Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Armen blir sliten/vond ved bruk av stasjonær pc.

Tanner

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har helt siden pc ble allemannseie brukt den hyppig, og til tider mange timer hver dag. 

Rundt nyåret begynte jeg å kjenne at armen ble litt sliten etter noen timer med spilling. Først hadde jeg problemer i håndleddet, deretter ble underarmene vonde og til slutt skulderen i tillegg. 

Etter 2 måneders avbrekk fra pc nå i sommer har jeg denne uken brukt pcen rundt 25 timer. I starten gikk det helt greit, men det tok ikke alt for lang tid før de samme smertene var tilbake.

Brukte pcen sist for ca 24 timer siden, og armen min er fremdeles "utslitt", og lettere vond.

Går for tiden skole, med mange programmeringsfag, samt spiller en god del poker, så bruk av pc kommer jeg ikke unna. 

Jeg var innom fastlegen min før sommeren, men syntes ikke han "var så nøye på det". Noen forslag til en spesialist jeg kunne besøkt i Oslo? Noen med samme problem som har funnet en løsning som fungerte? 

Alle forslag er velkomne! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at dette er årekompresjon som stammer fra underarmen. Pronator teres muskelen ligger rett over arteriene, og kan i mange tilfeller føre til slitenheten du beskriver. Det kan også stamme fra skuldrene, men ut ifra det du beskriver tipper jeg at underarmen (og overdreven pronasjon) er problemet.

Best å dra innom en behandler.

Lenke til kommentar

Hold musa løsere, og med utsiden av hånda nærmere bordet / hvilt på bordet og tommelen helt oppe på overgangen mellom siden og toppen musa. Og pekefinger på rullehjulet, ikke langfinger.

Altså IKKE sånn:

Mouse-Hand-300x159.png

Alltid brukt pekefinger på hjulet, men jeg kan prøve å tippe over litt sånn at utsiden ligger på bordet. 

Jeg tipper at dette er årekompresjon som stammer fra underarmen. Pronator teres muskelen ligger rett over arteriene, og kan i mange tilfeller føre til slitenheten du beskriver. Det kan også stamme fra skuldrene, men ut ifra det du beskriver tipper jeg at underarmen (og overdreven pronasjon) er problemet.

Hva heter en sånn behandler? Usikker på hva jeg burde søke på. 

Lenke til kommentar

trening og aktivitet vil nok hjelpe.

Drevet med styrketrening i mange år før dette ble et problem. I de to månedene jeg har hatt pause i sommer har jeg jobbet som snekker, som har gitt mye variasjon til armen jeg sliter med. Sier på ingen måte at det ikke hjelper, men det hjelper i hvert fall ikke nok uten å ha en skreddersydd plan. 

Lenke til kommentar

Tja, styrketrening kan nok hjelpe, men det kan muligens også gjøre ting verre. Hva med f.eks yoga eller noe slikt?

Personlig kan jeg foreslå Capoeira som en alsidig treningsform som bygger opp mindre muskler også og "løser opp" stort sett hele kroppen.

Jeg vil jeg gjette at du sliter med er belastningsskader, uten at jeg vet det eller kan si det med sikkerhet selvsagt. Men ergonomi og slikt i forhold til hvordan du sitter og hvordan du bruker utstyret i forhold til dataarbeidet er nok også en ting som kan forbedres.

F.eks fatle for armene som "letter på beslastningen" når du driver dataarbeid. Det finnes flere variasjoner av slike.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hadde problem med underarmene i flere år selv, fant disse enkle øvelsene på nett og problemet var borte etter et par dager, gjør dette hver dag og armene har nå vært fine i flere måneder - med samme pc-bruk:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article628812.ece

Særlig punkt 2 og 3 gjør jeg noen ganger per dag.

Takker, disse skal jeg prøve. 

Forresten: I tillegg til at jeg holder musa veldig løst bruker jeg som hovedregel fingrene til å flytte på den, ikke hele hånda. Jeg ser noen flytter hele armen.

Jeg bruker selve håndleddet til å flytte musen. Jeg har lest at det kan være lurt å bruke hele armen istedet, aldri sett forslag om å bruke fingrene. Skal sjekke hvordan det føles når jeg får tidl.

Lenke til kommentar

Bruke fingrene funker fint, litt tilvenning så er det like bra. En ting som kan være lurt er å kunne ha hele underarmen på pulten så man ikke belaster skuldra når man sitter der.

Du kan også bytte mushånd, det er ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg bruker begge fordi det er veldig upraktisk å bruke høyre når jeg slapper av på sofaen. Var utrolig merkelig og hadde veldig dårlig kontroll i starten, men etter et par uker (ikke mange timene totalt) så var det bra :)

Lenke til kommentar

Bruke fingrene funker fint, litt tilvenning så er det like bra. En ting som kan være lurt er å kunne ha hele underarmen på pulten så man ikke belaster skuldra når man sitter der.

Du kan også bytte mushånd, det er ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg bruker begge fordi det er veldig upraktisk å bruke høyre når jeg slapper av på sofaen. Var utrolig merkelig og hadde veldig dårlig kontroll i starten, men etter et par uker (ikke mange timene totalt) så var det bra :)

Bytte musehånd kan være en ide! Litt stress mens man spiller poker, men man vender seg vel til det!

Lenke til kommentar

Enda en ting jeg kom på, som jeg ikke bruker lenger fordi jeg har skjermen så nær, er å ha musa på tvers foran skjermen. Jeg opplevde da at armen kom i en mer "naturlig" stilling. Men dette krever virkelig tilvenning.

Så lenge du ikke skal spille skytespill kan du bli like god med den andre hånda.

Lenke til kommentar

Enda en ting jeg kom på, som jeg ikke bruker lenger fordi jeg har skjermen så nær, er å ha musa på tvers foran skjermen. Jeg opplevde da at armen kom i en mer "naturlig" stilling. Men dette krever virkelig tilvenning.

Så lenge du ikke skal spille skytespill kan du bli like god med den andre hånda.

Har ikke plass på pulten til å ha skjermen så langt bak at det blir mulig, 

Lenke til kommentar

Hold musa løsere, og med utsiden av hånda nærmere bordet / hvilt på bordet og tommelen helt oppe på overgangen mellom siden og toppen musa. Og pekefinger på rullehjulet, ikke langfinger.

Altså IKKE sånn:

Mouse-Hand-300x159.png

Alltid brukt pekefinger på hjulet, men jeg kan prøve å tippe over litt sånn at utsiden ligger på bordet. 

Hva heter en sånn behandler? Usikker på hva jeg burde søke på. 

Alle behandlere jobber forskjellig, har forskjellige fremgangsmåter og forskjellig kunnskapsnivå. Hvis du er nærme oslo, kom til meg. ellers kjenner jeg en nær stavanger som jeg stoler på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...