Gå til innhold

Se toget legge spor inne i Holmestrandtunnelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel strekninger i Norge som ønsker  (mer ) togforbindelse , f.eks. nordover.

Og det å bygge /sprenge/slette ut en strekning å gjøre det klart for skinnelegging  med en slik maskin burde være enklere/billigere enn å produsere  asfaltert vei.  Og foregå mye raskere, og der man benytter masse man henter fra fjell/grunn på selve strekningen. Kortreist.

Så trengs det ikke mer enn skinner, ingen ledningstrekk. Togene kan driftes med Hydrogen. Hydrogen som produseres ved hjelp av vindkraft  som kan plasseres langs togstrekningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forrige poster: En av hovedårsakene til at jernbaner er dyrt å bygge sammenlignet med vei er at vei kan bygges med liten svingradius og høy stigning slik at det følger terrenget i mye større grad. Jernbaner trenger mye mer broer, tuneller og fyllinger. Hvis du har kjørt mellom Fauske og Narvik så vet du at selv E6 har fergeforbindelse og flere av strekningene er utfordrende på grunn av geografien. Det blir naturligvis ennå vanskeligere å bygge jernbane der. Ikke er det spesielt med gods eller persontrafikk på den strekningen heller. Det er bare et par steder i Nord jeg ser det som logisk å bygge jernbane:

 

- Fra Narvik til Tromsø. Litt mer detaljert: Fra Bjørnfjell øst for Narvik, via indre Troms, ned langs Målselva og over til Balsnes i Malangen. En avstikker ned mot Finnfjord ved Finnsnes passer også på grunn av kort avstand og tungindistri.

- Fra Finskegrensa til Skibotn. (Finnene vil bygge dit under forutsetning av at vi bygger til en havn på vår side)

 

Apropos imponerende jernbanemaskineri. Sjekk denne brubyggeren i Kina:

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er bare å investere i mer av dette. Den kinesiske saken løser forøvrig mye av utfordringen vi har med geografi. Hvis en bare evner å tenke stort nok med en gang så kan vi bygge det meste til en overkommelig pris. Investering i solid infrastruktur er nesten aldri annet enn et gode.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En kilometer til dagen. Med andre ord, vi kan få to-spors høyhastighets jernbane mellom Nord-Jæren og Oslo på to år om det hadde vært vilje til det.

Lenke til kommentar

 

 

Apropos imponerende jernbanemaskineri. Sjekk denne brubyggeren i Kina:

 

 

Imponerende.  Selv om det ikke så ut til å være  mye personell-sikring?  ;-)

Kinesere kan det med å bygge byer, veier og jernbane, både  i eget land og på det afrikanske kontinentet.  Vesten vil nok  trenge  hjelp  (kopiere) av kinesisk teknikk etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...