heipameg Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Hei. Planen min for øyeblikket er å jobbe i noen år for å tjene opp penger, slik at jeg får råd til å kjøpe egen bolig. Etter det tenker jeg meg en bachelor ved høyere utdanning. Siden jeg da bruker all opptjent penger på bolig, har jeg jo ikke lenger denne summen i pengeform. Jeg regner vel med at alt er brukt som egenkapital og jeg har stor gjeld fra banken også. Det jeg lurer på er om boligen min blir oppført som en stor formue på skatteoppgjøret? Vil jeg måtte betale formueskatt av dette? Vil jeg også kunne få mulighet på lån av lånekassen, samtidig som 40% omgjort (om jeg består) av lånet? Jeg bor jo tross alt da alene og ikke med foreldre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Ja, boligen teller som formue. Men primærbolig teller bare med 25% av verdien, og du kan trekke fra all gjeld, så det skal ikke være noe problem. 4 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 21. august 2016 Forfatter Del Skrevet 21. august 2016 Hva mener du med bare 25% av verdien, den teller hvor? Og trekke fra all gjeld fra hva? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Hva mener du med bare 25% av verdien, den teller hvor? Og trekke fra all gjeld fra hva? Jeg kan ikke de eksakte reglene, for beregning ligningstakst/skatteverdi på en bolig. Har selv fremdeles for mye gjeld, til at det er relevant for meg. Men grovt sett, så får du en verditakt på boligen. Da setter kommunen en ligningsvedi på boligen, ut fra verditakst. Gjelden trekkes så fra ligningstaksten, så ser en om det er et overskudd (formue), eller ikke. Men annen eiendom, bil, båt, bankinnskudd, aksjer, o.l., taes også med i regnestykket, ikke kun bolig. For folk flest, så tar det mange år, før en får formueskatt på bolig. Så det trenger du ikke å bekymre deg om. Og formueskatten er heller ikke så stor. Endret 21. august 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Kommunen setter ikke denne verdien, det ble innberettet verdi for alle boliger for noen år siden. Men kort forklart: Ligningsverdien er ca 25% av verdien på boligen. Det betyr at en leilighet til 1 million er formue på 250000,- Siden du trolig låner minst halve verdien av leiligheten vil du da komme negativt ut formuesmessig, noe som betyr at det ikke er aktuelt med formuebeskatning uansett så lenge det er din primærbolig. Det blir hakket mer komplisert om man eier flere boliger, men selv da er det lett å komme ut med negativ formue om man ikke har mye penger i banken i tillegg. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. august 2016 Forfatter Del Skrevet 23. august 2016 Så jeg vil da fint kunne søke lån fra lånekassen og få det omgjort 40% til stipend senere? Mest sannsynlig? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. august 2016 Del Skrevet 23. august 2016 Så jeg vil da fint kunne søke lån fra lånekassen og få det omgjort 40% til stipend senere? Mest sannsynlig? Ja, så lenge du har lån på mer enn 25% av ligningsverdien til boligen din, så har du "0" i formue der. Ligningsverdi står veldig ofte oppført i boligannonsen. Ta for eksempel denne leiligheten til 2.9 mill: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=76423220 Den har ligningsverdi på 670 000. Det vil si at så lenge du har lån på mer enn 670 000, så teller ikke boligen med i formue, grovt fortalt. I tillegg så er grensen fra lånekassen nesten 400 000 i formue, så du er nok godt innafor! Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 24. august 2016 Forfatter Del Skrevet 24. august 2016 Ok takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå