Redaksjonen. Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Utvikler «Airbnb» for maskiner.Dyre maskiner står ubrukt flere dager i uken. Snart kan de leies gjennom denne tjenesten Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hver sommer står det meste av maskinparken ubrukt i 3-4 uker. Når det gjelder veibygging og annen anleggsvirksomhet er dette komplett uforståelig. Jeg skjønner jo at vi er et utrolig rikt land når slikt skjer, for dette er vanvittig. Sommerhalvåret, den tiden det er aller best å bygge veier og drive annen anleggsvirksomhet, er kort, og man mister altså 3-4 uker av denne perioden. Å la dyre maskiner stå ubrukt den beste tiden av året er å kaste bort penger. 2 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Vet det er kretskortprodusenter i kina som selger overskuddsareal for en billig penge. På den måten får de solgt også det arealet som ellers bare ville blitt kappet bort og kastet. Kunne dette vært en idé når man f.eks. kjører laser/vannkuttere, freser og lignende? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Hver sommer står det meste av maskinparken ubrukt i 3-4 uker. Når det gjelder veibygging og annen anleggsvirksomhet er dette komplett uforståelig. Jeg skjønner jo at vi er et utrolig rikt land når slikt skjer, for dette er vanvittig. Sommerhalvåret, den tiden det er aller best å bygge veier og drive annen anleggsvirksomhet, er kort, og man mister altså 3-4 uker av denne perioden. Å la dyre maskiner stå ubrukt den beste tiden av året er å kaste bort penger. Det er fullt forståelig. Folk har jo krav på ferie, mange må/vil ta ferie når venner og/eller familie har dette. Er mange som av disse grunner er nødt til å ta ut ferie i fellesferien og da blir det 3-4 uker med særdeles lite bemanning på utstyret. Flere anlegg stenger jo og i fellesferien. Mange faktorer som spiller inn. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Angående anleggsmaskiner så utgjør lønnskostnader en utrolig stor del av totalkostnadene og maskinene en desto mindre del. Dette gjør at ubrukt maskineri utgjør en mindre del av totalen her, enn det gjør i andre land. Noen av anleggsmaskinene er også egnet til snørydding resten av året. For resterende maskineri bytter sjåførene mellom sine vinterkjøretøy og sommerkjøretøy. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Overhørte følgende i kantina hos en større byggherre: 'Skal du ha et lass grus i Oslo i juli må du stjæle det!'. 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Som nevnt i artikkelen er utleie av produksjonskapasitet ikke noe nytt. Men jeg er litt usikker på om avansert produksjonsutstyr kan leies ut på samme måte som en bil eller leilighet. Alle kan klare seg selv i en leilighet, og de fleste kan kjøre en bil (tror det selv i hvert fall). Om man er uheldig med en bil eller leilighet, så kan det tross alt erstattes på et vis. Å leie bort f.eks et maskineringssenter vil være en helt annen skål. Da vil det vel være mest fornuftig å leie ut mann og maskin sammen. Men det forutsetter at operatøren faktisk er ledig til å programmere/betjene maskinen. Jeg ser vel også et par andre utfordringer. Det overasker meg litt at det ikke problematiseres mer i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå