Gå til innhold

Drepe for å unngå å bli drept?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men TS har ikke nevnt noe om straff og tråden ligger ikke under Juss, så jeg tror vi kan kalle det irrelevant. Men det går jo an å svare på begge tilfellene, der du i det ene tilfellet vil bli dømt til... 15 år fengsel kanskje, for drap, mens i det andre tilfellet så blir du frifunnet fordi du handlet i selvforsvar.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Straffeloven § 17

Å sitere loven, betyr lite på dette omnrådet. Her er det streng rettspraksis i Norge. Så loven og rettspraksis er ganske forskjellig.

Hvorfor i alle dager driver folk å siterer lover i et filosofisk spørsmål om moral og etikk? Dette er trolley problemet med en kriminell og en uskyldig på det ene sporet og deg selv i det andre sporet. TS valgte å formulere det som et gissel-scenario.

Jeg tror jeg gjør TS en tjeneste om jeg legger til følgende krav:

• Det finnes ingen måter å kun drepe gisseltaker på uten å drepe gisselet også
  • Situasjonen kan kun ende med at enten du dør eller gissel og gisseltaker dør.
  • Våpenlover og detaljer rundt det å bære våpen er irrelevant. Derimot så blir du sendt i en rettsak for drapet på begge personene om du velger å skyte dem.

Hva er rettspraksis i Norge?

Lenke til kommentar

Tipper eksemplet kun er en konkret spissformulering av ett større filosofisk spørsmål:

Er det greit å påføre uskyldige skader, om man selv tjener på det?

Det er aldri greit å skade andre, for å "tjene på det selv!

Men det er vel litt annet ute å går her. I alle fall slik jeg har kommentert det. Skulle en kun tenkt på seg selv, så er det best å søke dekning, som jeg nevnte tidligere. Men her dreier det seg også om gislet og muligheten for å redde livet hans/hennes. (Viser til det jeg skrev tidligere og ikke til TS sin bastante utsagn. Det er alltid et valg). Er det stor fare for å drepe gisslet, kan en ikke skyte. Men forsøker en å skyte overgriperen, i steden for å flykte/søke dekning, utsetter en også seg selv for stor fare. Hvem treffer først?

Slik TS fremsetter det, så er det i alle fall ikke greit å skyte.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å søke dekning. Det går ikke an å skyte overgriperen uten å også drepe gisselet. Det er et tankeeksperiment, en kan ikke endre premissene.

Tankeeksperimentet er søkt og dumt. En har alltid et valg! Men skal en følge tankegangen til TS, så er det IKKE greit å skyte.

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at det skal være et realistisk scenario.

Det er ikke ofte du ser en togvogn kjøre mot fem personer som ikke har mulighet til å komme seg unna, og at du samtidig kan få vognen til å skifte til et spor hvor det bare er én person som ikke kan komme seg unna. Det er ikke ofte du møter på fem andre personer i samme situasjon, men at dine eneste muligheter denne gangen er å la de dø eller å dytte en person som er så tykk at han vil stoppe vognen med vekten sin (og dø). Det er ikke ofte du møter Shakira, Rihanna og Beyonce, og gifte deg med en av de, ligge med en annen og drepe den siste. Det er svært sjeldent du må velge mellom penis i panne eller panne i skrittet.

En må fortsatt forholde seg til premissene, eller la være å svare.

Lenke til kommentar

Er du en god skytter, noe du bør være om du har våpen i Norge, så skal det ikke være noe problem å treffe bare 1 person og har du litt tenkekraft så skyter du gisseltaker i foten og deretter i brystet

Les Sheasy sine innlegg.

Det er ikke realistisk å forholde seg til det han skriver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...