Gå til innhold

Noen av vanntunnelene har ikke vært rengjort på 50 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette burde Norge betalt selv så vi fikk patentene og rettighetene på maskinen, kunne blitt mye penger i pengebingen.

Edit; Bra lesing forresten og et godt eksempel på at fremtidsretting og ting som denne vaskingen sjelden er (var) en faktor :)

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med stadig strengere HMS-krav er ikke dette lenger mulig. [/size]

Denne reagerer jeg på. Så det finnes ikke beskyttelsesklær, hansker, masker mm. av utstyr? At artikkelskribent har latt den få stå i artikkel forundrer meg noe.

EDIT:

Ser det i neste del av artikkel skrives noe om rasfare. Dette var ikke nevnt sammen med setningen som jeg har sitert. Er ikke så rart at en tenker på andre momenter når en ikke har hele "bildet" enda. Litt spesiell måte å presentere på da..

vlcsnap-2016-08-19-15h27m35s175.300x169.

Jeg forstår artikkelen slik at veggene ikke skal rengjøres.

Ellers:

– Utfordringen er at det skal utvikles teknologi som ikke finnes i dag, sier Berg.

Har de lett utenfor Norge, for verden er ganske stor og kanskje det er andre som har liknende utfordringer?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_tunnels_in_the_world

Delaware Aqueduct United States New York state, United States 137,000 m (85.1 mi) Water supply 1945 4.1 m wide.

New York City's main water supply tunnel, drilled through solid rock.

Päijänne Water Tunnel Finland Southern Finland, Finland 120,000 m (74.6 mi) Water supply 1982 16 m2 cross section

Dahuofang Water Tunnel China Liaoning Province, China 85,320 m (53.0 mi) Water supply 2009 8 m in diameter[1] (50m2 cross section)

Orange–Fish River Tunnel South Africa South Africa 82,800 m (51.4 mi) Water supply 1972 Longest continuous enclosed aqueduct in the southern hemisphere (22.5 m2 cross section)

Bolmen Water Tunnel Sweden Kronoberg/Scania, Sweden 82,000 m (51.0 mi) Water supply 1987 8 m2

Želivka Water Tunnel[4] Czech Republic Central Bohemian Region, Czech Republic 51,075 m (31.7 mi) Water supply 1972 5 m2

Lake Sevan Tunnel [5] Armenia Armenia

(at the time of construction Soviet Union Soviet Union) 48,314 m (30.0 mi) Water supply 1981 Arpa River and Lake Sevan.

Pahang – Selangor Raw Water Transfer Project[6][7] Malaysia Pahang & Selangor, Malaysia 44,600 m (27.7 mi) Water supply 2014 5.2 meters in diameter

#1 Tunnel, Yellow River Diversion to Shanxi North Line China Shanxi, China 43,670 m (27.1 mi) Water supply 2011

#7 Tunnel, Yellow River Diversion to Shanxi South Line China Shanxi, China 43,500 m (27.0 mi) Water supply 2002

Quabbin Aqueduct United States Massachusetts, United States 39,600 m (24.6 mi) Water supply 1897–1905

Dawushan Tunnel, Niulan River Diversion to Dianchi China Yunnan, China 36,137 m (22.5 mi) Water supply 2013

Tyne-Tees Tunnel United Kingdom England, United Kingdom 34,000 m (21.1 mi) Water supply 1983 (and earlier) Northumbrian water supply tunnel.

Evinos - Mornos Tunnel[12][13] Greece Aetolia-Acarnania, Greece 29,400 m (18.3 mi) Water Supply 1992–1995

Hultman Aqueduct[14] United States Eastern Massachusetts, United States 28,640 m (17.8 mi) Water Supply 1939 11.5 ft (3.5 m) to 14 ft (4.3 m) diameter (15m2 cross section); offline for rehabilitation

MetroWest Water Supply Tunnel[16] United States Eastern Massachusetts, United States 28,300 m (17.6 mi) Water Supply 1996–2003 14 ft (4.3 m) diameter (15m2 cross section)

Şanlıurfa Irrigation Tunnels Turkey Turkey 26,400 m (16.4 mi) Water supply 2005 [20]

Sudbury Aqueduct United States Eastern Massachusetts, United States 25,750 m (16.0 mi) Water Supply 1878 Emergency backup use

Eucumbene-Snowy Tunnel[25] Australia NSW, Australia 23,500 m (14.6 mi) Water supply 1965 Part of the 145 km tunnel network of the Snowy Mountains Scheme

Eucumbene-Tumut Tunnel[25] Australia NSW, Australia 22,200 m (13.8 mi) Water supply 1959 Part of the 145 km tunnel network of the Snowy Mountains Scheme

Vorotan-Arpa Tunnel[27] Armenia Armenia 21,652 m (13.5 mi) Water supply 2004

Mavi Tünel (Blue Tunnel)[34] Turkey Konya, Turkey 17,034 m (10.6 mi) Water supply 2012 Breakthrough 2007

Murrumbidgee-Eucumbene Tunnel[25] Australia NSW, Australia 16,600 m (10.3 mi) Water supply 1961 Part of the 145 km tunnel network of the Snowy Mountains Scheme

Pandaoling Tunnel, Datong River Diversion to Shaanxi Project China China 15,723 m (9.8 mi) Water supply 1994

Jinquidi Tunnel, Niulan River Diversion to Dianchi China Yunnan, China 15,257 m (9.5 mi) Water supply 2013

Dangara Irrigation Tunnel[43] Tajikistan Nurek

(at the time of construction Soviet Union Soviet Union) 14,800 m (9.2 mi) Water supply 1987

Caoe River Diversion Project China Zhejiang, China 14,600 m (9.1 mi) Water supply 2011

Snowy-Geehi Tunnel[25] Australia NSW, Australia 14,500 m (9.0 mi) Water supply 1966 Part of the 145 km tunnel network of the Snowy Mountains Scheme

#6 Tunnel, Yellow River Diversion to Shanxi South Line China Shanxi, China 14,400 m (8.9 mi) Water supply 2002

Ala Mountain Pass Water Supply Project China Xinjiang, China 14,346 m (8.9 mi) Water Supply 2010

Tooma-Tumut Tunnel[25] Australia NSW, Australia 14,200 m (8.8 mi) Water supply 1961 Part of the 145 km tunnel network of the Snowy Mountains Scheme

Shanggongshan Tunnel, Zhangjiuhe Water Supply Project China Yunnan, China 13,941 m (8.7 mi) Water Supply 2007

#5 Tunnel, Yellow River Diversion to Shanxi South Line China Shanxi, China 26,000 m (16.2 mi) Water 2002

F*en altså, dette tok meg bare noen sekunder. Hva tar konsulentselskaper for samme jobb, og det ender med: "Nei dessverre, det finnes ikke andre som har tilsvarende problem"

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

137 km

120 km

85,2 km

82 km

51 km

48,3 km

44,6 km

43,7 km

43,5 km

38,6 km

36,1 km

34 km

29,4 km

28,6 km

28,3 km

26,4 km

23,5 km

22,2 km

21,7 km

17 km

16,6 km

15,7 km

15,3 km

14,8 km

14,6 km

14,5 km

14,4 km

14,3 km

14,2 km

13,9 km

26 km

1.167,7 km totalt til sammen på disse 31 lengste tunnellene som fører vann i verden.

37,7 km gjennomsnittlig på hver tunnel.

Dessuten så finnes det flere lange tunneller som er kortere.

