zeebra Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Tenk deg en atomkrig idag, som blir global og ødelegger alt som vi idag kjenner. Er det usannsynlig at noen mennesker vil overleve? Hvor mange vil/kan overleve hvis atomkrigen er global og alle deltar? La oss si noen mennesker overlever forskjellige steder i verden, i hvilken tilstand vil de menneskene da være? Er vi tilbake til 100.000 BC da? Steinalderen? Har vi noen andre valg? Tatt i betraktning at alt i samfunnet avhenger av alt annet så vil jo alt være ødelagt og umulig å fortsette utenom den kunnskapen de få menneskene som er igjen sitter med. Men tatt i betraktning at alt er ødelagt vil det nok ikke bli noe tid til jobb eller gjenoppbygging. De fleste må vel sannsynligvis kjempe for å overleve gjennom jakt. Ikke vil vi ha mulighet til å lage noe dugelige våpen heller siden alt er ødelagt, så vi vil vel i prinsipp være tilbake i steinalderen. Siden hele tilværelsen handler om å skaffe seg nok mat til å overleve, vil det nok ikke bli mulig med mye utvikling, og mange av de som eventuelt har overlevd atomkrigen vil dø av sult eller bli drept av andre. Så da sitter vi med en situasjon hvor kun en fraksjon av de som overlevde atomkrigen kan overleve. Kunnskapen de sitter på totalt sett vil være sporadisk, og alle forsøk på å forkynne denne kunnskapen til videre generasjoner i en verden hvor tilværelsen handler om å overleve, vil bli utvasket, og eventuelt vil bare rester og legender være igjen av informasjon etter noen få generasjoner. Den kunnskapen første generasjon satt med etter atomkrigen vil ha blitt erstattet av mer nyttig kunnskap som håndtering av våpen og måter å jakte på. Siden vi ikke har noen plass å lage avanserte våpen og kunnskapen er såpass sporadisk vil vi måtte lage våpen av det vi har tilgjengelig, og det er jo tross alt stein, og muligens noe tre. Finnes det noe som helst mulighet for at gammel kunnskap fra tiden før atomkrigen vil overleve? Finnes det overhode noe håp i forhold til å bevare kunnskap som kan gjøre hverdagen enklere etter atomkrigen? Eller vil ALT gå tapt? Til og med legender og historier? Eller finnes det mulighet for at slikt kan gå fra generasjon til generasjon gjennom historier? Hvordan vil språket utvikle seg? Det meste av språket vil vel bli unyttig og bli erstattet av et mye enklere språk som er mer relevant til situasjonen etter en atomkrig og hverdagen da. Jeg tviler på det vil gå veldig lang tid før alle har innrettet seg til at de lever i steinalderen og at alle overlevende vil tilpasse seg det. I de første generasjonene vil det nok være en del nostalgi og forsøk på å utvikle seg så fort som mulig. Men utfordringene vil være enorme i en verden ødelagt av atomvåpen. Vil det finnes muligheter for at noen lokaliteter kan utvikle seg fremfor andre? F.eks de deler av Afrika som allerede er primitivt, eller i Amazonas, at de vil ligger hundrevis av generasjoner fremfor andre, fordi de allerede har relevant teknologi til å overleve og at den reletivt sett vil være langt mer avansert enn steinalderteknologien de fleste andre bruker. Isåfall, hvordan vil det se ut? Vil avanserte samfunn begynne å former seg igjen tidligere i Sør-Amerika og Afrika enn i Europa, Asia og Nord Amerika? Vil de overhode ha en fordel? Og når jeg snakker om slik utvikling er det jo alikevel ikke utvikling som vil ligge langt foran andre deler av verden, men muligens tusenvis av år, eller titusenvis av år når verden etter atomkrigen har vært igjennom f.eks 100.000 år med enkel utvikling allerede. Og da snakker jeg enkelt. F.eks bedre spissing av steiner, og bedre fester til tre, og en natur som igjen begynner å komme seg etter atomkrigen og åpner for helt nye muligheter i form av potensielt primitivt landbruk og slike teknologier. Da i form av høsting først, for så et bevisst forhold til landbruk. Hvis dette samfunnet nå klarer å utvikle seg fra en steinalder til en bronsealder. Vil det overhode finnes noen spor igjen av det samfunnet som ble ødelagt av atomkrigen? Vil samfunnet derifra utvikle seg omtrent på samme måte som vi kjenner historien? Med kriger, og imperier, riker, våpen osv? Er det potensielt mulig at alt dette har skjedd før? Er det mulig at det er en potensiell syklus og at vi er i siste fase? Endetiden? Finnes det overhode en mulighet for at samfunn kan overleve atomtiden? Nå har vi jo tross alt bare hatt atomvåpen i litt over 75 år, og ser vi tilbake i historien har de største ødeleggelsene med "nye våpenteknologier" som sverd, krutt, tanks og slikt skjedd eksponensielt etter deres utvikling. Og slik med atomvåpen? Tatt i betraktning det som skjer i verden idag, har vi vel aldri vært nærmere en atomkrig enn det vi er nå. jeg tviler på Kina eller Russland vil la USA få ta over deres land uten at atomkrig bryter ut, eller motsatt også. Ikke bare det, men flere stater har atomvåpen idag og spredelsen blir stadig større. Det skal ikke mer til enn at Nord Korea fyrer et atomvåpen mot USA til, for at de skal kunne tro det er Russland, og dermed er atomkrigen igang. Slik er det overalt. Alle atomvåpen som kommer fra nært Russlands grenser vil føre til at Russland må anta at det er USA, og som så må svare, og da må USA svare. Det trengs ikke nødvendigvis et atomvåpen til for å starte atomkrig. Europa har masse av USA sine atomvåpen utstasjonert. Tyrkia er kanskje mest relevant. Hvis disse våpnene kommer i feil hender, blir detonert lokalt eller blir sendt mot mål, utennfor eierens kontroll kan det også føre til atomkrig. Atomkraftverk og sabotasje kan føre til det samme. USA, Russland, Kina, Frankrike, Storbrittania, Pakistan, India, Israel, Nord Korea har alle atomvåpen, i tillegg har Tyrkia, Tyskland, Belgia, Italia og Nederland atomvåpen fra USA. Flere andre land utvikler atomvåpen, og slike våpen er ikke nødvendigvis noe som vil forbli et nasjonalt monopol når teknologi og kunnskap i samfunnet fortsetter å utvikle seg. Det kan godt tenkes at terroristorganisasjoner klarer å utvikle atomvåpen i fremtiden, eller at private organisasjoner også på ulovlig måte vil gjøre det. F.eks private militære organisasjoner. Slik som ting utvikler seg, skal det dessverre ikke mye til for at atomkrig kan skje. Konflikter overalt, USA sine globale krig, og nå virker USA å ha rettet pistolen mot Russland, noe som er fullstendig galskap. USA og Kina i "South China sea" konflikten kan fort utvikle seg til global atomkrig. Frankrike og terrorisme er jo en bekymring i et land hvor en stor del av befolkingen er fra midt østen og nord afrika. Hva skjer hvis et atomkraftverk eller et atomvåpen går av i Frankrike? Vil USA anta det er Russland eller Kina? Uansett. Poenget er ikke å diskutere atomkrig eller risikoen for denne i dette tilfellet. Poenger her er å diskutere hvordan verden og menneskeheten vil se ut og utvikle seg etter en global atomkrig som er altødeleggende. Det er forsvidt interessant å også se på omfanget av atomkrigen når den først blir global. Hvor store er de altødeleggende ødeleggelsene? Blir noen områder i verden mindre ødelagt enn andre? (f.eks deler av Afrika?) Så, hvordan vil verden se ut og utvikle seg etter en atomkrig? Jeg har gjort rede for litt hvordan jeg ser det. Så fyr igang debatt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Det skal mye til før det blir atomkrig da vi alle vet hva "Mutual assured destruction" er Ja, det vil bli "steinalder liknende" tilstander Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Håper jeg går med i den første smellen... For det vil jeg helt ikke oppleve... Mat og sykdom er kun en liten ting når den atom vinteren setter inn, der støv og lignende i stratosfæren stenger sollys og varme ute... Men... jeg har levd med den trusselen i hele mitt liv, så intet nytt under solen annet enn at det med stor sannsynlighet blir en gal mann/kvinne i stolen på andre siden av dammen i årene som kommer... Vi har hatt dem i den stolen før, gale mennesker som trodde gud snakket til dem om våpen som ikke var der også videre.. Samt noen president kandidater som syntes det var en glimrende ide å atom bombe europa på grunn av alle ateistene, det ville nok lært oss å trodd på den riktige guden ja.. Nei, det er ingen ønske drøm nei.. De scenariene som vi ser i filmer og tv serier er ikke realistiske, det vil bli MYE MYE MYE verre å overleve etter en atomkrig... Ingenting vil gro og de som ikke døde i eller rett etter selve nedslaget vil sulte ihjel i hopetall... eller bli drept av sultne mennesker som plyndrer... Vi er alle oss selv nærmest i slike situasjoner... Kristne og andre i dommedags kulter kommer jo til å prise seg lykkelige den dagen det smeller, bortsett fra at de også vil dø som alle oss andre, så det blir en meget kortvarig glede slike får når det går opp for dem at noe paradis ikke venter... Men nei, tror ikke jeg vil være med på noe slikt... Den eneste grunnen måtte i så fall bli at gutta mine trengte en hjelpende hånd, eller hadde jeg driti i det tror jeg... Vi (menneskeslekten) kommer jo til å dø ut en dag, men det ville vært synd om vi tok knekken på oss selv da... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Mat og sykdom er kun en liten ting når den atom vinteren setter inn, der støv og lignende i stratosfæren stenger sollys og varme ute... Akkurat hva som hadde skjedd etter en slik krig er jo interessant å tenke på rent teoretisk, iallefall i forhold til dette om noen i det hele tatt kunne overlevd. Mennesker er jo egentlig ganske overlevelsesdyktige og ganske hardføre om det trengs. Men ville atomkrig ført til at det ble 100% umulig å overleve? Hvor lang tid hadde det tatt før sollys kunne returnere? Hvor lang tid hadde det tatt før temperaturen på overflaten ble mulige å overleve? Det finnes jo altslags forskjellige mennesker, også mennesker som er forberedt på atomkrig og har gravd seg ned i jorden med nok forsyninger osv. Er det helt umulig at disse kunne ha overlevd? Jeg vil tro at en knøttlitene promille av jordens befolkning kunne ha overlevd, men kunne noen planter og dyr ha overlevd også? Mennesket etter atomkrigen, når de går tom for sine forsyninger og overflaten igjen er mulig å leve på, vil jo da være avhengig av jakt og spise fra naturen. Men, det kan vel også tenkes at "uviktige" deler av verden, ikke hadde blitt bombet like tett i en atomkrig. Da tenker jeg spesielt Afrika, siden kontinentet er stort, og verdien av å atombombe de i en atomkrig er relativt liten. Ville deler av naturen kunne blitt spart i Afrika da, selv med en altødeleggende atomkrig ellers? En slags edens hage i et øde atomlandskap, hvor de både har levende dyr igjen, levende planter osv. Støvet ville nok ha bredt seg over hele verden, også slike soner, men en del planter er også hardføre og kan overleve mange vintre/år for så å komme tilbake. Men... jeg har levd med den trusselen i hele mitt liv, Det har ikke jeg, eller jo, forsåvidt, men ikke på samme måte. Samt noen president kandidater som syntes det var en glimrende ide å atom bombe europa på grunn av alle ateistene, det ville nok lært oss å trodd på den riktige guden ja.. Haha, jeg vil vel heller anse at trusselen er større i form av tyranner som vil spre tyranniet sitt til andre land og overta de også, uten at de andre landene blir med på det. F.eks USA som nå ypper til krig mot Russland. Russland vil ALDRI gi seg, de vil aldri akseptere å miste sin uavhengighet. Såpass vet jeg om Russland. De vil aldri underlegge seg verken et USA tyranni eller et globalt tyranni. USA virker bestemt på at de skal diktere i verden og bestemt på at ALLE skal underlegge seg USA sitt tyranni. Og disse to tingene er motstridene nok til at vi muligens kan få se en atomkrig i vår tidsalder. Slik som ting skjer nå er jeg meget skeptisk til at ting kan gå riktig vei iallefall. Ting virker heller å gå i feil retning. Men nei, tror ikke jeg vil være med på noe slikt... Den eneste grunnen måtte i så fall bli at gutta mine trengte en hjelpende hånd, eller hadde jeg driti i det tror jeg... Vi (menneskeslekten) kommer jo til å dø ut en dag, men det ville vært synd om vi tok knekken på oss selv da... Synd hadde det vært, men ingen overraskelse. Vi har hatt atomvåpen i 75 år nå, og klokken tikker fortsatt. Det tok jo mange hundre år etter kruttet før de virkelige ødeleggelsene begynte, og de har fortsatt frem til idag. Atomvåpen sprer seg stadig, nervøsiteten sprer seg desto mer avansert andre våpen blir, og det skal stadig mindre avansert relativt sett å utvikle atomvåpen. Hva hadde skjedd om terrorister hadde klart å lage et atomvåpen, smugle det til USA og smelle det av i New York for eksempel. Hva hadde USA måtte anta da? Da tror jeg missilene fort hadde flydd mot Russland og vice versa. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Hvis det er muslimske terrorister du sikter til er nok sjansen MYE større for at de hadde laget en 1000 år lang parkerings plass av israel... Da muslimer hater jøder lengt mer enn de kristne kjøtthuene i USA.... Så forresten på nyhetene at han amerikanske idioten som forgiftet uganda og andre land med kristen tullet sitt blir dratt for menneskerettighets domstolen for sitt "verk" der nede, der folk blir bundet til staker og brent som hekser hver dag omtrent og andre bestialske ting grunnet denne idiotens perverse kristen tro..... merkelig hvordan religiøsitet ødelegger hvor enn den kommer... Hat, ignoranse, segregeringer... Kjærlighetens religion liksom... Er litt som en langsomt sprengende atom bombe kristendom jo.. MINST like ille som islam når den slippes ut i fri utfoldelse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå