Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil for familien?

Doge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på.

Det er et must å se bilen før kjøp, så dette bør gjøres.

Hvordan er finansieringen? Pant i bil/ Kontant / pant i bolig?

Generelle skjema finnes vel over alt.

Om det er pant i bil er det vel banken selv som overfører pengene til selger, slik var det ivertfall for min del. Så aldri noe til pengene :)

Lenke til kommentar

Bilen har ingen heftelser. Så betalingen vil skje når jeg møter selgeren ved banken. Bilen har blitt prøvekjørt før, og det virker som om selgeren har passet godt på bilen(Kun 1 eier før). Men siden bilen ikke er til meg selv, så lurer jeg på er det noe lur måte å få gjort unna kjøpet på? Elektronisk signering osv? Det er til min far som bor på andre siden av landet.

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar

Du kan gjøre dette på 2 måter.

1. Dere ordner salgsmelding elektronisk på vegvesen.no ved hjelp av BankID.

Dette fungerer ved at selger velger selg bil, oppgir din fars fødsels- og personnummer. Din far får da en SMS med beskjed om å logge inn på min side på vegvesen.no og fullføre prosessen.

Dette er en enkel og ikke minst trygg måte å kjøpe/selge bil på, da begge må inn med BankID for å legitimere seg.

2. Du skriver salgsmelding med selger og setter ditt navn og personalia som kjøper.

Du skriver ny salgsmelding hvor du "selger" bilen videre til din far.

Dette koster ikke noe ekstra.

Jeg anbefaler punkt 1 hvis selger godtar dette. Selger vil kanskje ønske å snakke med faren din på telefon for å sjekke at han faktisk skal ha bilen.

Ang kjøpekontrakt kan dette også løses på 2 måter.

1. Du skriver din fars personalia i kontrakten, men signerer naturligvis med ditt navn.

2. Kjøpekontrakt fylles ut. Scannes, sendes til din far, som skriver den ut, signerer, scanner og sender den tilbake.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler punkt 1 hvis selger godtar dette. Selger vil kanskje ønske å snakke med faren din på telefon for å sjekke at han faktisk skal ha bilen.

Selger får vel beskjed når kjøper har gjort sin del av salgsmeldingen på vegvesenet sine nettsider også?

Så da er det ikke mye grunn til å prate sammen på telefon i tilfelle..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...