Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. QoS på ett nettverk med 3x access points

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far har et stort hus. Vi leier ut 3 leiligheter (hvor jeg leier den ene).

Jeg skal hjelpe han med å sette opp en ruter i hver leilighet, hvor vi trekker 3x ledninger fra hovedruteren ned til de forskjellige leilighetene. Deretter kobler vi opp en ruter som access point i enden av hver ledning.

-------------------------------

Men her kommer spørsmålene:

- det blir ca. 5x personer som streamer youtube/netflix nesten samtidig, vil 100 mbit/s ned og 20 opp være nok hastighet til at andre kan f.eks spille online samtidig?

- Er det ganske rett fram å sette opp ruterne som access point?

- Siden jeg er redd ang. latency når jeg spiller, så vil jeg sette opp QoS for spilling (dette finner jeg guides på nettet om). MEN går det kanskje an å sette opp QoS eller prioriteringssystem slik at ruteren (eller min pc) i min leilighet får høyest prioritering på nettet?

- Må dette QoS systemet settes opp på bare hovedruteren eller på ALLE access points også?

Ruter som skal kjøpes er: 4x Asus ac66u (eller bedre)

Tusen takk til alle som leser dette, og vil si at alle svar blir jeg veldig takknemmelig for.

Endret av Querke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- det blir ca. 5x personer som streamer youtube/netflix nesten samtidig, vil 100 mbit/s ned og 20 opp være nok hastighet til at andre kan f.eks spille online samtidig?

Det bør være tilstrekkelig ja, selv 4k steaming klarer seg med 25 mbit.

- Er det ganske rett fram å sette opp ruterne som access point?

Ja du får egen valg under Administrasjon under avansert instillinger

MEN går det kanskje an å sette opp QoS eller prioriteringssystem slik at ruteren (eller min pc) i min leilighet får høyest prioritering på nettet?

Jo, men problemet er hvis du bytter enheter så kan du nok ikke så vidt jeg se låse en port til f.eks 10-25 mbit.

Siden routeren bruker macadresse\maskinvare navn å setter begrensing.

Men det funger fint hvis samme brukeren har en fast maskin.

Må dette QoS systemet settes opp på bare hovedruteren eller på ALLE access points også?

Setter du det på hovedrouteren etter mediaconverteren så burde alle enheter også etter der få samme hastighet,problemet er da må du låse til en switch\pc.

Beste er at du har 1 gigabit linje eller 500 mbit inn i huset og segmenter til 100 mbit det er billigst måte skaffer deg 100 mbit switch.

Da QOS er lett å ungå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, elsker deg!

Men har noen oppfølgningsspørsmål hvis dette går greit:

MEN går det kanskje an å sette opp QoS eller prioriteringssystem slik at ruteren (eller min pc) i min leilighet får høyest prioritering på nettet?

Jo, men problemet er hvis du bytter enheter så kan du nok ikke så vidt jeg se låse en port til f.eks 10-25 mbit.

Siden routeren bruker macadresse\maskinvare navn å setter begrensing.

Men det funger fint hvis samme brukeren har en fast maskin.

Enheter, snakker vi da om ruter (som er aksesspunkt)? I så fall så skal ikke denne ruteren byttes, og det er bare en datamaskin jeg bruker. Så hvis jeg kunne skrive inn mac-adressen til ruteren i min leilighet og sette priority til high i QoS, så burde jeg få hovedprioritet når jeg bruker nettet?:

Må dette QoS systemet settes opp på bare hovedruteren eller på ALLE access points også?

Setter du det på hovedrouteren etter mediaconverteren så burde alle enheter også etter der få samme hastighet,problemet er da må du låse til en switch\pc.

Beste er at du har 1 gigabit linje eller 500 mbit inn i huset og segmenter til 100 mbit det er billigst måte skaffer deg 100 mbit switch.

Da QOS er lett å ungå.

Ok, men å låse seg til en switch skjønner jeg ikke? Snakker du om at å bruke QoS regel som trenger en IP/mac adresse, så må jeg låse meg til en enhet? Det skal vel ikke være et problem, ettersom det er bare den ene ruteren i min leilighet jeg skal skrive QoS regel opp i mot, evt PC'en min som er stasjonær. Så å låse seg til enheter skal ikke være et problem tenker nå jeg da? :)

Å segmentere et nettverk krever vel kanskje litt mer kunnskap (noe jeg ikke har)? Tenkte egentlig bare dra til elkjøp i morgen, kjøpe noen duganes asus rutere og 4x 30m TP kabler og begynne å borre i gulv og tak ;)
Endret av Querke
Lenke til kommentar

Hvorfor routere som aksesspunkter? Ender bare med at noen resetter de og setter de i routermodus og du får bare rot.

