Syklofanten Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Bør fotballfans som roper dette til dommeren straffes for å ha kommet med trusler, eller er det underforstått at dette bare er en spøk siden det er en del av supporterkulturen å synge den slags sanger? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Selvfølgelig bør man straffes. Trusler er trusler uavhengig om det kommer mot en dommer i en fotballkamp eller mot naboen. Fotballfans kan være litt krasse, og si mye dumt i kampens hete, men drapstrusler bør det være nulltoleranse på. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Bør fotballfans som roper dette til dommeren straffes for å ha kommet med trusler, eller er det underforstått at dette bare er en spøk siden det er en del av supporterkulturen å synge den slags sanger? Det er en trussel og bør selvsagt straffes. Du kan jo ikke akkurat si til en fyr at du skal drepe han, for så å si til politiet at det var en spøk. Da kan ikke loven fungere i forhold til det med trusler. Må ha vært svært ubehagelig for dommeren. Endret 20. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Ting som ellers er ulovlig blir ikkje lovlig bare fordi man er på foppakamp. Naturligvis skal man straffes om man gjør noe som er ulovlig mens man er på kamp. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Du kan jo ikke akkurat si til en fyr at du skal drepe han, for så å si til politiet at det var en spøk. Nei, men må man ikke ta hensyn til konteksten? Blant fotballsupportere er det kultur for å rope ting som dette, og jeg tror ingen dommere frykter for eget liv. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Naturligvis skal man straffes om man gjør noe som er ulovlig mens man er på kamp. Så hvorfor gjøres det ikke noe med det? Det er gjerne dusinvis av politifolk på norske Tippeliga-kamper, men de griper aldri inn når det ropes ting som dette. Det må vel være fordi politiet erkjenner at det ikke er noen reell trussel, men bare noe som ropes fordi det er tradisjon og kultur for det? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Det ropes ikke "etter matchen skal du dø" veldig ofte på norske fotballtribuner. Det er en relativt konkret trussel som selvsagt bør etterforskes. Endret 20. august 2016 av Mchansern Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Du kan jo ikke akkurat si til en fyr at du skal drepe han, for så å si til politiet at det var en spøk. Nei, men må man ikke ta hensyn til konteksten? Blant fotballsupportere er det kultur for å rope ting som dette, og jeg tror ingen dommere frykter for eget liv. Hadde jeg vært dommer og en gjeng hadde skreket at de vil drepe meg hadde jeg jo fryktet for mitt eget liv. Kultur, heller ukultur mener du? Det er jo i praksis helt umulig å ta ut de som har kommet med truslene blant titusenvis av tilskuere. Men de kan bli straffet kollektivt. Å komme med dødstrusler på den måten er like uakseptabelt som å trakassere spiller på bakgrunn av farge/rase. Slikt resulterer ofte i kollektiv straff. Hadde jeg vært fotballdommer, hadde jeg nok forventet litt piping og akseptert litt kvalm oppførsel fra fans, men ikke dødstrusler og/eller sanger om å drepe eller skade meg. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Bør fotballfans som roper dette til dommeren straffes for å ha kommet med trusler, eller er det underforstått at dette bare er en spøk siden det er en del av supporterkulturen å synge den slags sanger? La det være opp til dommeren. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Det ropes ikke "etter matchen skal du dø" veldig ofte på norske fotballtribuner. Det er en relativt konkret trussel som selvsagt bør etterforskes. Det gjøres hver gang det er kamp på Åråsen i hvert fall, når fansen er misfornøyd med dommeren. Gjerne flere ganger i løpet av kampen. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Hadde jeg vært dommer og en gjeng hadde skreket at de vil drepe meg hadde jeg jo fryktet for mitt eget liv. Ikke når de skriker det samme hver helg og ingenting skjer? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er en uting som finnes i enkelte miljøer, og er i utgangspunktet uskyldig preik. Likevel synes jeg det er en ukultur som man bør innføre nulltoleranse ovenfor. Må finnes andre måter å slippe ut aggresjon og frustrasjon på. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Supportervold er en ting som er ganske alvorlig i enkelte deler av Europa (til og med Sverige) så vi bør ikke bare akseptere at trusler blir ropt "i kampens hete". Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 På Brann Stadion ropes det "Skyt dommeren" og "Grav han ned" annenhver uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå