Gå til innhold

Tysk minister vil innføre ansiktsgjenkjenning på flyplasser og togstasjoner

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen blir da at det gjøres automatisk i sanntid istedenfor å sjekke gjennom manuellt etter noe har skjedd. Skalaen på overvåkingen er akkurat lik, men de vil ikke ha mer overvåking? Gir lite mening. Tar man med frivillig overvåking fra bedrifter som ikke bruker det til noe nyttig så gir det enda mindre mening å være imot det.

For alt vi vet så er et slik system på plass og i bruk alerede og nå vil de bare offentliggjøre det :p

Lenke til kommentar

Nei, skalaen blir ikke lik. 

Ansiktsgjenkjenning gjør at man kan lage et register over når alle gjenkjente ansikter har passert, for senere bruk. 
Å manuelt søke gjennom i ettertid kan ikke praktisk gjennomføres unntatt i et lite tidsrom. 

Så jeg nekter å gå med på at manuell sjekking gir samme skala av overvåkning.

På godt og vondt kan man med det nye systemet registrere inn alle interessante mennesker - for eksempel alle som har norsk pass, der har man et klart register av passbilder allerede - og deretter ha komplett oversikt over alle bevegelser disse har gjort ned på detaljnivå hver enkel togreise. Ikke minst hvor de kommer til å befinne seg om en halvtime eller times tid. 

Hvis man antar at det på et tidspunkt kommer en regjering som har ikke-edle hensikter, har man da gitt dem et fantastisk verktøy for å fjerne all opposisjon enkelt. 

Hvis man antar at det på et tidspunkt kan skje at hackere eksisterer, har man gitt dem et ganske ålreit verktøy også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så la meg seg om jeg forstår dette rett.

Tyskland kom ut, i går, med en plan som krever at alle borgere skal ha 10 dager med mat tilgjengelig for å være forberet på en situasjon som kan "true deres eksistens". Dagen etter sier de at de vil innføre ansiktsgjenkjenning på flyplasser og togstasjoner.

Hvis slike uttalelser er ment å trygge folk, så funker det ikke på meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Blir en slags prototype for Eagle Eye det her:

http://www.imdb.com/title/tt1059786/

Ellers så regner jeg med at NSA har pluggen godt inne i FB og bruker FB sine data til å kartlegge så mye som mulig. FB er jo etterretningens våte drøm. Tilgang på FB sine data, og en plugg inn i alle verdens overvåkingskamera og du har kontroll. Jeg vil bli mest overrasket om dette ikke skjer i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
– Vi blir nødt til å bli vant til økte sikkerhetstiltak, inkludert lengre køer, strengere sjekker eller personlige adgangskort. Dette er trist, ubehagelig og tidkrevende, men jeg tror ikke det vil begrense den personlige friheten, sier de Maizière

Er det virkelig nødt til det? De kan jo la være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...