H?rselsvern Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Skal kjøpe ny leilighet og lurer på om noen har erfaringer med oppgraderinger av bad og elektrisk anlegg. Noen av leilighetene jeg har sett på har "nyoppusset" bad, men støpejernssluk. I mitt hode tenker jeg at da er det faktisk bare overflatene som er tatt og rørene kan være av ymse kvalitet. Men er hvordan er levetiden på støpejernssluk? En annen ting er boliger som har elektrisk anlegg på skrusikringer, er dette en kostbar affere å oppgradere? Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Et kjapt søk på google gir deg denne artikkelen:http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2013/01/23/fyordene-som-kan-gjore-boligdrommen-dyrere«Nyoppusset bad», skriver eiendomsmegleren i prospektet. «Støpejernsluk» supplerer takstmannen. Opplysning om hvilket materiale sluket er laget av innebærer at kjøperen ikke kan vente seg et bad etter dagens standard – selv om det er aldri så nyoppusset. – I dag benyttes plastsluk. Det er lite sannsynlig at fagfolk har pusset opp et bad i løpet av de siste 20 årene og latt sluket være igjen, fordi overgang mellom membran og sluk er et kritisk punkt ved baderommet. Her blir det lekkasje, sier advokat Dag Are Børresen i Help forsikring. Endret 20. august 2016 av tommelfingerregel2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Legge nye fliser oppå gammelt problem er billig, og gjør potensielle kjøpere veldig gla. Om det er lurt er en annen ting.. Er det dusjkabinett kan det gå veldig bra veldig lenge, men dusjes det rett på flis har man et problem ganske fort. Skrusikringer er ikke hinsides dyrt å bytte, gitt at du har en elektrikerbekjent som kan kjøpe inn automatsikringer på grossistrabatt og kan montere for deg. 150-200kr pr sikring vil jeg anta i innkjøp. Om kabler bør byttes varierer fra leilighet til leilighet Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Legge nye fliser oppå gammelt problem er billig, og gjør potensielle kjøpere veldig gla. Om det er lurt er en annen ting.. Er det dusjkabinett kan det gå veldig bra veldig lenge, men dusjes det rett på flis har man et problem ganske fort. Skrusikringer er ikke hinsides dyrt å bytte, gitt at du har en elektrikerbekjent som kan kjøpe inn automatsikringer på grossistrabatt og kan montere for deg. 150-200kr pr sikring vil jeg anta i innkjøp. Om kabler bør byttes varierer fra leilighet til leilighet Det er det jeg tenkte også, det er dusjkabinett i leiligheten, men jeg tenker at når det er støpejernssluk så må dette byttes etter en stund og da må vel alt av fliser fjernes for å legge nytt sluk og rør, eller holder det bare med sluk? Har nok ingen elektrikere som jeg kjenner, så må nok betale normalpris. Googlet litt og fikk opp forskjellige priser, alt fra 10k og oppover. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 I noen boretslag får ikke beboerne lov til å gjøre noe med de originale slukene ved oppussing på grunn av tilhørende støpejernsrør i dårlig forfatning. Det kan være en potensiell grunn til at ikke sluk er byttet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Skal en bytte sikringer så må en vel bytte hele skapet og kanskje trekke nye kabler i hele huset Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Skal en bytte sikringer så må en vel bytte hele skapet og kanskje trekke nye kabler i hele huset Neida, går fint å skifte bare innmat i sikringsskapet om installasjonen ikke er åpentanlegg fra før 1960. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Skal en bytte sikringer så må en vel bytte hele skapet og kanskje trekke nye kabler i hele huset Neida, går fint å skifte bare innmat i sikringsskapet om installasjonen ikke er åpentanlegg fra før 1960. Kan være at man må oppgradere til nyere versjon av normen siden det er en "større endring". Da følger det andre krav til vern, sikringskarakteristikker, tverrsnitt og liknende. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Men ikke nødvendig om bare sikringsskapet skal rehabiliteres, da er eneste kravet at anlegget ikke skal bli dårligere en det var fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå