lesles Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Hei. Jeg blir trukket 2 % av bruttolønnen i pensjon. Er dette vanlig? Det betyr i praksis at jeg har 2 % mindre lønn. Jeg trodde det var mer vanlig at 2 % av lønnen gikk til pensjon, ikke at jeg ble trukket 2 % av lønnen. Er dette i så fall vanlig? Lov? Jobber i en privat bedrift. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Hei. Jeg blir trukket 2 % av bruttolønnen i pensjon. Er dette vanlig? Det betyr i praksis at jeg har 2 % mindre lønn. Jeg trodde det var mer vanlig at 2 % av lønnen gikk til pensjon, ikke at jeg ble trukket 2 % av lønnen. Er dette i så fall vanlig? Lov? Jobber i en privat bedrift. Har du sjekket avtalen? Kanskje det er en ekstra spareavtale eller noe? Vanligvis ser en ikke dette nei. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Det er i hvert fall lov i staten hvor man trekkes 2% pensjonsinnskudd til SPK. Anonymous poster hash: 24409...285 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Dette er standard i offentlig sektor. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Dette er standard i offentlig sektor. Så i realiteten har en 2% mindre lønn enn avtalt når en får offentlig jobb? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Dette er standard i offentlig sektor. Så i realiteten har en 2% mindre lønn enn avtalt når en får offentlig jobb? Ja, det stemmer. Det står også i absolutt alle jobbannonser for offentlige jobber. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Ja, det stemmer. Det står også i absolutt alle jobbannonser for offentlige jobber. Det var jeg ikke klar over, lært noe nytt på tampen av dagen Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Mer irriterende at de trekker deg fra feriepengene du får en dette mener nå jeg. (Feriepengene du får utbetalt er % minus 4 arbeidsdagers inntekt). Lenke til kommentar
lesles Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Det sto i kontrakten ja, men den var litt vanskelig å tolke. Så jeg hørte med en kollega jeg jobbet med (annet firma), og han påstå at det var dårlig formulert, men at det må være 2% av lønnen, ikke 2 % trekk av lønnen. Dette er privat sektor, men det sto om dette i kontrakten. Så lenge det er lovlig, så får det gå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Ved innskuddsbasert pensjonsordning trekkes 2% (vanligvis, kan avtale annen sats) av lønnen, og dette overføres til pensjonsordningen din (vanligvis SPK for statsansatte). Pensjonsordningene er i endring, og ytelsesbaserte ordninger vil komme i stedet for, eller som et alternativ til, den klassiske innskuddsbaserte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Eller motsatt... For øvrig er det ikke pensjonstrekk ved innskuddspensjon, det kommer i tillegg til lønnen. Endret 22. august 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg får lønn som avtalt og pensjonsinnskudd i tillegg. Ville forøvrig krangle litt på den satsen. 2% er absolutt minste lovlige innskudd, og begredelig lav. Inflasjonen er jo større. Til sammenligning har stortingspolitikere 24,13% (på lønn over 7,1G) pensjonsinnskudd på sin pensjonsavtale... Jippi, kjekt å være politiker! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Det er ikke mye å krangle på for en enkeltperson, det er ikke lovlig med forskjellige satser for forskjellige ansatte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå