Isbilen Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Enig med Christian86 at det var en del sure grinebitere her, som var mer opptatt av å krangle med trådstarter enn å hjelpe til. At noen er så nøye at de alltid dobbeltsjekker at de har fått rett produkt før de gjør noe annet, er sikkert fint for dem, men totalt irrelevant for rettighetene til trådstarter. Det som er relevant er at produktet har en mangel iht. forbrukerkjøpsloven, og at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren..." (sitat fra loven) - og det gjelder selvsagt selv om forbrukeren bor langt unna. Nei, det er slett ikke selvsagt ved salg over disk. Man kan godt argumentere for at butikkens plikter slutter der, og at avstanden til butikken er kundens problem. Etter at tingen er levert til reparasjon skal den skje uten kostnad og vesentlig ulempe. Har man derimot betalt for levering på døra, da er det mer selvsagt at avhjelp skal skje tilsvarende. Hvis det var slik du sier, hadde det vært gode dager for budbilbransjen, som måtte hente hver minste lille ting som gikk i stykker, hjemme hos folk. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Enig med Christian86 at det var en del sure grinebitere her, som var mer opptatt av å krangle med trådstarter enn å hjelpe til. At noen er så nøye at de alltid dobbeltsjekker at de har fått rett produkt før de gjør noe annet, er sikkert fint for dem, men totalt irrelevant for rettighetene til trådstarter. Det som er relevant er at produktet har en mangel iht. forbrukerkjøpsloven, og at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren..." (sitat fra loven) - og det gjelder selvsagt selv om forbrukeren bor langt unna. Nei, det er slett ikke selvsagt ved salg over disk. Man kan godt argumentere for at butikkens plikter slutter der, og at avstanden til butikken er kundens problem. Etter at tingen er levert til reparasjon skal den skje uten kostnad og vesentlig ulempe. Har man derimot betalt for levering på døra, da er det mer selvsagt at avhjelp skal skje tilsvarende. Hvis det var slik du sier, hadde det vært gode dager for budbilbransjen, som måtte hente hver minste lille ting som gikk i stykker, hjemme hos folk. Nuvel. Fra forarbeidene (Ot.prp.nr.80 (1986-1987) s. 83): «Retting i medhold av bestemmelsen skal skje for selgerens rekning. Dette innebærer at selgeren må bære så vel kostnadene ved selve rettingen som nødvendige kostnader ved sending av tingen. Selgerens ansvar etter bestemmelsen er altså rent objektivt. Skal rettingen skje hos kjøperen, må selgeren derfor bære reiseutgiftene for sine folk i den forbindelse. Selgeren må også dekke nødvendige utlegg som kjøperen har hatt i forbindelse med rettingen. Kjøperen må på sine side forutsettes å yte rimelig medvirkning til rettingen, f.eks ved at han sørger for å sende tingen til selgeren. Noen plikt til å legge ut transportkostnadene har kjøperen ikke, men i praksis vil han vel ofte gjøre det og kreve refusjon av selgeren etterpå. Gjelder det mindre ting som er kjøpt lokalt, vil det for øvrig ofte være rimelig at kjøperen selv bringer og henter tingen i forbindelse med avhjelp av mangler. Der skilles det ikke mellom ting som er kjøpt over disk og ting som er kjøpt ved fjernsalg. Forarbeidene er jo også fra sent åtti-tall, så man så nok primært for seg salg over disk. Dette er med andre ord ikke tvilsomt: Du har krav på å få dekket utgifter ved avhjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå