Gå til innhold

2 % av lønnen blir trukket til pensjon, er det vanlig?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg blir trukket 2 % av bruttolønnen i pensjon. Er dette vanlig? Det betyr i praksis at jeg har 2 % mindre lønn.

Jeg  trodde det var mer vanlig at 2 % av lønnen gikk til pensjon, ikke at jeg ble trukket 2 % av lønnen. 

Er dette i så fall vanlig? Lov? Jobber i en privat bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg blir trukket 2 % av bruttolønnen i pensjon. Er dette vanlig? Det betyr i praksis at jeg har 2 % mindre lønn.

Jeg  trodde det var mer vanlig at 2 % av lønnen gikk til pensjon, ikke at jeg ble trukket 2 % av lønnen. 

Er dette i så fall vanlig? Lov? Jobber i en privat bedrift.

Har du sjekket avtalen? Kanskje det er en ekstra spareavtale eller noe? 

Vanligvis ser en ikke dette nei. 

Lenke til kommentar

Det sto i kontrakten ja, men den var litt vanskelig å tolke. Så jeg hørte med en kollega jeg jobbet med (annet firma), og han påstå at det var dårlig formulert, men at det må være 2% av lønnen, ikke 2 % trekk av lønnen. 

Dette er privat sektor, men det sto om dette i kontrakten. Så lenge det er lovlig, så får det gå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved innskuddsbasert pensjonsordning trekkes 2% (vanligvis, kan avtale annen sats) av lønnen, og dette overføres til pensjonsordningen din (vanligvis SPK for statsansatte). Pensjonsordningene er i endring, og ytelsesbaserte ordninger vil komme i stedet for, eller som et alternativ til, den klassiske innskuddsbaserte.

Lenke til kommentar

Jeg får lønn som avtalt og pensjonsinnskudd i tillegg.

Ville forøvrig krangle litt på den satsen. 2% er absolutt minste lovlige innskudd, og begredelig lav. Inflasjonen er jo større. Til sammenligning har stortingspolitikere 24,13% (på lønn over 7,1G) pensjonsinnskudd på sin pensjonsavtale... 

Jippi, kjekt å være politiker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...