Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. QoS på ett nettverk med 3x access points

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Du kan fint koble et trådløst multiruter (for. Eks Asus som du nevner) etter en Ubuquiti EdgeMax.

Dobbel NAT problemet vill oppstå med flere rutere. Eneste veien rundt oppsettet du vil ha med Asus-ruter er å slå av DHCP funksjon og andre funksjoner som gjør at den fungerer som en ruter på disse ekstra boligene.

Da blir hovedruter ansvarlig for ruting + DHCP.

Mitt forslag er hvordan jeg ville løst dette og ikke noe fasit, men går nok greit med ditt oppsett også.

QoS gjør du bare hovedruteren.

PS! Husk å stille inn trådløse kanaler slik at de ikke overlapper hverandre, hvis boksene som signalene står relativt nærmere hverandre.

Automodus kan jo sikkert fungere det også. Det er 1,6 og 11 som er kanalene på 2.4. På 5ghz er det langt mer, men teknologien er litt mer avansert så du slipper å stille inn noen kanaler.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

Du kan fint koble et trådløst multiruter (for. Eks Asus som du nevner) etter en Ubuquiti EdgeMax.

Dobbel NAT problemet vill oppstå med flere rutere. Eneste veien rundt oppsettet du vil ha med Asus-ruter er å slå av DHCP funksjon og andre funksjoner som gjør at den fungerer som en ruter på disse ekstra boligene.

Da blir hovedruter ansvarlig for ruting + DHCP.

Mitt forslag er hvordan jeg ville løst dette og ikke noe fasit, men går nok greit med ditt oppsett også.

QoS gjør du bare hovedruteren.

PS! Husk å stille inn trådløse kanaler slik at de ikke overlapper hverandre, hvis boksene som signalene står relativt nærmere hverandre.

Automodus kan jo sikkert fungere det også. Det er 1,6 og 11 som er kanalene på 2.4. På 5ghz er det langt mer, men teknologien er litt mer avansert så du slipper å stille inn noen kanaler.

Ja! Tusen takk for svar. Da tror jeg at jeg går for et litt enklere oppsett. Går det ikke, så får jeg bare kjøpe en Ubuquiti ruter :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...