magiga Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Bygger opp til en kilometer om dagen.Se toget legge spor inne i Holmestrandtunnelen 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Videoen går nok fortere en virkeligheten. Har de gjort samme mellom lysaker\sandvika og asker\sandvika? Kunne godt tenke meg video som viser fra oslo s til moss med tog. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Det er vel strekninger i Norge som ønsker (mer ) togforbindelse , f.eks. nordover. Og det å bygge /sprenge/slette ut en strekning å gjøre det klart for skinnelegging med en slik maskin burde være enklere/billigere enn å produsere asfaltert vei. Og foregå mye raskere, og der man benytter masse man henter fra fjell/grunn på selve strekningen. Kortreist. Så trengs det ikke mer enn skinner, ingen ledningstrekk. Togene kan driftes med Hydrogen. Hydrogen som produseres ved hjelp av vindkraft som kan plasseres langs togstrekningen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Forrige poster: En av hovedårsakene til at jernbaner er dyrt å bygge sammenlignet med vei er at vei kan bygges med liten svingradius og høy stigning slik at det følger terrenget i mye større grad. Jernbaner trenger mye mer broer, tuneller og fyllinger. Hvis du har kjørt mellom Fauske og Narvik så vet du at selv E6 har fergeforbindelse og flere av strekningene er utfordrende på grunn av geografien. Det blir naturligvis ennå vanskeligere å bygge jernbane der. Ikke er det spesielt med gods eller persontrafikk på den strekningen heller. Det er bare et par steder i Nord jeg ser det som logisk å bygge jernbane: - Fra Narvik til Tromsø. Litt mer detaljert: Fra Bjørnfjell øst for Narvik, via indre Troms, ned langs Målselva og over til Balsnes i Malangen. En avstikker ned mot Finnfjord ved Finnsnes passer også på grunn av kort avstand og tungindistri. - Fra Finskegrensa til Skibotn. (Finnene vil bygge dit under forutsetning av at vi bygger til en havn på vår side) Apropos imponerende jernbanemaskineri. Sjekk denne brubyggeren i Kina: Endret 21. august 2016 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Det er bare å investere i mer av dette. Den kinesiske saken løser forøvrig mye av utfordringen vi har med geografi. Hvis en bare evner å tenke stort nok med en gang så kan vi bygge det meste til en overkommelig pris. Investering i solid infrastruktur er nesten aldri annet enn et gode. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 En kilometer til dagen. Med andre ord, vi kan få to-spors høyhastighets jernbane mellom Nord-Jæren og Oslo på to år om det hadde vært vilje til det. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Apropos imponerende jernbanemaskineri. Sjekk denne brubyggeren i Kina: Imponerende. Selv om det ikke så ut til å være mye personell-sikring? ;-) Kinesere kan det med å bygge byer, veier og jernbane, både i eget land og på det afrikanske kontinentet. Vesten vil nok trenge hjelp (kopiere) av kinesisk teknikk etterhvert. 1 Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Hva mener Norsk rallarforening om å bli effektivisert bort på denne måten? For ikke å snakke om norsk forsangermannslaug! Her kunne jo tusenvis av arbeidere slitt ut rygg og helse på å gjøre dette manuelt istedet? Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 "Ukjente gjerningsmenn har i løpet av natten montert en kilometer jernbanelinje inne i tunellen i Holmestrand. Politiet er på åstedet." 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå