Gå til innhold

Arbeidsleir for kriminelle

Anbefalte innlegg

Her er mitt forslag:

• Arbeidsleir for kriminelle
  • Ikke en leirskole for rehabilitering, slik som på enkelte øyer vi har. Mer i retning av en "Sibirsk arbeidsleir", med relativt enkle kår, med fokus på å få de innsatte til å produsere verdier for samfunnet (men ikke tortur eller utsultede mennesker selvfølgelig)
  • Arbeidsleiren er ikke ment for rehabilitering
  • Dersom de innsatte ikke jobber, får de tilsvarende mindre/dårligere mat osv
  • Leirene har medium sikkerhet, og ligger langt vekk fra sivilisasjonen. Tenk f.eks øst-finnmark, eller langt inn i skogen. Skogsdrift og jordbruk.
  • Leirene er ment for langtidsopphold(minst 15 år)

Hit sender man selvfølgelig ikke høyrisiko-fanger. Og heller ikke fanger med håp for rehabilitering.

Til slike leire sender man de såkallte "kjenningene" av politiet. De som koster samfunnet enorme summer. De som aldri slutter med kriminalitet og til enhver tid har minst 5 stjålne sykler i boden sin.

At man rett og slett innfører en slags øvre grense selv for mindre lovbrudd. Har du blitt tatt for nasking, tagging, sykkeltyveri osv for f.eks hundrede gang, regnes du som ferdig. Da venter 50 år arbeid på egen leir, hvor man kan bidra til samfunnet. Ved å innføre dette gjennom lovverket slipper man også at disse leirene kan bli misbrukt til å bli kvitt "brysomme konkurenter i politikken" og slikt som ved soviets arbeidsleirer.

Hvorfor innføres ikke dette?

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det strider mot Norges syn på menneskerettigheter, levevilkår og vår moral. Tvangsarbeid har blitt diskutert opp og i mente. En bedre løsning for å spare penger er å la utenlandske borgere sone i hjemlandet for vår regning, pris fastsettes i forhold til kostnadene i landet. Dette er også umulig å få til fordi levevilkårene i mange utenlandske fengsler holder en dårligere standard enn det vi aksepterer.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det strider mot Norges syn på menneskerettigheter, levevilkår og vår moral. Tvangsarbeid har blitt diskutert opp og i mente. En bedre løsning for å spare penger er å la utenlandske borgere sone i hjemlandet for vår regning, pris fastsettes i forhold til kostnadene i landet. Dette er også umulig å få til fordi levevilkårene i mange utenlandske fengsler holder en dårligere standard enn det vi aksepterer.

Hva nøyaktig er det som er moralsk galt eller generiellt feil ved dette?

Lenke til kommentar

Det burde du klare å finne ut av selv, som sagt så har det blitt diskutert ihjel oppigjennom årene ;)

Edit; I forhold til staten altså, personlig så ser jeg ikke noe galt med det da de nesten bor på hotell og de har ikke vondt av å jobbe X timer om dagen.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å straffe istedet for å rehabilitere når sistnevnte allerede er effektivt? Er det justice blueballs vi lider av?

Dette gjelder de som ikke lar seg rehabilitere. Jeg nevnte det ovenfor  :)

Her får de en kjangse til å kunne bidra til samfunnet i kontrollerte omgivelser som legger opp til suksess, istedenfor at de samme kleptomane folka slippes ut på gata i byen igjen og igjen. Mange av dem er nok psykisk syke mennesker som vi ikke kan kurere.

La oss si leirene er statlig styrt for å unngå at noen utnytter menneskene til sin egen inntekt, og at inntekten til leirene brukes (stort sett) til å lønne de ansatte, og forbedre leirene og de innsattes liv. Jo mer de jobber, så flere datamaskiner, spill, god mat, utflukter og ferier osv får de.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Drogin: Østfinnmark er for lite. To dager så er man i sivilisasjonen igjen.

Og hvis man har blitt dømt til femten års fengsel, hvordan er man da ikke høyrisikofange??

Herregud. Voks fra disse fantasiene.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i å ha en arbeidsleir der innsatte kan få noe å drive med, men det er akkurat dette med straff istedet for rehabilitering jeg ikke er enig i.

Du sier at mange av de nok er psykisk syke som ikke kan bli rehabilitert, men dette er opp til rettsvesenet å bestemme, og ikke deg. Psykisk syke blir sendt til psykiatrisk behandling, ikke fengsel.

Lenke til kommentar

Og hvis man har blitt dømt til femten års fengsel, hvordan er man da ikke høyrisikofange??

Poenget med å ha det unna sivilisasjonen er ikke å gjøre det umulig å rømme. Poenget er å fjerne fristelser(og bry for naboer).Jeg burde kanskje gjort det tydligere, men med høyrisiko-fange mener jeg fanger som bedriver så alvorlig og mørk kriminalitet, at de kan ha kontakter på utsiden som vil sprenge dem ut. Det har neppe kleptomane småkriminelle.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i å ha en arbeidsleir der innsatte kan få noe å drive med, men det er akkurat dette med straff istedet for rehabilitering jeg ikke er enig i.

Du sier at mange av de nok er psykisk syke som ikke kan bli rehabilitert, men dette er opp til rettsvesenet å bestemme, og ikke deg. Psykisk syke blir sendt til psykiatrisk behandling, ikke fengsel.

Jeg har jo heller ikke tenkt til å utnevne meg selv som dommer  :) Forslaget mitt går jo ut på å få dette inn i det eksisterende lovverket, kriminalomsorgen og rettssystemet. Så blir det som du sier opp til aktoratet, dommerne og forsvarerne å komme frem til hva som passer.

Psykiatrisk behandling hjelper ikke for alle typer "lidelser" og personligheter.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en selvfølge at en arbeidsleir er rehabilitering, ikke som konsentrasjonsleirene for å si det slik. Det stilles krav til borgere av samfunnet overalt ellers så hvorfor ikke for kriminelle som er i fengsel. Besøksrett (kanskje utvidet hvis man er flink for å skape et insentiv for å jobbe) og et bra sted å slappe av etter arbeidstid er vel en selvfølge, ikke ta ifra fangene noe de har i dag.

Jeg er 100% sikker på at en god form for arbeidsleier vil være langt mer rehabiliterende enn mye annet som skjer i fengslene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en selvfølge at en arbeidsleir er rehabilitering, ikke som konsentrasjonsleirene for å si det slik. Det stilles krav til borgere av samfunnet overalt ellers så hvorfor ikke for kriminelle som er i fengsel. Besøksrett (kanskje utvidet hvis man er flink for å skape et insentiv for å jobbe) og et bra sted å slappe av etter arbeidstid er vel en selvfølge, ikke ta ifra fangene noe de har i dag.

Jeg er 100% sikker på at en god form for arbeidsleier vil være langt mer rehabiliterende enn mye annet som skjer i fengslene.

Nettopp!

Litt avhengig i hva man legger i rehabilitering - men tanken bak forslaget mitt er som du sier ikke straff, men å få et best mulig "ordentlig" liv, samtidig som det skåner samfunnet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Poenget med å ha det unna sivilisasjonen er ikke å gjøre det umulig å rømme. Poenget er å fjerne fristelser(og bry for naboer).Jeg burde kanskje gjort det tydligere, men med høyrisiko-fange mener jeg fanger som bedriver så alvorlig og mørk kriminalitet, at de kan ha kontakter på utsiden som vil sprenge dem ut. Det har neppe kleptomane småkriminelle.

Du har sett for mye på film og forstår ikke sikkerhet skjønner jeg. At et fengsel er langt unna sivilisasjon har lite å si hvis man vil få noen ut.  Spesiellt siden det ikke akkurat er bra sikkerhet i norske fengsler bortsett fra murer og låser, vi har ikke noe å stille opp med hvis noen "sprenger en fange ut".

Lenke til kommentar

Du har sett for mye på film og forstår ikke sikkerhet skjønner jeg. At et fengsel er langt unna sivilisasjon har lite å si hvis man vil få noen ut.  Spesiellt siden det ikke akkurat er bra sikkerhet i norske fengsler bortsett fra murer og låser, vi har ikke noe å stille opp med hvis noen "sprenger en fange ut".

Jeg tror du må ha lest feil?  :)  Det er nettopp det jeg sa, at poenget ikke var å gjøre det vanskelig å rømme, og at alvorlig farlige kriminelle ikke bør til en slik leir jeg nevnte. De hører hjemme i et høyrisikofengsel og høye betongmurer.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Fordi vi bor i et sivilisert samfunn der rehabilitering av kriminelle står sentralt og ingen regnes som "ferdig". Vi gir ikke opp på hverandre, selv om det begås lovbrudd. Jeg vil faktisk tro at de aller fleste nordmenn har mer til overs for gjengangerne hos politiet, enn de har for mennesker som kommer med sånt avleggs tankegods. Og det sier jo litt, for det er ikke som om gjengangerne hos politiet står noe særlig sterkt hos det norske folk i utgangspunktet.

Jeg tror ikke det finnes én fagmann, én ekspert eller én eneste såkalt "vanlig" person ute i gata som vil mene at dette er et godt forslag. Snarere tvert i mot. Jeg vil tro at de aller fleste vil mene at det er et svært dårlig forslag. Hvorfor da ikke bare dra de det måtte gjelde etter føttene ned på torget og skyte dem i full offentlighet, liksom, hvis det skal være så vanskelig å ta vare på dem?

Det er ikke sånn vi gjør det. Det er ikke sånn vi er. Vi er bedre enn det. Og om det skulle være noen tvil; dette er først og fremst mennesker, og ikke først og fremst kriminelle, til tross for at det er lett å moralisere over det dem har gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er mitt forslag:

•  ikke tortur eller utsultede mennesker selvfølgelig
  •  
  • Dersom de innsatte ikke jobber, får de tilsvarende mindre/dårligere mat osv

I ditt eget forslag foreslår du altså ikke tortur eller utsulting, men et par punkter lenger ned foreslår du å gi mindre mat til de som ikke jobber.

Jaha...

Endret av Mchansern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi vi bor i et sivilisert samfunn der rehabilitering av kriminelle står sentralt og ingen regnes som "ferdig". Vi gir ikke opp på hverandre, selv om det begås lovbrudd. Jeg vil faktisk tro at de aller fleste nordmenn har mer til overs for gjengangerne hos politiet, enn de har for mennesker som kommer med sånt avleggs tankegods.

Det er ikke avlegs tankegods, langt derifra. Ikke det at TS nødvendigvis ordlegger seg riktig eller at det han lister opp er "fasiten".

Et sivilisert samfunn ville faktisk hatt arbeidsleire, det viser hvor kort vi har kommet. Rehabilitering og arbeidsleire går hånd i hånd da vi ønsker at folk skal være produktive medlemmer av samfunnet. Jeg antar at vi har nok fanger i fengslene til å kunne drive et par tre arbeidsleire kun med frivillige. Tvang egner seg dårlig, men insentiver er en ting.

Vi gir hverandre opp, hvis du tror noe annet så har du skylapper på.

Arbeidsleir høres ut som slavedriving, men med et par fancy ord så blir saken anerledes. La meg prøve;

Arbeidsrettet samfunnstilvenning

Psykisk stabilitet gjennom arbeid

Arbeid - Veien tilbake

Det der er bare "tiltaksnavnene", som vi liker så godt, og selve leiren hadde bare vært f.eks. Hordaland Fengsel Avdeling Ytterskogen og de hadde kun holdt på med tiltaket der.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Fordi vi bor i et sivilisert samfunn der rehabilitering av kriminelle står sentralt og ingen regnes som "ferdig". Vi gir ikke opp på hverandre, selv om det begås lovbrudd. Jeg vil faktisk tro at de aller fleste nordmenn har mer til overs for gjengangerne hos politiet, enn de har for mennesker som kommer med sånt avleggs tankegods.

Det er ikke avlegs tankegods, langt derifra. Ikke det at TS nødvendigvis ordlegger seg riktig eller at det han lister opp er "fasiten".

Et sivilisert samfunn ville faktisk hatt arbeidsleire, det viser hvor kort vi har kommet. Rehabilitering og arbeidsleire går hånd i hånd da vi ønsker at folk skal være produktive medlemmer av samfunnet. Jeg antar at vi har nok fanger i fengslene til å kunne drive et par tre arbeidsleire kun med frivillige. Tvang egner seg dårlig, men insentiver er en ting.

Vi gir hverandre opp, hvis du tror noe annet så har du skylapper på.

Arbeidsleir høres ut som slavedriving, men med et par fancy ord så blir saken anerledes. La meg prøve;

Arbeidsrettet samfunnstilvenning

Psykisk stabilitet gjennom arbeid

Arbeid - Veien tilbake

Det der er bare "tiltaksnavnene", som vi liker så godt, og selve leiren hadde bare vært f.eks. Hordaland Fengsel Avdeling Ytterskogen og de hadde kun holdt på med tiltaket der.

Du glemte en: "Arbeit macht frei"

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...