Gå til innhold

Borteboerstipend

Skillica

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat flyttet inn i en hybel med en kompis, der vi deler på månedsleia.. Jeg tjener 20900kr i måneden (brutto) som jeg oppga på lånekassen men det førte til at jeg ikke får borteboerstipend.. Mens han jeg bor me er min kollega, har lik lønn på samme jobb, men har også helgejobb på en pub så betyr at han har bedre inntekt enn meg, men han får også borteboerstipend fra lånekassen på 3500kr i måneden, mens jeg får avslag..

Hva **** er dette for noe? Månedsleia koster 9500kr, der vi betaler 4750kr hver..

Blir ikke rettferdig når han har høyere inntekt og får bostipend når jeg ikke får bostipend..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, hos lånekassen gjelder da følgende:

Fra og med undervisningsåret 2016 – 2017 blir bostipendet behovsprøvd mot lærlingens inntekt. Bostipendet blir redusert hvis du tjener mer enn 13 200 kroner brutto per måned. 60 prosent av det beløpet du tjener over grensa, blir trukket fra stipendet. Tjener du for eksempel 14 200 kroner brutto per måned, reduseres bostipendet ditt med 600 kroner i måneden, fra 4 261 kroner til 3 661 kroner per måned. Les om vilkårene for bostipend.

- Maks du kan få i bostipend er 4261kr.

- Det må være mer enn fire mil mellom dine foreldres bolig og lærestedet.

- Er det mindre enn fire mil, må reisetiden være 3 timer eller mer.

Du har oppgitt 20 900 kr brutto til Lånekassen, det er 7700 kr over maks, og 60% av dette trekkes fra 4261 kr.

60% av 7700 kr er 4620 kr og du får derfor ingenting utbetalt.

---

Oppsummering - din kamerat har antagelig oppgitt uriktig brutto månedsinntekt til lånekassen. Man får ikke rett på bostipend selv om man oppfyller særlige vilkår - disse gjelder kun om avstand eller reisetid ikke oppfølges.

Om han har oppgitt uriktig til lånekassen så vil jeg anta at støtten han tildeles bli omgitt til lån når lånekassen mottar selvangivelsen til vedkommende. Det kan også være han må betale tilbake med en gang og/eller mister retten til bostipend i fremtiden.

Endret av MegaMann2
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...