Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kritisk feil Kernel-Power (PC slår seg av)

Anbefalte innlegg

Hei,

I 2011 kjøpte jeg en pc som var satt sammen hos Multicom. Pcen var satt sammen med det som den gangen skulle være siste og beste innen teknologi. Formålet med oppsettet var bilderedigering.

Jeg har nå hatt pcen i 6 år og de siste 2 årene har jeg hvert veldig mye plaget av at pcen slår seg av stadigvekk. Det virker som om den går varm el.l

Fellestrekkene for hver gang den slår seg av er at Prosesser viftene går helt amokk med høy omdreining og at maskinen virker veldig varm. Ofte forekommer dette når jeg kjører mange prosesser eller driver med bilderedigering hvor jeg jobber med flere tunge program samtidig(Lighrrom, photoshop etc). Jeg har forsøkt å sjekke om en eller flere vifter ikke jobbet helt som de skal. Men for meg virker det som om alt er i orden. Det som er merkelig er at den har fungert utmerket de 4 første årene.

Jeg legger ved et bilde som viser feilen, diverse logger og systeminformasjon. Lenke til bilde
Håper det er noen som har gode tips:) Jeg er veldig fornøyd med pcen, men mister ofte arbeid når den slår seg av på denne måten.

På forhånd takk til alle som setter av tid til å gi råd.

post-11550-0-63597100-1471683019_thumb.png

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er merkelig er at den har fungert utmerket de 4 første årene.

Det er vel ikke merkelig, spesiellt om det er støvet som har samlet seg opp de 4 første årene som er synderen ;)

Gjør som Kjetil skriver, åpne og få vekk støv. Et problem er at det kan ha blitt store støvdotter som vil sette seg fast hvis du blåser så det er greit å ta dem for hånd. Fjerner man støv regelmessig så er det sjelden et problem.

Kjølepasta vil også bli til leire over tid noe som gjør at CPU'en ikke har skikkelig kontakt med kjøleren. Eksempel; Byttet kjølepasta på laptopen min, gikk fra sirup og veldig varm til å bli responsiv og normal temperatur.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at den har fungert utmerket de 4 første årene.

Det er vel ikke merkelig, spesiellt om det er støvet som har samlet seg opp de 4 første årene som er synderen ;)

Gjør som Kjetil skriver, åpne og få vekk støv. Et problem er at det kan ha blitt store støvdotter som vil sette seg fast hvis du blåser så det er greit å ta dem for hånd. Fjerner man støv regelmessig så er det sjelden et problem.

Kjølepasta vil også bli til leire over tid noe som gjør at CPU'en ikke har skikkelig kontakt med kjøleren. Eksempel; Byttet kjølepasta på laptopen min, gikk fra sirup og veldig varm til å bli responsiv og normal temperatur.

Takk for tipsene!!

Da har jeg renset innvendig. 

Ser ut som det kan ha løst problemet i denne omgan. Kjølepasta var også en ting jeg hadde tenkt å prøve. 

Hvor får jeg kjøpt kjølepasta? og er det greit å gjøre denne operasjonen på en bærbar pc? Litt usikker på hvor CPUen sitter:)

IMG_4804.png

Lenke til kommentar

Hva er tempen nå?

PS: Måtte gjøre det samme på mor sin acer fra 08, hun klarte ikke å se på youtube filmer, så ut som lysbilder. var over 80c.

Blåste og temp ca 55-60c.

Før på høyre side etter på venstre side.

Usikker på om det er under akseptabelt nivå. Men maskinen er i ihvertfall stillegående nå:)

f%C3%B8r_etter.png

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!!

Da har jeg renset innvendig. 

Ser ut som det kan ha løst problemet i denne omgan. Kjølepasta var også en ting jeg hadde tenkt å prøve. 

Hvor får jeg kjøpt kjølepasta? og er det greit å gjøre denne operasjonen på en bærbar pc? Litt usikker på hvor CPUen sitter:)

Du tar av kjølerne og bytter pasta alle steder der det skal være, du vil selvfølgelig se hvor det er siden det alerede er klinete der det trengs. Hvis du kjenner på pastaen som er der så vil du antagelig merke at den smuldrer opp og er mindre klissete enn vanlig (hvis du har kjent på kjølepasta som ikke er altfor gammel).

Ikke ta på for mye bare, da blir det klinete og du får noe høyere temperatur enn hvis det er riktig mengde. Ikke noe stort problem egentlig, men like greit å gjøre det så skikkelig som mulig med en gang :)

Edit; Hvis de temperaturene er under last eller rett etter du har jobbet på maskinen så er de helt bra.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

En stund siden jeg har gjort det nå. Sist jeg brukte pasta var i 2008. Verdiene er hentet mens jeg kjørte tunge video redigerings program, Photoshop og masse annet for å stresse cpu. Tidligere ville jeg hørt høy vifte lyd med disse prosessene. Men nå er viften rolig og verdiene som vist over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...