Håvard Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Heisann. Har en mediaserver som jeg skulle flyttet ut av stuen, og ned i kjelleren. Det går ingen nettverkskabler ned i kjelleren, og siden vi for øyeblikket leier er det ikke aktuelt å trekke kabel. Derfor ser jeg for meg to alternativer. Den ene er å gå for en PowerLine/HomePlug-løsning ala denne, den andre er å gå for trådløst nettverk. Har dere noen erfaringer om stabilitet og hastighet man kan forvente? For Wifi oppnår jeg -50dBm signal rett sidenav routeren, og -60-65 dBm i kjelleren, både på 2.4 og 5GHz. Routeren og stikkontakta tilgjengelig i kjelleren er ikke på samme kurs. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Hva slags strømnett har du? TN\IT nett? Da TN nett er nok best optimalisert for homeplug, helst på samme kurs. Godt mulig du får 100 mbit, sist jeg testet 500 mbit homeplug fikk jeg 70 mbit maks på speedtest. Homeplug er mere stabilt men forutsetter ofte man er på samme kurs og har jording for optimal hastighet. En del homeplug blir ofte varm etter noen år så har opplevet før den har gått i stykker siden den ble for varm. Slik problen har ofte ikke switch\mediaconverter for fiber. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Hos oss er det TN-nett, og som sagt vil det gå over to forskjellige kurser. Ser så klart at jeg helst skulle fått trukket en kabel, men det går ikke nå. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Bytt ut kona, behold serveren i stua!Hva slags trådløs standard har du mulighet for? En kraftig sender og mottaker skal kunne fikse biffen så sant det ikke er betong i gulvet. 1 Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Dersom du går for en Powerline variant, sørg for at det er en MUMIMO (som du linket til). De har bedre sjanse til å traversere kurser enn eldre løsningene. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 Hva slags trådløse standarder kan man velge i? Aksesspunktet har 2.4GHz og 5GHz, og støtter 802.11 B, A, G, N og AC. Tenker jeg forsøker en Powerline-variant først. Og hvis ikke blir det å finne et godt trådløst nettverkskort.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. august 2016 Forfatter Del Skrevet 24. august 2016 PowerLine-adapteren jeg lenket til i første post er montert, og de første testene viser nesten ingen tap i hastighet. 1 Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hva mener du med "ingen tap"? At du får nesten samme hastighet på internet som tidligere? Eller at du får tilnærmet 1Gbit/s på lokalnettet? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 Tilnærmet 1Gbps. Husker ikke tallene i øyeblikket, men kan teste senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå