.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

eldre astraer fra 90 tallet hadde i hvertfall ofte airbag lys pga kontakt under førersetet...var som regel bare å kneppe litt på kontakten så forsvannt lampa...men self enklest å få lest ut feilkoden...da denne ofte beskriver hvilken kontakt som mangler..Hadde også stolene ut av en mitsubishi carisma , startet bilen uten stoler og kontakter frakoblet for å flytte bilen noen meter, og da fikk jeg airbag og srs lys. som ikke gikk vekk før merkeforhandler var inne og scannet og slettet koden. selv om setene var tilbakemontert. Så stikk innom en forhandler eller et verksted med proff diagnose utstyr og få lest ut feilen så slipper du å lete i blinde.

Lenke til kommentar

Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning.

 

For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv.

Lenke til kommentar

Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning.

 

For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv.

Om vedkommende som tar EU kontrollen er oppegående vil han merke at airbag lampa ikke lyser under "lamp test" funksjonen når man vrir nøkkelen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. Jeg vil selvfølgelig anbefale å fikse feilen, men bare for å få bilen godkjent er dette en mulig løsning.

 

For de som mener at dette er LIVSFARLIG og UANSVARLIG, vil jeg påpeke at det fremdeles kjører rundt mengder av biler uten airbag i det hele tatt, for ikke å snakke om busser, trikker, tog, osv.

Begrenset relevans for PKK, PKK er underlagt Vegdirektoratets avgjørelser, ikke noens subjektive mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den enkle (og stygge) fiksen er bare å ta ut lyspæren fra instrumentpanelet. 

Det er faktisk enklere å fikse feilen, dersom det er den vanlige feilen med dårlig kontakt i overgangen mellom ledningsnett og airbag.

Lenke til kommentar

Det er bedre å fikse feilen enn å skru ut pæra.

 

Trikk og tog er sjelden involvert i ulykker med sterke G-krefter, så dette er ikke et argument mot airbag i bil.

 

Biler som opprinnelig ble levert uten airbag er gamle, og ble typegodkjent sånn.

Antallet slike på veien synker stadig, og veteranbilene brukes lite.

 

Typegodkjenningen kan ikke trekes tilbake, for loven har ikke tilbakevirkende kraft.

Nye bilmodeller kan ikke godkjennes uten airbag, og  biler som skal ha airbag må også være i orden.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Unevercatchme skrev (7 minutter siden):

Lode airbaglampen på oljelampa funka feilfritt sloker samtidig som  oljelapen så  har en defekt Airbag modul bettaler bare ikke 9000kr for ny så da er det enkelere og lode litt inne i spedometeret

Ja enklere og gjøre det sånn også selger du bilen med sånt tjuvtriks så kan du risikere at en annen person mister livet. 

Bra du dro opp igjen en 5 år gammel tråd for dele av din visdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...