bru Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Hei Jeg hadde tenkt å bytte fra 10.0.0.xx Nettverket til feks 192.168.1.xx på en Netopia router (nextgenTel). Finnes det noen enkel måte å gjøre dette på? Eller er det mange faktorer man må ta hensyn til før man gjør en slik endring? Har sjekket på relativ.net men kunne ikke finne noe der ang emne. Oppsettet skal tilslutt bli omntrent slik (PC1 PC2 PC3 .etc) koblet til Net1 på (VPN router med NAT) Net2 på VPN kobles til Netopia router. Net2 fungerer fint med 10.0.0xx men jeg ønsker atlså det over på 192.168.1.xx Kan desverre ikke nok om denne routeren men det kan vel helt sikkert en del av dere der ute? Skal også fjerne DHCP! Bru Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 If it works, don't fix it Skal du fjerne dhcp må du konfigurere en ip-rekke i routeren, og så tildele de ip'ene til maskinene du skal ha på nettet. Men hvorfor gjøre det? DHCP er jo strålende til interne nett. Slipper et ****** med omconfigurering hver gang kompisene stikker innom med maskinene for et lite lan. Eller.. det kan løses ved å bruke to rekker. En dhcp-styrt og en statisk. Uansett, du må lese mye i dokumentasjonen til routeren for å få til dette. Håper du har boka ennå, og ikke har brent den for varmen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 du kan ikke endre ip-adressen til 192.168.*.* fordi dette er en intern ip-adresse som kun kan brukes på lukkede nettverk og ikke på internett. såvidt jeg vet må du bruke en dhcp-server fra ISP'en din, dette for at det ikke skal bli noen ip-konflikter på nettverket..... Lenke til kommentar
talisar Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Hei 192.168.1.x kan fint brukes internt isteden for 10.0.0.x, ikke at jeg ser at det er noe poeng i å gjøre det da? Du trenger heller ikke disable dhcp egentlig. Men ok. Og ja:) Det er lett å sette det opp uten å rote for mye med ruteren. I ruteren IP setup: endre 10.0.0.1 til 192.168.0.1 IP adresse serving: DISABLED På filter sets, endre alle steder det står 10.0.0.0 til 192.168.0.0, husk å forwarde riktig på det som skal forwardes riktig:) På NAT map lists, endre der rangen 10.0.0.2 til 10.0.0.? står , sett dette til 192.168.0.2 og oppover så høyt du trenger. Husk å oppdatere NATtinga di om dette trengs. Husk så å sette ip fast , maske fast og gateway (192.168.0.1 nå), og dns servere fast på pcene du skal bruke. SKRIV ned hvordan ting egentlig så ut, så du lett kan stille tilbake dersom alt slutter å virke:) Endret 26. november 2003 av talisar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå