Gå til innhold

Nå kommer de store hybridanleggene med vind- og solkraft


Anbefalte innlegg

EremittPåTur

 

Dette er ikke riktig. Litium er IKKE et metall som som må hentes fra lave konsentrasjoner.

 

Overalt hvor det finnes salt finnes det Litium. Den vanligste måten å utvinne det på er å pumpe opp salt-sørpe, fordampe vannet, raffinere ut Litium for så å pumpe resten av saltet tilbake. Det finnes også store forekomster i noen typer leirer, i tillegg har du forekomster fra vulkanske varme kilder og enkelte mineraler. Kombinasjonen lav pris og relativt små volumer har gjort at det er bare de aller enkleste og beste forekomstene som har vært aktuelle å utnytte historisk.

 

Ja Litium har mange bruksområder, men det er veldig få som har noe volum. Batteri, smøring og litt glass/keramikk er de viktigste. Det som går til andre ting som metallegeringer, medisin osv er kun noen få prosent tilsammen.

 

At metallet har gått opp i pris det siste året er forsåvidt riktig, men prisen er fortsatt lav. Prisen på Litium kollapset fullstendig ved inngangen til 2000 tallet. Dette førte til at mange av gruvene ble nedlagt. Nå er prisene tilbake omtrent på gamle nivåer og gjenåpning er blitt aktuelt, i tillegg er det mange kjente forekomster som nå igjen kan vurderes som drivverdige. Det er mulig prisen midlertidig skal litt til opp før ny kapasitet er på plass, men med alle de forekomstene som nå vurderes er det midlertidig.

 

Forøvrig finnes det mer Litium enn bly i verden. Det brukes også mer bly i startbatteriet til en bil enn Litium i selv de største elbil batterier.

 

At det er forskjell på olje og Litium skal jeg gi deg rett i, den største er at olje forbrukes mens Litium kan gjenvinnes i det uendelige.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat: " Det har vært satt opp hybridkraftverk som forener sol- og vindkraft med batterilagring tidligere, men ikke i denne størrelsen. Dette er stort, sier Bjørn Thorud i Multiconsult."

 

Nei dette er ikke stort, dette er ren galskap som viser en kultur på vei mot den sikre undergang.

Kan du utdjupe?

 

Her skal du sjå to bilete som eg vil seie er mange hakk galnare.  Det første syner ei av dei minste brunkolbrota utanfor Cottbus i Tyskland.  Det andre syner litt av gruva med Janschwälde kraftverk i bakgrunnen.  Kraftverket er det største i Tyskland.  Begge bileta er tekne frå 2500 fot.

 

2sQwBj6MxqZv.jpg2sQxchzj6Uqv.jpg

 

Berre den skya over kraftverket…

Lenke til kommentar

 

Sitat: " Det har vært satt opp hybridkraftverk som forener sol- og vindkraft med batterilagring tidligere, men ikke i denne størrelsen. Dette er stort, sier Bjørn Thorud i Multiconsult."

 

Nei dette er ikke stort, dette er ren galskap som viser en kultur på vei mot den sikre undergang.

Kan du utdjupe?

 

Her skal du sjå to bilete som eg vil seie er mange hakk galnare.  Det første syner ei av dei minste brunkolbrota utanfor Cottbus i Tyskland.  Det andre syner litt av gruva med Janschwälde kraftverk i bakgrunnen.  Kraftverket er det største i Tyskland.  Begge bileta er tekne frå 2500 fot.

 

2sQwBj6MxqZv.jpg2sQxchzj6Uqv.jpg

 

Berre den skya over kraftverket…

 

Sannheten om Tyskland

 

https://www.youtube.com/watch?v=ClHUtlZgtVg&feature=youtu.be

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Er det noko anna enn anekdotisk prov på at vindmøller er skadelege for fugl eller bråkar for mykje? Ei vindmølle bråkar ikkje meir enn eit kjøleskåp, og på 1-2 km avstand forsvinn lyden heilt. So lenge vindparken er fornuftig planlagd, slik at han ikkje kjem midt oppi eit viktig habitat for fuglar, utgjer han ikkje noka fare for dei heller. Klimaendringane, som kolkraftverket er delvis ansvarleg for, er ein mykje større trussel. Her i landet er det fleire gaukar som står i fare for å døy ut, fordi dei legg egga sine i reira til artar som no hekkar fleire dagar tidlegare enn før – før gauken kjem heim frå syden. Dermed vert gaukungen klekka for seint, er ikkje sterk nok til å få dei andre ungane ut av reiret og får ikkje nok mat. Det er ein mykje større trussel enn nokre lokale feller.

Jeg aner ikke noe om rekkevidden, men støyen fra vindmøller dreper meg innvendig. Er lite jeg blir mer utslitt av en den konstante summingen fra vindmøller. Det er noe med frekvensen der som er er for jævlig ødeleggende. At vindmøller elelrs er ufattelig stygge og ødelegger ellers vakker natur er en annen sak.

Er ikkje lyden meir svosj-svosj-svosj, høyrbar over vinden so lenge han ikkje er for kraftig?

 

Kolkraftverk og -gruver er heller ikkje edelsteinar i naturen.

Det er en jevn dur under svosjene som er rene torturen. Svosjene i seg selv er allerede nok til å vurdere innkjøp av to meter tau.

Lenke til kommentar

Det er en jevn dur under svosjene som er rene torturen. Svosjene i seg selv er allerede nok til å vurdere innkjøp av to meter tau.

Eg har berre høyrt lydar frå vindturbinar når eg har vore veldig nær. Bur du rett under ein? Reagerer du like mykje på til dømes sildring frå ein bekk eller duren frå kjøleskåpet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det er en jevn dur under svosjene som er rene torturen. Svosjene i seg selv er allerede nok til å vurdere innkjøp av to meter tau.

Eg har berre høyrt lydar frå vindturbinar når eg har vore veldig nær. Bur du rett under ein? Reagerer du like mykje på til dømes sildring frå ein bekk eller duren frå kjøleskåpet?

 

Nei, jeg bor heldigvis ikke i nærheten av vindmøller. Det er ille nok å ha gått tur i deres nærområde og blitt utsatt for den støyforurensning de er der.

 

Ja, jeg reagerer kraftig på kjøleskapsdur. Såpass mye at jeg kjøpte meg QC15 en gang i tiden, og bruker dem nesten konstant hjemme. Det er en befrielse! HVAC anlegg er også stort sett pyton. Sildring i bekk kommer an på, men ofte så må jeg legge meg godt utenfor hørevidde for å klare å sovne.

Lenke til kommentar

Men fra revolver til spøk....

 

Ingen tvil i at dette er gjennomførbart, spørsmålet er bare hvor heldig det er.

Som nevnt før, sol er helt toppers, men vindmøller gjør mer skade enn nytte for seg. Fuglelivet går det hard utover, de bråker og krever store arealer, og en masse andre problemer.

 

Men hvor lenge har verden tenkt å ignorere de heller begrensede resursene vi har av litium? Med dagens forbruk blir det knapphet om en 10 års tid, men problemet er bare det at dagens forbruk er vel dog noe moderat dersom man skal tro visse teknologier's ønske om å bli allemannseie. De må finne en annen metode for mellom-lagring av energi...

 

Sett i sammenheng med hva man forventer av levetid på for eksempel vannkraftverk, atomkraftverk, olje/kull og gass også for den saks skyld, vil et slikt anlegg ha veldig kort levetid før store deler må skiftes ut, eller i beste fall resirkuleres i kostbare og kompliserte prosesser. Det kan vel neppe være så veldig miljøvennlig, eller???

 

Du har rett i at vindturbiner foreløpig trenger mer plass enn solpaneler per Watt. Som nøkkeltall kan solpaneler levere 10-20 W/m^2 over året, mot vindturbiner 2-5 W/m^2.

For å produsere like mye energi som hele verden produserer idag (Kull, olje, gass, atom, vann ++) vil det trenges et areal tilsvarende 4-10% av Sahara ørken (men plassert på et bedre sted). (Eller 5-13% av Australia)

 

Vindmøller går hardt ut over fuglelivet?

Det er rent tøv - med noen få unntak. Fugler dør i milliontall, og typisk dør over halvparten i løpet av det første året. De som kolliderer med vindmøller utgjør en mikroskopisk andel.

Et sjeldent unntak er ørnebestanden på Smøla. Der har forskning vist at en ikke ubetydelig andel drepes årlig. De vindmøllene burde nok vært plassert et annet sted.

Likevel - selv der har har ørnebestanden økt så ørn og vindmøller kan tross alt eksistere sammen.

 

Vindmøller bråker?

Ja, til en viss grad, men de som er imot vindmøller strever med å finne noen som plages.

En bonde på Jæren som har en vindpark like ved sier: «Mange kvelder setter jeg meg ut på terrassen, tar et glass vin og kikker på vindmøllene. Det gir fred i sjelen.»

og:

Folk bor ved siden av flyplasser også, og lyden her er så svak at du hører fuglene mye bedre, og hvis du har en bekk, så hører du den og ikke vindmøllene, sier Jonassen.

 

Se: https://www.nrk.no/rogaland/xl/2016-_-et-nokkelar-for-vindkraften-1.12889781

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tro at man hadde valgt noe annet enn Li-ion på et slikt anlegg. Finnes jo mange alternative teknologier, må da være noen som gir bedre pris på bekostning av volum eller vekt?

 

Det er nok mange andre teknologier under utvikling, men trolig ingen som er modne nok. Det nærliggende alternativet vil jeg tro er blybatterier, det behøver ikke være noe dårlig alternativ hvis vekt ikke spiller noen rolle.

 

Men det forskes mye på Li-ion for tiden så for et prototypanlegg som dette er er det kanskje gunstig å teste ut den mest framtidsrettede teknologien.

Lenke til kommentar

Sitat: " Det har vært satt opp hybridkraftverk som forener sol- og vindkraft med batterilagring tidligere, men ikke i denne størrelsen. Dette er stort, sier Bjørn Thorud i Multiconsult."

 

Nei dette er ikke stort, dette er ren galskap som viser en kultur på vei mot den sikre undergang.

 

Merkelig konklusjon. Jeg så på den youtube-videoen du linket til i et annet innlegg, den er ikke nettopp balansert. Den neste videoen som kom opp på Youtube var fra Fraunhofer om utvikling av solceller. Den inneholdt en tabell som viste installert kapasitet fra 2004 (2,6 TWt) til 2015 (253 TWt). Det utgjør mer enn en fordobling hvert 2. år. Fortsetter det slik ville solpaneler produsere 100% av dagens El-produksjon om 13 år, altså i 2029. En slik tenkt skog av solpaneler vil dekke 1-2% av Saharas areal.

 

Vindturbiner vokser ikke fullt så raskt - "bare" omkring en dobling hvert 4. år.

 

Det er all grunn til å forvente at om 20-30 år vil vi oppleve en tilnærmet fossilfri verden, der sol, vind, bio, og kanskje helt nye teknologier vil forsyne verden med så billig energi at det er bare nedbetalt vannkraft som kan konkurrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...