Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fullmakt ved bytte av fastlege

fotonisse

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg traff riktig kategori her, men tråden kan bare flyttes om jeg plassert den feil.

Vi må bytte fastlege fra 01.09.2016, og blir overført til et nytt legekontor vi ikke ønsker å bli flyttet til (av praktiske årsaker). Så da har vi tatt saken i egne hender og gått inn på www.helsenorge.no og foretatt bytte av fastlege selv til et sted vi ønsker og som er mye mer praktisk for oss. 

Så nå har jeg byttet fastlege for min kone, min yngste datter (under 16 år) og meg selv.

Vår eldste datter går på skole i nærheten av det nye legekontoret vi egentlig skulle bli overført til, så hun vil prøve hvordan den nye fastlegen vi egentlig skulle bli overført til er (hun er over 16 år, og bestemmer jo dette selv).

For min eldste datter sin del så vil jeg tro at journalen hennes automatisk blir overført til hennes nye fastlege, siden dette er noe vi ikke kan noe for eller har valgt selv (altså at legen ikke lenger skal praktisere, og ingen tar over praksisen på det nåværende legekontoret)?

Vi som har byttet fastlege selv har noen allergier og andre plager som gjør at vi ønsker å få overført våre journaler fra vår nåværende fastlege og over til vår nye fastlege, bytte av fastlege skjer da fra 01.09.2016 for alle fire.

For meg selv så er det enkelt, jeg kjører innom min nåværende fastlege og får skrevet ut og utlevert min journal.

Og siden min yngste datter er under 16 år så vil jeg tro at jeg også kan ta med hennes journal og gi den til vår nye fastlege?

Men ‹‹utfordringen›› er min kones journal, der vil jeg tro at jeg trenger en fullmakt for å hente den. For min kone kjører ikke bil, og det vil være meget praktisk om jeg også kunne hentet min kones journal samtidig. Dette er også noe min kone ønsker at jeg gjør for henne, så mitt spørsmål er da rett og slett, 

Hvordan skriver jeg en slik fullmakt så den er riktig utfylt og helt komplett, i en situasjon som dette?

Trenger jeg egentlig en fullmakt fra min yngste datter i tillegg for dette, hun er som nevnt under 16 år og kan vel egentlig etter loven ikke skrive en fullmakt heller?

Holder med at min kone skriver noe slikt som dette, 

Jeg ‹‹navn navnesen›› gir min mann ‹‹navn navnesen›› fullmakt til å hente min journal og overføre/flytte den til vår nye fastlege.

Så hennes signatur og id-papirer (pass) fra henne?

Eller trengs det en mer detaljert fullmakt enn dette?

Jeg tar da også med meg mitt pass (og min datters pass om det er nødvendig?).

Vi har benyttet denne legen vi nå skal bytte fra lenge før fastlegeordningen trådte i kraft, så vi kjenner godt både legesekretærene og legen her veldig godt fra flere år tilbake i tid.

Mulig dette hadde gått uten fullmakt også siden vi kjenner de så godt, men her vil jeg gjøre det helt korrekt med en gang, for det er ikke så enkelt for meg å komme til legekontoret heller pga min jobbsituasjon....... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av de første google-treffene på "bytte fastlege, overføre journal":

https://helsenorge.no/behandlere/bytte-av-fastlege 

og linken derfra leder hit:

https://helfo.no/Lists/Skjema/Attachments/121/Fullmaktsskjema%20for%20HELFO-henvendelser-21-00.01-bokm%C3%A5l.pdf

Det kan se ut som din andre (eldste) datter også må sørge for å få overført journalen selv/manuelt.

Edit: hmm, det skjemaet ble kanskje feil likevel; det er jo ikke HELFO som skal overføre journalen, men eksisterende fastlege... :/

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ja dette skjemaet har jeg sett og vurdert om kunne være det rette, men trodde ikke at dette kunne være det rette skjemaet.

Jeg har både fylt ut og skrevet ut dette skjemaet du linket til tidligere, men følte som nevnt at dette ikke var det rette, så det er derfor jeg spurte her på forumet.

For det står jo også ved bytte av fastlege, at nye pasienter selv må sørge for overføring av sin journal.....

Så for min kone, yngste datter og meg selv så er jeg 100% sikker på at dette må jeg gjøre selv, og i tillegg ha med en fullmakt for å få ut min kones journal. Min yngste datter følger sine foreldre i vårt tilfelle, og siden hun er under 16 år, så er jo dette noe vi må ordne for henne.

Når det gjelder min eldste datter (som er over 16 år), så skal jeg forhøre meg litt på det nåværende legekontoret vi har frem til 01.09.2016, om hvordan hennes journal blir overført til en ny fastlege. Vi har ikke fått brev fra kommunen vår enda om hvordan denne overføringen skal gjennomføres, så her kan det jo hende at alt vil skje automatisk........?

Men er vel egentlig likevel litt tvilende på akkurat det punktet, for en bestemmer vel selv om den nye fastlegen skal ha innsyn i den gamle journalen eller ikke......? 

EDIT:

Så det er altså hvordan min kone skal fylle ut en fullmakt som er spørsmålet her, og hvor mye info den må inneholde.

Holder det f.eks. med,

Jeg ‹‹navn navnesen›› gir min mann ‹‹navn navnesen›› fullmakt til å hente min journal og overføre/flytte den til vår nye fastlege.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Så det er altså hvordan min kone skal fylle ut en fullmakt som er spørsmålet her, og hvor mye info den må inneholde.

Holder det f.eks. med,

Idéelt sett bør fullmakten inneholde fullt personnummer i tillegg, slik at det ikke kan være noen tvil om hvem fullmaktsgiver og fullmektig er.

(Legg merke til at det finnes en (snever) adgang for helsepersonell å nekte pasienten innsyn i sin journal etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 annet ledd. Adgangen er enda snevrere for å nekte en representant for pasienten innsyn, jf. tredje ledd.)

Hva angår spørsmålet om overføring av journal, er dette ikke nødvendigvis noe som gjøres automatisk, med mindre den nye fastlegen overtar fastlegelisten til den gamle fastlegen. Helsepersonell skal uansett ikke overføre journalen der det er "grunn til å tro at pasienten eller brukeren vil motsette seg det ved forespørsel", eller der pasienten aktivt motsetter seg dette, jf. pbrl. § 5-3. Det sikreste er å be om at journaler overføres selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Holder det f.eks. med,

Idéelt sett bør fullmakten inneholde fullt personnummer i tillegg, slik at det ikke kan være noen tvil om hvem fullmaktsgiver og fullmektig er.

(Legg merke til at det finnes en (snever) adgang for helsepersonell å nekte pasienten innsyn i sin journal etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 annet ledd. Adgangen er enda snevrere for å nekte en representant for pasienten innsyn, jf. tredje ledd.)

Hva angår spørsmålet om overføring av journal, er dette ikke nødvendigvis noe som gjøres automatisk, med mindre den nye fastlegen overtar fastlegelisten til den gamle fastlegen. Helsepersonell skal uansett ikke overføre journalen der det er "grunn til å tro at pasienten eller brukeren vil motsette seg det ved forespørsel", eller der pasienten aktivt motsetter seg dette, jf. pbrl. § 5-3. Det sikreste er å be om at journaler overføres selv.

Det har du selvfølgelig helt rett i, det med personnummeret glemte jeg rett og slett og skrive ned her i mitt startinnlegg. Min kone har fylt ut det på den fullmakten jeg har her, men trengs det noe mer info enn navn, personnummer og hva det gjelder i en situasjon som dette?

Når det gjelder det du skrev som jeg har uthevet, så skal alle pasienter føres over til et annet legekontor, hvor pasientene fordeles på legene som er fastleger der, i tillegg at det skal ansettes enda en ny fastlege for å overta alle pasientene fra vår nåværende fastlege.

Så da regner jeg nesten med at også alle journaler blir overført siden samtlige pasienter skal overføres til et nytt legekontor, men det skal jeg forhøre meg nærmere om. Her er det kun min eldste datter som skal bli med på den overføringen der.

Lenke til kommentar

Holder det f.eks. med,

Det har du selvfølgelig helt rett i, det med personnummeret glemte jeg rett og slett og skrive ned her i mitt startinnlegg. Min kone har fylt ut det på den fullmakten jeg har her, men trengs det noe mer info enn navn, personnummer og hva det gjelder i en situasjon som dette?

Når det gjelder det du skrev som jeg har uthevet, så skal alle pasienter føres over til et annet legekontor, hvor pasientene fordeles på legene som er fastleger der, i tillegg at det skal ansettes enda en ny fastlege for å overta alle pasientene fra vår nåværende fastlege.

Så da regner jeg nesten med at også alle journaler blir overført siden samtlige pasienter skal overføres til et nytt legekontor, men det skal jeg forhøre meg nærmere om. Her er det kun min eldste datter som skal bli med på den overføringen der.

Nei, det bør holde. Det finnes ingen formkrav til en slik fullmakt, og det viktige er altså at fullmaktsgiver og fullmektig utvetydig identifiseres, samt at det går klart frem hva fullmakten skal omfatte.

Når det gjelder overføringen av journalen til din eldste datter: Det tryggeste er å be om at journalen overføres, hvilket jeg ville gjort i ditt (eller din datters) tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg ville bedt den gamle legen oversende journalen til en nye legen, ikke gått inn for å hente den selv. Det kan jo også din kone gjøre selv, per telefon.

Dere er nok smartest å manuelt be om overføring for din eldste datter også.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det bør holde. Det finnes ingen formkrav til en slik fullmakt, og det viktige er altså at fullmaktsgiver og fullmektig utvetydig identifiseres, samt at det går klart frem hva fullmakten skal omfatte.

Når det gjelder overføringen av journalen til din eldste datter: Det tryggeste er å be om at journalen overføres, hvilket jeg ville gjort i ditt (eller din datters) tilfelle.

Da forsøker vi med den fullmakten som allerede er utfylt her, den inneholder fullt navn og hele personnummeret til oss begge, og hva saken gjelder, og er datert og underskrevet av min kone.

Nå har eldste datteren også bestemt seg for å bytte til den fastlegen vi har valgt, så da skal jeg hjelpe henne med det via helsenorge.no, og så skriver hun også en fullmakt (på samme måte som min kone), så får vi overført hennes journal til den nye fastlegen også.

Jeg ville bedt den gamle legen oversende journalen til en nye legen, ikke gått inn for å hente den selv. Det kan jo også din kone gjøre selv, per telefon.

Dere er nok smartest å manuelt be om overføring for din eldste datter også.

Ja, vi forsøker i utg.pkt og få den overført, men jeg vet ikke om de kan overføre den før den nye fastlegen har tatt over som fastlege for oss?

Og det gjør han ikke før den 01.09.2016, og den gamle fastlegen avslutter sin praksis den 31.08.2016, så jeg er litt usikker på hvordan det da blir gjort. Men det får jeg sikkert svar på når jeg snakker med vårt nåværende legekontor i morgen.

Når det gjelder eldste datteren, så skal hun nå også bli med over til den samme fastlegen som vi har valgt, så det gjør det jo da litt enklere håper jeg. Får bare ta med en fullmakt fra henne også, så løser det seg forhåpentligvis enkelt det også.

Ring og spør. Tipper legesekretæren klarer å svare.

Så enkelt er det dessverre ikke, for dette spurte jeg dem om senest på torsdag, og da var det høyst uklart for dem hvordan dette skulle gjøres. Siden dette har kommet ganske så brått på dem at legen ikke skal fortsette lenger, dette er ikke noe legen selv har bestemt, det er det Helfo som har avgjort. Så her var det dessverre på torsdag veldig mange uplasserte puslebiter enda.........

Lenke til kommentar

Utfordringen nå er å få byttet fastlege for min eldste datter.........

Hun har ikke full bank-id, og det tar noen dager (i verste fall over en uke) og få ordnet, siden hun er under 18 år.

Og den enkleste måten som da er mulig for henne og få utført dette byttet på er via bank-id for å logge inn på Helsenorge.no.

Sende en fullmakt til Helsenorge tar for lang tid i dette tilfellet, om en kan bytte fastlege via tlf er jeg heller ikke sikker på. Men jeg får ringe helsenorge i morgen for å spørre dem om hvordan vi skal løse dette.

Takk til alle for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

om en kan bytte fastlege via tlf er jeg heller ikke sikker på.

Legelisten.noHvis du heller foretrekker å bytte fastlege per telefon ringer du Fastlegetelefonen på 800 43 573.

Ja det er jeg klar over, men problemet er at min eldste datter ikke har mulighet til å ringe selv fordi hun går på vgs og der får de anmerkninger om de kommer for seint inn til timen(e), og siden hun er over 16 år så får vi ikke lov til å gjøre dette for henne via telefonen uten en fullmakt som er sendt (i brevform) til Helsenorge.

Men jeg skal ringe dem på nytt i morgen for å ta en ny runde med dem.

Skal også ringe banken, for å høre om de har noen muligheter til å fremskynde prosessen med å gi henne full innloggings mulighet med bank-id.

Kommer tilbake med mer info når jeg har snakket med dem i morgen.

Det blir noen ekstra utfordringer når barna når en viss alder hvor vi foreldre ikke kan gjøre noe uten deres samtykke, og barna heller ikke er voksne nok (i alder) til å ordne ting selv.........

Lenke til kommentar

problemet er at min eldste datter ikke har mulighet til å ringe selv fordi hun går på vgs og der får de anmerkninger om de kommer for seint inn til timen(e)

Livet er ikke lett. Men jeg tror nesten hun får ofre to minutter av matpausa; lenger tok det ikke for meg, i hvert fall. Men så legger jeg også vinn på å opptre løsningsorientert og ikke lage problemer ut av ingenting. Men meget mulig at din datter ikke er slik som jeg er, kanskje det fins andre hun ligner mer på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

problemet er at min eldste datter ikke har mulighet til å ringe selv fordi hun går på vgs og der får de anmerkninger om de kommer for seint inn til timen(e)

Livet er ikke lett. Men jeg tror nesten hun får ofre to minutter av matpausa; lenger tok det ikke for meg, i hvert fall. Men så legger jeg også vinn på å opptre løsningsorientert og ikke lage problemer ut av ingenting. Men meget mulig at din datter ikke er slik som jeg er, kanskje det fins andre hun ligner mer på. 

Hehe, nei det er ikke alltid det flyter helt på skinner og speilblankt hav. :)

Det største problemet er at hun ikke helt tør å ta slike avgjørelser selv (av frykt for at noe går galt), og ser ofte problemene før løsningene og det er derfor jeg har ordlagt meg slik i denne tråden. Hun er mer typen som vil at ting skal ordnes via nettet, mail eller mld, en tlf samtale gjør det litt mer komplisert for henne, men håper det løsner for henne etter et par år frem i tid. Motiverer så godt jeg kan, men det er ikke alltid det er fullt samarbeid og lett å nå fem hos en tenåring gitt.......

Som 17 åring så er de ofte litt mindre voksne når det kommer til slike ting, enn hva de egentlig ønsker å fremstille seg selv som, skal selvfølgelig ikke dra alle over den samme kammen, men det skjer med ganske mange etter som jeg hører av omgangskretsen hennes...... :)

Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å ringe dem Fastlegetelefonen i dag, for å høre om de har en løsning i et tilfelle som dette.

Skal også ringe banken og høre om de har en mulighet til å fremskynde prosessen med tilgang til full bank-id for min datter, det vil jo være det absolutt enkleste her.

Takker igjen for hjelp og gode forslag :)

Lenke til kommentar

Men er det så sabla travelt, da? Om man står uten fastlege en uke er ikke verdens undergang.

Det er ikke det å være uten fastlege som er problemet for oss, det er at legekontoret vi tilhører i dag har fått et vedtak på seg fra Helfo om at det blir stengt i fra 31.08.2016 av forskjellige årsaker. 

Så blir alle pasientene fra vårt nåværende legekontor ført over til et fysisk helt annet legekontor (beliggende meget upraktisk til for vår del), så derfor ønsker vi å velge fastlege(kontor) selv og dermed så må vi gjøre det før vårt nåværende legekontor blir stengt.

Det blir vesentlig mer utfordrende og få tak i egne (og resten av familiens) journaler fra et legekontor som er lagt ned.

En får jo selvfølgelig tak i journalene fra dette legekontoret vi egentlig skal overføres til, men det er som meget upraktisk plassert i forhold til hvor vi bor, og vi vil heller ikke bli prioritert der siden vi ikke tilhører det legekontoret har vi fått beskjed om.

Saken kjerne er hva Helfo har bestemt her, og med en utrolig kort frist for oss pasienter.

Dette kom omtrent som lyn fra klar himmel, så her er det ingen som har fått tid til å gjøre noe som helst. Jeg vet dette kun fordi andre personer i familien vår benytter den samme legen som vi gjør. Ingen info fra kommunen, eller noen andre offentlige instanser om dette her i det hele tatt enda.

Så mange pasienter blir nok meget overrasket når det plutselig ‹‹dumper›› et brev ned i postkassa i løpet av en ukes tid fra kommunen, om at deres legekontor ikke eksisterer mer, og at de er overført til et annet legekontor med en helt ukjent lege for dem. 

Hun tok saken i egne hender (riktignok med ‹‹litt›› mas og veiledning fra meg), og har nå ringt fastlegetelefonen og byttet fastlege selv. Så da er den saken ute av verden. 

Da er det bare å få ut alle journalene våre før legekontoret vi tilhører i dag må stenge, og det kan kanskje være utfordrende nok, for den utskriftskøen var meget lang visstnok.......

Lenke til kommentar

Så blir alle pasientene fra vårt nåværende legekontor ført over til et fysisk helt annet legekontor (beliggende meget upraktisk til for vår del), så derfor ønsker vi å velge fastlege(kontor) selv og dermed så må vi gjøre det før vårt nåværende legekontor blir stengt.

Nei, dere kan bytte igjen etter at dere har blitt overført. Man har ikke bare ett bytte i livet.

men det er som meget upraktisk plassert i forhold til hvor vi bor, og vi vil heller ikke bli prioritert der siden vi ikke tilhører det legekontoret har vi fått beskjed om.
Man får overført journal uten å gå dit fysisk, og når dere kommer på fastlegeliste der så hører dere til der. Noe annet er bare tøv. Det er ikke noe "egentlig høre til" utover om man står på liste eller ikke, du kan ha fastlege i Moss selv om du bor i Finnmark.
Lenke til kommentar

Nei, dere kan bytte igjen etter at dere har blitt overført. Man har ikke bare ett bytte i livet.

men det er som meget upraktisk plassert i forhold til hvor vi bor, og vi vil heller ikke bli prioritert der siden vi ikke tilhører det legekontoret har vi fått beskjed om.
Man får overført journal uten å gå dit fysisk, og når dere kommer på fastlegeliste der så hører dere til der. Noe annet er bare tøv. Det er ikke noe "egentlig høre til" utover om man står på liste eller ikke, du kan ha fastlege i Moss selv om du bor i Finnmark.

Jeg vet at vi har to fastlegebytter i løpet av året, og jeg har så langt heller aldri byttet lege, så den saken er grei.

Utfordringen ligger i hva jeg blir fortalt fra mitt nåværende legekontor om hvordan ting blir gjort derifra, så lenge dette kontoret blir ‹‹tvangsavviklet›› i fra 31.08.2016, og det er derfor jeg stiller spørsmålene slik jeg gjør her.

Dette legekontoret sier hvordan de blir pålagt av kommunen å gjøre dette, og forholder seg kun til det. Dermed så blir vi pasienter litt ‹‹kasteballer››, og når det i tillegg er langt utenfor hva en har kunnskaper om, så blir en usikker og tvilende på hva som er den korrekte måten å gjøre dette på for oss. Så det er kun derfor jeg vil ha alt i orden før vårt nåværende legekontor blir stengt.

Vi får ikke overført våre journaler dit vi nå har valgt å ha fastlege, de må skrives ut fra vårt nåværende legekontor, og så må de fysisk leveres til vårt nye fastlegekontor av oss selv.

Om de ikke rekker å skrive ut våre journaler (de ligger i kø), så blir alle journalene overført (digitalt) til det nye fastlegekontoret som alle pasienter (som ikke har valgt noe annet selv) også blir fra 01.09.2016.

Men som jeg ble fortalt der (på mitt nåværende legekontor) i dag, siden vi ikke tilhører dette nye legekontoret (vi har jo valgt noe annet), så blir utskrift av våre journaler ikke prioritert der, fordi de da har fått samtlige journaler og pasienter, og vil trenge tid til å få dette i orden. Det er ikke noe jeg kan eller vet noe om, det er kun hva jeg har blitt fortalt fra mitt nåværende legekontor.........

Vi har hatt det litt travelt med bytte av fastlege nå, for det fastlegekontoret vi nå har valgt selv hadde meget begrenset med ledige plasser. Men bytte av fastlege er som sagt i orden nå for vår del, det er kun utskrift av journalene som er utfordringen, vi nok helt sikkert tak i dem på det andre legekontoret etterhvert selv om det kanskje kan ta litt tid........

Lenke til kommentar

Jeg vet at vi har to fastlegebytter i løpet av året, og jeg har så langt heller aldri byttet lege, så den saken er grei.

Slike tvangsoverføringer teller ikke på byttene dine.

Ellers lykke til. :)

Det er jeg klar over, men det gjelder jo ikke for oss som selv har byttet fastlege nå. Så fra 01.09.2016 så har min kone, mine barn og jeg kun et bytte av fastlege igjen dette året, og det håper jeg at jeg slipper å gjøre mer nå.

Bare vi nå får skrevet ut våre journaler så er vi fornøyde :)

Takk for det :)

Takk til deg og alle andre som har kommet med hjelp og innspill i tråden her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...