Lett regning ga meg det ovenfor. Å komme å si at det ikke finnes ekspertise annet enn i Norge og i offshore-bransjen er jo hull i hode tankegang, spør dere meg  :)

1200 km er jo ca. fram og tilbake en gang fra Oslo - Stavanger for å sette ting litt i perspektiv.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør visst det. Ikke kom å si at det ikke finnes tilsvarende utfordring som den i Norge, når man har et slikt stort utvalg av tunneller som er lengre enn de norske. Sannsynligheten for at man finner noen som har utstyr, framfor å måtte konsulentutrede og finne opp utstyret på nytt, den er rimelig stor da.

Hadde det vært skrevet at de andre tar blodpris for utstyret, så tja.

Men, å bruke norsk konsulentutredning er dyrt i seg selv, for ikke å glemme utviklingskostnadene som kommer på toppen. Utstyret må jo testkjøres og modifiseres, testkjøres og modifiseres..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruke spoilersaken når man limer inn lange lister kanskje?

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

slik som denne

Lenke til kommentar

Gjør visst det. Ikke kom å si at det ikke finnes tilsvarende utfordring som den i Norge, når man har et slikt stort utvalg av tunneller som er lengre enn de norske. Sannsynligheten for at man finner noen som har utstyr, framfor å måtte konsulentutrede og finne opp utstyret på nytt, den er rimelig stor da.

Du får finne tunneller et sted der HMS-reglene er like strenge som i Norge og de er interresert i å vaske dem. Er langt fra sikkert at det finnes tilsvarende utfordringer ;)

Lenke til kommentar

Gjør visst det. Ikke kom å si at det ikke finnes tilsvarende utfordring som den i Norge

Hvor hevdes det?

Sannsynligheten for at man finner noen som har utstyr, framfor å måtte konsulentutrede og finne opp utstyret på nytt, den er rimelig stor da.

Har du funnet noe?

Lenke til kommentar

Ja, men får jeg noen millioner for å gidde å ta en ringerunde / epostrunde og presentere saken overfor ymse vannverk da? Og da tenker jeg ikke på betaling i Liter vann for å si det på den måten.

Jeg hadde nok kunnet gjort det billigere enn det kravet, og det var ment som en harsellering med ymse konsulentselskaper som liker å bruke årsverk og gaffelskriveredskap.

Husk at vannverk er offentlige, og min harsellering med disse offentlige innkjøperne, det kommer hele samfunnet til gode. Så kan vi stoppe uthengning av en som meg, som kanskje har oppdaget et pengesluk?

EDIT:

La oss stille det i en ny belysning:

Forutsetning, du kommer som "brøddum" innkjøper til et konsulentselskap. Du presenterer hva du behøver hjelp med. "Hva koster det, har dere noen løsning og når kan dere hjelpe oss?" Tror dere konsulentselskapet da:

1. Velger å legge ekstra innsats i å lete fram en løsning utenlands, som kan spare det offentlige for store summer

2. Velger å utrede dette litt først. Kanskje gi tilbakemelding om at "vi" behøver litt mer tid å utrede dette. For så å finne på at "Jo, vi fant ikke noen løsning som eksisterer, så vi må utvikle dette". Så bidrar konsulentselskapet så mye de kan i utviklingsutredningen også som tilkommer. For så å gi fra seg en stor regning når de har produktet halvferdig, men ikke uttestet i fullskala enda.

Hva er mest logisk at konsulentene velger når pengesekken smååpnes på stort gap? Og konsultentselskapet ser sitt snitt til at de kanskje kan få pengesekken på vidgap også, med bruk av kløkt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør visst det. Ikke kom å si at det ikke finnes tilsvarende utfordring som den i Norge

Hvor hevdes det?

Sannsynligheten for at man finner noen som har utstyr, framfor å måtte konsulentutrede og finne opp utstyret på nytt, den er rimelig stor da.

Har du funnet noe?

Her er førstesvaret. Har det gått deg hus forbi hva artikkelen påstår, eller hva mener du egentlig? Prøver du å sette meg fast nå?

post-30484-0-80940000-1471696245_thumb.jpg

Her er andresvaret:
Nei, forventer du virkelig at jeg skal lete det opp?

Men jeg peker på at sannsynligheten er veldig stor for at utstyr allerede finnes, eller at de har andre tilnærminger som ingeniørene ikke har tenkt på at kan brukes en gang. Noe må finnes, da dette nok er et felles problem for flere utenlandske vannverk også.

Å føre vann er ikke noen ny ting fra vår nyeste moderne tid en gang. Romerne hadde akvedukter, men de gikk gjerne ikke i like lange tunneller, selv om det nå er en og annen tunnelakvedukt også å finne.
Endret av G
Lenke til kommentar

Hva romerne drev med er irrelevant i denne saken. Hvis vi hadde funnet vanntunneller fra dinosaurtiden så hadde det også vært irrelevant i denne saken.

Utstyret finnes, men om det finnes en komplett sak som er satt sammen i forhold til kravene og oppgaven er ikke sikkert.

Edit; Denne artikkelen har garantert blitt sponset av flaskevannsprodusentene.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor hevdes det?

Har du funnet noe?

Her er førstesvaret. Har det gått deg hus forbi hva artikkelen påstår, eller hva mener du egentlig? Prøver du å sette meg fast nå?

Her er andresvaret:
Nei, forventer du virkelig at jeg skal lete det opp?

Men jeg peker på at sannsynligheten er veldig stor for at utstyr allerede finnes, eller at de har andre tilnærminger som ingeniørene ikke har tenkt på at kan brukes en gang. Noe må finnes, da dette nok er et felles problem for flere utenlandske vannverk også.

Å føre vann er ikke noen ny ting fra vår nyeste moderne tid en gang. Romerne hadde akvedukter, men de gikk gjerne ikke i like lange tunneller, selv om det nå er en og annen tunnelakvedukt også å finne.

Artikkelen hevder at teknologien ikke finnes, og du påstår det motsatte ved å lime inn en lang liste med lange vanntunneler. Aldri har det blitt hevdet at det ikke finnes tilsvarende utfordringer andre steder.

Og ja, jeg forventer faktisk at påstander underbygges med noe annet enn "sannsynligvis".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå skal det altså koke ned på "lavmål" om det finnes belegg for å si det ene eller det andre. Når det faktisk er konsulentenkostnadene som betyr noe oppi det hele. Jaja sier jeg da.

Det må også kunne diskuteres på et litt svakere grunnlag i blant, og ikke alltid være slik at man skal ha belegg for absolutt alt. Det sier seg jo selv at jeg ikke skal være den som må ta ringerunden. Nå ser det jo ut at penger er sløst bort i akkurat denne saken da, uansett. Men, det er jo rom til forbedringer i andre etater og offentlige anbud.

Poenget om romerner og deres akvedukter var simpelthen å forklare at vanntunneler ikke er en helt ny oppfinnelse.

Artikkelen hevder at teknologien ikke finnes, og du påstår det motsatte ved å lime inn en lang liste med lange vanntunneler. Aldri har det blitt hevdet at det ikke finnes tilsvarende utfordringer andre steder.

Og ja, jeg forventer faktisk at påstander underbygges med noe annet enn "sannsynligvis".

Ærlig talt nå synes jeg du tar poenget mitt litt ut av kontekst.

Jeg poengterte at artikkelen hevder at teknologien ikke finnes. Poenget med å liste opp en mengde med vanntunneler var simpelthen for å sannsynliggjøre at de gjerne ikke nødvendigvis har undersøkt grundig nok.

Ok, du får grave selv i materien da, og presentere oss mer om hvordan forberedelsene foregikk da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg "trekker meg muligens ut" med min "faglige" (ganske god til å Google seriøs informasjon) forståelse av det hele.

Det mangler dessuten en del detaljer. Jeg har gjort mitt "beste" i å sannsynliggjøre sløsing med offentlige midler  :blink:

Nyt deres hardt erværvede men betalte skattekroner i praksis my friends  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...