Åja, oki... hmm hvordan skal man gjøre det på enklest men også best måte? 

Vil prøve å ha det enkelt ;)

Lenke til kommentar

Når vi har kommet så langt i samtalen, så kan jeg heller spørre om hvordan jeg bør sette opp nettverket hjemme?

Hvordan er det med switch, aksesspunkt og what not?

Skal det være i denne rekkefølgen: Vegg > modem > ruter > ledning x4 ut til leiligheter > switcher?

edit: nei farsken, en switch har jo ikke wifi? blir tullete av dette jeg.

edit 2: Er det slik: Vegg > modem > switch > ledning x4 ut til leiligheter > aksesspunkt?

sigh..

edit 3: Føler det er lettest å bare gjøre det som jeg tenkte hovedsaklig: Vegg > Modem > hovedruter (er jo ikke vits med en switch, siden en ruter gjør jo samme som en switch, altså fordeler nettverket (altså flere lan porter)?) > ledninger inn til leilighetene > modem i hver leilighet satt opp som access points, siden leilighetene må ha wifi signal (og rutere satt opp som access points fungerer vel bare som en switch med wifi, right?).

Endret av Querke
Lenke til kommentar

edit 2: Er det slik: Vegg > modem > switch > ledning x4 ut til leiligheter > aksesspunkt?

Slik gjør jeg det med coax nettet jeg bor, bare det er til eget soverom. Det er ofte maks 4 routere\enheter direkte til modemet som kan kobles til med switch om gangen.

Du kan godt ha router\ så nettverket bli delt.

Husk på hvis du senere bytter til fiber kan du risikere og ikke ha nok ipv4 adresser til samme oppsett.

Da må du senere vurdere å ha en router og bruke vlan for å dele opp nettet.

Eller så blir du låst til kun ipv6 som har nok adresser.

Lenke til kommentar

Tja, det blir noe slikt:

Veggkontakt hovedhus --> Modem --> hovedruter (for. Eks ubiquity..) fra denne 4x vlan på separate subnet til hver eneste leilighet/hus..

Da har de som bor i disse leilighetene lukket nett hver for seg, også litt viktig med tanke på flyten i nettet og støy med mer.

Lenke til kommentar

Tja, det blir noe slikt:

Veggkontakt hovedhus --> Modem --> hovedruter (for. Eks ubiquity..) fra denne 4x vlan på separate subnet til hver eneste leilighet/hus..

Da har de som bor i disse leilighetene lukket nett hver for seg, også litt viktig med tanke på flyten i nettet og støy med mer.

Javell, tusen takk! :D Tror du det er enkelt å sette opp subnet på en ubiquity? Og har du anbefaling en slik ruter som kan sette opp flere subnets? Skal kikke litt på ubiquity nå, men er dette merket liksom kongen av alle hauger?

Edit: Jeg tenkte egentlig å kjøpe asus ruter som hovedruter, pga hørt mye om at det er så enkelt å sette opp QoS prioriteringer. Og da skal alle rutere etter hovedruteren få samme prioriteringer.

Slik gjør jeg det med coax nettet jeg bor, bare det er til eget soverom. Det er ofte maks 4 routere\enheter direkte til modemet som kan kobles til med switch om gangen.

Du kan godt ha router\ så nettverket bli delt.

Husk på hvis du senere bytter til fiber kan du risikere og ikke ha nok ipv4 adresser til samme oppsett.

Da må du senere vurdere å ha en router og bruke vlan for å dele opp nettet.

Eller så blir du låst til kun ipv6 som har nok adresser.

Hmm ok, men hørte noe om at man må betale for å få flere enn 1x IP adresser fra ISP hvis man skal ha en switch koblet direkte til modemet? Normalt vis skal en ruter være rett etter modem for å dele opp nettverket.

eller?

Endret av Querke
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å betale, mange som hadde coax har fremdeles mulighet å koble på flere router\ med switch som kobler sammen til modemet. Har selv den løsningen nå. Fordi på 2000 tallet hadde man ikke problemet med for få ipv4 så mener det ligger noe der.

Men vet på fiber funger det også å ha 2 router på samme mediaconverter, har bare ikke testet det lenge, men man risiker over en stund å måtte koble fra modemet i noen minutter ellers kan noen av routerne miste nett. Særlig hvis du byttet utstyr, da blir adressen reservert, og man må ta ut strømuttaget til modemet å nullstille det.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å betale, mange som hadde coax har fremdeles mulighet å koble på flere router\ med switch som kobler sammen til modemet. Har selv den løsningen nå. Fordi på 2000 tallet hadde man ikke problemet med for få ipv4 så mener det ligger noe der.

Men vet på fiber funger det også å ha 2 router på samme mediaconverter, har bare ikke testet det lenge, men man risiker over en stund å måtte koble fra modemet i noen minutter ellers kan noen av routerne miste nett. Særlig hvis du byttet utstyr, da blir adressen reservert, og man må ta ut strømuttaget til modemet å nullstille det.

Åjaa :O

Føler kunnskapen min har tripplet seg de siste døgnene. Er vanskelig å få alt til å henge på greip. :p

Lenke til kommentar

Burde være nok med en Ubuquiti ruter i huset som det satt opp VLAN på. Problemet for de som leier er at de vil få dobbel NAT-ing som betyr at port-fowarding ogdiv utstyr som krever NAT (f.eks ps3 og xbox) vil få trøbbel.

Edit:
Asus ruter for dette oppsettet er litt pinglete.
Ubuquiti med VLAN og DHCP på hvert enkelt VLAN med en enkel dumt switch i hver bolig burde løse problemet med dobbel nat. Da kan du også koble aksesspunkt i switchen og hver enkel bolig får sitt eget lukket nett som ingen andre nett har tilgang til ;-)

Burde vel kanskje anbefale noe produkter også.. kommer tilbake med edit 2.

Edit 2:
Skal vi se..

Ubiquiti EdgeRouter PoE - fra DustinHome burde ta hånd om ruter med 5 porter og opptil 1 million pakker i sekundet. Datasheet her: https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_DS.pdf

Og siden jeg er glad i Cisco så 3x switcher av Cisco SF110D-05 - fra DustinHome

Da får alle boliger 4 porter til å koble hva de vil på...

Hvis du ender opp med dette, så kan vi ta konfigurasjon av Ubiquiti.

Edit 3:
Bare litt small talk hvorfor gjøre det slik og ikke gå for en Asus ruter hvor alt virker flott..

Det kan bli veldig mye støy på et datanettverk. Hvis en leieboer kjøper seg en switch og kobler konsoll(er) + ustyr av ulike slag så kan det bli veldig mye broadcasts (Det er en pakke som plukkes opp av alle maskiner på samme nettverk). Ikke bare det, men kan ofte se all trafikken som foregår på nettverk.

Nå skalerer du dette til 4 boliger hvor mange enheter er koblet opp, da blir det fort et kaos på nettverket, litt som en motorvei i Kina midt i rushtiden. 

Derfor bruker man VLAN for å skille på nettverk og segmentere det opp i hver sin "lane" hvor nettverk ikke kan snakke med hverandre noe som virker som absolutt her.

Edit 4:

Ser du nevnte noe over om flere offentlige IP-adresser, kommer helt ann på hvilken ISP du benytter. Du kan jo gjøre et forsøk om du har anledning. Ofte så er det låst til maksimum 1 lease...

Det eneste flere offentlige IP-adresser ville hjulpet deg her om du er veldig redd for hva IP-adressen tilknyttet huset benyttes til, da tenker jeg på gråsone sider hvor ting kanskje logges og blir sporet opp i senere anledning eller kanskje nedlastning / streaming.

Det er også noe å huske på at alle leieboere benytter den ene IP-adressen du har fått tildelt ruteren som står først hvis man velger en slik løsning som jeg foreslo over.

Hvis du klarer på magisk hvis å få 4 IP-adresser så er det bare å kjøre på med 1 ruter i hvert eneste bolig og sett opp en mekanisme som loggfører IP-adressene som de forskjellige ruterne benytter, i tilfelle man må dokumentere noe på et hvis.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Burde være nok med en Ubuquiti ruter i huset som det satt opp VLAN på. Problemet for de som leier er at de vil få dobbel NAT-ing som betyr at port-fowarding ogdiv utstyr som krever NAT (f.eks ps3 og xbox) vil få trøbbel.

Edit:

Ubuquiti med VLAN og DHCP på hvert enkelt VLAN med en enkel dumt switch i hver bolig burde løse problemet med dobbel nat. Da kan du også koble aksesspunkt i switchen og hver enkel bolig får sitt eget lukket nett som ingen andre nett har tilgang til ;-)

FOR SVARTE I FAEN, brukte 20 min på å skrive et svar til deg, så mistet jeg ALT jeg skrev, fordi å skrive på iPhone er så jævla satans hæslig og dritt tungvint.

Fuuuuu.

Ok, måtte bare få det ut.

Hadde noen spørsmål, men det får jeg skrive senere når jeg har roet meg litt (og kanskje kommer meg på pc)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit:

Edit 2:

Skal vi se..

Ubiquiti EdgeRouter PoE - fra DustinHome burde ta hånd om ruter med 5 porter og opptil 1 million pakker i sekundet. Datasheet her: https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_DS.pdf

Og siden jeg er glad i Cisco så 3x switcher av Cisco SF110D-05 - fra DustinHome

Da får alle boliger 4 porter til å koble hva de vil på...

Hvis du ender opp med dette, så kan vi ta konfigurasjon av Ubiquiti.

Edit 3:

Bare litt small talk hvorfor gjøre det slik og ikke gå for en Asus ruter hvor alt virker flott..

Det kan bli veldig mye støy på et datanettverk. Hvis en leieboer kjøper seg en switch og kobler konsoll(er) + ustyr av ulike slag så kan det bli veldig mye broadcasts (Det er en pakke som plukkes opp av alle maskiner på samme nettverk). Ikke bare det, men kan ofte se all trafikken som foregår på nettverk.

Nå skalerer du dette til 4 boliger hvor mange enheter er koblet opp, da blir det fort et kaos på nettverket, litt som en motorvei i Kina midt i rushtiden.

Derfor bruker man VLAN for å skille på nettverk og segmentere det opp i hver sin "lane" hvor nettverk ikke kan snakke med hverandre noe som virker som absolutt her.

Edit 4:

Ser du nevnte noe over om flere offentlige IP-adresser, kommer helt ann på hvilken ISP du benytter. Du kan jo gjøre et forsøk om du har anledning. Ofte så er det låst til maksimum 1 lease...

Det eneste flere offentlige IP-adresser ville hjulpet deg her om du er veldig redd for hva IP-adressen tilknyttet huset benyttes til, da tenker jeg på gråsone sider hvor ting kanskje logges og blir sporet opp i senere anledning eller kanskje nedlastning / streaming.

Det er også noe å huske på at alle leieboere benytter den ene IP-adressen du har fått tildelt ruteren som står først hvis man velger en slik løsning som jeg foreslo over.

Hvis du klarer på magisk hvis å få 4 IP-adresser så er det bare å kjøre på med 1 ruter i hvert eneste bolig og sett opp en mekanisme som loggfører IP-adressene som de forskjellige ruterne benytter, i tilfelle man må dokumentere noe på et hvis.

Ja, dette høres jo veldig bra ut. Og jeg ser veldig fordelene med det. Takker veldig for at du tok deg tid til å skrive en så gjennomført kommentar til meg. Er til stor hjelp.

Men er det sååå nødvendig (med tanke på broadcasts)? Fordi det vil jo bli et større budsjett mtp ekstra switcher og den hovedruteren i tillegg (ettersom jeg må koble på en vanlig wireless ruter i hovedleilighet også). Samt at jeg kanskje ikke får oppsettet til å funke en gang?

I et normalt scenario blir det jo maks: 2-4 folk som browser på internett, 1-2 som ser på youtube/netflix på HD og 1-2 som spiller spill.

Men er det et problem, så må jeg vel gjøre det på din måte. Men går det ikke an å kjøpe en Ubiquiti edgeruter, og koble på 4x asusrutere som aksesspunkt? Så drite i ekstra switcher?

Og ang dobbel NAT, blir det problem med NAT hvis jeg setter opp 1x asus ruter som hovedruter, og kobler på 3x asus rutere som askesspunkt?

Ang. Flere IPer, er ikke dette et problem ettersom alle i boligen er folk vi kjenner veldig godt og vi ikke mistenker gjør noe skummelt. Så tror ikke jeg gidder å gjøre noe med det.

Edit: ser at edgeruteren ikke selges i fysiske butikker, og jeg og min far har bare tid i morgen å sette det opp. Så vi skal kjøpe utstyret i morgen og sette til verks.

Endret av Querke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...