Gå til innhold

Spare i BSU uten skattefradrag

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvordan er det å spare i BSU uten skattefrdrag? Rentene er høyere enn sparebanker, men jeg lurer på, hvis jeg setter inn 25k nå og rett før nyttår tar ut rentene, hvordan vil beløpet være over nyttår? Vil jeg ha tapt penger? Går noe til skatt? Hvordan fungerer det om man ikke får benyttet seg av skattefradraget?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så i bunn og grunn lønner det seg ikke, eller?

"lønner seg" er ganske relativt. Sett opp mot hva? Ha pengene liggendes hjemme? Jo, seff lønner det seg. Du får jo 1000kr i rente - 250=750kr i rente.

Har du pengene liggendes hjemme så får du 0. 

Setter du opp mot aksjefondet så blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar

Sett opp mot å ha pengene hos Santander som gir 1,75% rente.

F.eks. hos OBOS får jeg 3,45% rente. F.eks. av 200k blir det 6900 - 25% = 5175kr i rente, som er mye bedre enn 1,75% av 200k.

Men, er det ikke noe slik at du ikke kan få skattefradrag senere når du tjener penger, hvis du ikke får de nå elns?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig at det er bedre å spare på en annen måte. De 5000 kronene i skattefradrag får du aldri tilbake hvis du putter inn 25.000 kroner nå og låser beløpet, eneste grunnen til å gjøre det er hvis du ser at du alikevel ikke rekker å fylle opp kontoen til du er 34 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hm skjønner.

Hva foreslår dere? 1,75% rente hos Santander er så lavt. Men vurderer å sette inn hos SVEA direkte som nå har 2%.

Hadde et spørsmål om fond lengre oppe om det er aktuelt.

Hvis indeksfond er sånn jeg taper penger på, så er jeg ikke interessert i det.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Begrepet "tape penger" er da ikke skrevet i stein. Man taper strengt tatt penger om de øker mindre i verdi enn KPI, så en bankkonto er nok dessverre noe man taper på pdd. Indeksfond kan du både tape og vinne på, og sannsynligheten for at du vinner øker jo lengre tidshorisont du har. Mtp. at du tenker å ta ut pengene rett før nyttår, høres det ut som at du ikke ønsker å låse pengene, og har en kort tidshorisont.

Beløpet etter nyttår vil være akkumulerte renter siden innskuddsdato minus 25 % skatt på kapitalinntekten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder vanlige forbrukere i 20-30 års alderen er sparerådet mitt dette:

Spar alltid 25.000 per år i BSU 1.0. Dette er den aller beste investeringen du kan gjøre som har 0 risiko. Avkastningen er ca 23% første år.

De resterende sparepengene anbefaler jeg å fordele mellom BSU 2.0 og aksjefond.

Personlig sparer jeg ca. 10.000,- per måned utenom BSU 1.0.

Dette fordeler jeg slik (per mnd).

BSU 2.0: 2083,33 (setter i realiteten inn 25k den første januar)

Aksjefond 1: 500

Aksjefond 2: 500

Aksjefond 3: 500

Aksjefond 4: 500

Aksjefond 5: 500

Ekstra pensjonssparing: 500

Høyrentekonto: ca. 5000

På denne får jeg en god blanding av svært likvide midler, fremtidsrettet sparing og grei blanding av risiko.

Jeg anbefaler å beholde BSU 1.0 helt til du har utnyttet alt skattefradraget eller er 34 år. Deretter ville jeg brukt den på å betale ned på lån eller pusse opp (kun oppgraderinger som gir boligen verdistigning).

Edit: For å svare på spørsmålet i originalposten. Dersom du setter inn penger nå vil det ikke være noe renter å ta ut før nyttår. Rentene godskrives ikke kontoen før etter nyttår. Skatt med 25% må betales uansett og kommer i form av "baksmell" på selvangivelsen neste år.

I tillegg er jeg usikker på at banken faktisk lar deg ta ut rentene etter årsskifte. Er ganske sikker på at disse låses for å brukes til bolig.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Har ingen i BSU fra før. Jeg jobber når jeg kan (ringevikar) men tjener sjeldent over frikort ila et år.

Et fond er langsiktig, men hvor langsiktig? Vil det si at man ikke skal røre iløpet av en periode på f.eks. 3 år?

Jeg tenker 2-3 år.

Lenke til kommentar

Edit: For å svare på spørsmålet i originalposten. Dersom du setter inn penger nå vil det ikke være noe renter å ta ut før nyttår. Rentene godskrives ikke kontoen før etter nyttår. Skatt med 25% må betales uansett og kommer i form av "baksmell" på selvangivelsen neste år.

I tillegg er jeg usikker på at banken faktisk lar deg ta ut rentene etter årsskifte. Er ganske sikker på at disse låses for å brukes til bolig.

Er nok ikke en baksmell her. Du sier selv at rentene ikke godskrives konto før årsskifte, så hele beløpet du har tjent på renta ser du nok aldri på konto :)

Lenke til kommentar

Har ingen i BSU fra før. Jeg jobber når jeg kan (ringevikar) men tjener sjeldent over frikort ila et år.

Et fond er langsiktig, men hvor langsiktig? Vil det si at man ikke skal røre iløpet av en periode på f.eks. 3 år?

Jeg tenker 2-3 år.

Jeg har ganske lite peiling på det, i forhold til mange andre her. Men Jeg ville ikke satse på noe fond pdd. Økonomien er så ustabil. Prisene/aksjene hopper opp og ned hele tiden. Oljepriser, ikke minst. 

Alt i alt, jeg ser det som dårlig investering, spesielt om det er kun 2 år det er snakk om. Kommer det bolig-boble eller noe tull fra Kina, så er løpet kjørt.

På den andre siden, det er ikke såååå mye penger det er snakk om her. Det er ikke så mye du vinner/taper uansett. 

Føler du deg lucky, sats på et eller annet selskap. Norwegian høres spennande ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker 2-3 år.

Jeg har ganske lite peiling på det, i forhold til mange andre her. Men Jeg ville ikke satse på noe fond pdd. Økonomien er så ustabil. Prisene/aksjene hopper opp og ned hele tiden. Oljepriser, ikke minst. 

Alt i alt, jeg ser det som dårlig investering, spesielt om det er kun 2 år det er snakk om. Kommer det bolig-boble eller noe tull fra Kina, så er løpet kjørt.

På den andre siden, det er ikke såååå mye penger det er snakk om her. Det er ikke så mye du vinner/taper uansett. 

Føler du deg lucky, sats på et eller annet selskap. Norwegian høres spennande ut ;)

Argumentasjonen din om at fond er en dårlig investering på grunn av ustabil økonomi holder ikke. Ikke ta til deg dette rådet.

Å satse alle sparepengene dine på en spesifikk aksje, som Norwegian, er det mest risikable du kan gjøre med pengene dine. Ikke gjør dette.

Det aomt har rett i er at det er snakk om så lite penger at det har lite å si hva du velger. Mitt råd er at du velger et par aksjefond + bank, eller alt i bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...