m4rv Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Hei, Jobber i dag som nettverkskonsulent hvor fokuset er mest på switching/noe routing på Cisco-produkter. Har dere noen tips til hvilken teknologi/område det kan være lurt å oppdatere seg på for å være forberedt på fremtiden? Man hører jo så mye snakk om at virtualisering vil bli det store også innenfor nettverk og at det derfor ikke lenger er så viktig hva slags "jern" som ligger i bunn. NSX f.eks hører man mye om. Noen her som driver med det samme fagfeltet og har en plan på fremtiden? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 De som mener virtualisering er det store i fremtiden bør trekke hodet ut av stumpen og våkne. Virtualisering er det største nå. VMware, Hyper-V og Citrix er vel de tre støeste når det gjelder virtualisering i bedriftsmarkedet.Jeg synes du bør vurder en av de. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Meraki (er vel bare Cisco med cloud/web-management), VMware NSX og Cisco ACI. Det er dette nettverkskonsulentene på jobben min driver på med nå i alle fall. Endret 21. august 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 De som mener virtualisering er det store i fremtiden bør trekke hodet ut av stumpen og våkne. Virtualisering er det største nå. VMware, Hyper-V og Citrix er vel de tre støeste når det gjelder virtualisering i bedriftsmarkedet.Jeg synes du bør vurder en av de. Det er ikke veldig stort med nettverksvirtualisering akkurat nå, men det er sterkt voksende. Når det gjelder servervirtualisering og virtualisering av lagring er situasjonen en helt annen... VMware NSX er nok på kort sikt den riktige veien å gå, der vil det være mye som skjer på ett til fem års sikt. Det betyr ikke at de vil forbli dominerende, men vil uansett være nyttig å ha som en referanse for annen konkurrerende teknologi. Cisco ACI er også noe mange jobber med, men det er primært for større selskaper. NSX kan ha nytteverdi som overstiger kostprisen for langt mindre selskaper enn det som vil være tilfelle med Cisco sin løsning. Jeg har også hørt om noen veldig spesielle situasjoner der selskaper faktisk vurderer begge deler, siden det er to fundamentalt forskjellige implementeringer av SDN som i visse tilfeller utfyller hverandre. Både Cisco og VMware rister litt på hodet, og det er en meget kostbar løsning, men det er jo noen som har penger til sånt Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Så lenge man kan det grunnleggende er jo resten ganske enkelt, hvis du ikke vet hva produkter du skal jobbe med fremover ville jeg fokusert på det grunnleggende. Når du vet hva du skal jobbe med framover har du da et god grunnlag for å lære deg det som er cutting edge på det produktet. Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 1. september 2016 Forfatter Del Skrevet 1. september 2016 Takker for svar. Ja, det er mange intressante områder innenfor dette feltet. Microsoft har jo også en del spennende innenfor Infrastruktur. Er vel ikke stort annet å gjøre enn å finne det man føler passer seg best og tilpasse seg videre etter utviklingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå