Ludvig86 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 God dag! Jeg har en eldre Toyota Avensis (2000 mod) som trenger nye bremser (skiver/klosser). Jeg har lest litt og sett videoer om temaet og det virker som en jobb jeg skal klare selv. Håper jeg. Etter å ha sett litt frem og tilbake på deler så lurte jeg på om det var enkelte merker/butikker jeg burde styre unna? Og om det er noe "spesialverktøy" jeg burde gå til anskaffelse av som kan vere nødvedig å ha? Samt andre ting jeg burde vere klar over? Takker for svar! Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Foran eller bak? Eller begge? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Jeg tenkte å skifte både foran og bak. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 For kort tid siden byttet jeg alt av bremser på en '01 Avensis, så kan tipse litt om hva jeg gjorde. Der finnes flere varianter/merker av bremser til disse, så her er det fort gjort å gå i fellen. Foran eller bak? Foran er det stort sett bare 2 typer, bak er det minst 3 typer. Enten ren trommel, eller kombinert skive/trommel bak. Du MÅ måle diameteren på skivene for å vite hvilken skive du skal ha, og hvilket merke kalipper du har (hovedsakelig Akebono eller ATE, synes jeg å huske). Har du regnr på bilen så kan jeg prøve å hjelpe til med å finne hvilke deler du trenger.Originalt er bremsedelene latterlig dyre. Bortsett fra komplette kalipper/klaver, som faktisk er rimeligst originalt (i mitt tilfelle iallfall). Originalt kostet bare skivene bak mer enn alle skiver/klosser/sko "uoriginalt" (men med kvalitetsmerke, som ATE). På Akebono bremser er heng i glidebolt til kalipper den største svakheten, så sjekk disse nøye, og bytt gjerne disse uansett. Det er visstnok ikke unormalt at glideboltene nekter å la seg skru ut, ikke uten å bruke tid, varme, rustløsing, gjerne over flere dager. Selve skivene/klossene er helt ordinære og enkle å bytte. Som alltid med bremser så er hovedpoenget å bruke nok tid, rengjøre godt, montere blikk på de rette stedene og smøre de få stedene det skal smøres. Youtube er overfyllt av diverse videoer som viser i detalj viser fremgangsmåte. Husk å sikre bilen med bukk og ikke bare jekk, og stå på flatt og hardt underlag. Du trenger ikke noe spesialverktøy, men du må ha generelt skruverktøy, en god bunke filler, stålbørste og gjerne noe bremsefett / aluminiumspasta.Jeg endte opp med å handle hos rexbo.eu, som hadde omtrent halv pris i.f.t. de rimeligste her i Norge, men ellers er skruvat.no et greit sted å sjekke priser. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Takk for fyldig svar, Fikse. Reg.nr. er YE71834. Bremsestempelvertøy, er det nødvendig å kjøpe, eller går det greit uten/bruke noe annet? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Takk for fyldig svar, Fikse. Reg.nr. er YE71834. Bremsestempelvertøy, er det nødvendig å kjøpe, eller går det greit uten/bruke noe annet? Kommer an på hvilken type bremser du har. Har du trommel, skive, eller skive/trommel bak? Du ser lett om du har skive/trommel eller skive, da ser du tydelig den blanke skiven. Har du skive/trommel ser den slik ut bak, samt at du har håndbremsvaier som ikke går inn på kalipperen men lenger nede, under navet. Har du bare skive bak har du første type kalipper bak, og håndbremsvaieren går rett inn på kalipperen. Endret 20. august 2016 av fikse Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Sjekk om du har en slik eller slik bak, og en slik eller slik foran. Ikke skyt meg om jeg gir deg feil tips her, få det gjerne dobbelsjekket, men jeg tror jeg får med meg det meste. Ser du har samme bil med nokså likt rammenummer som jeg hadde, så det er en viss sjanse jeg finner rett. Uansett må du også få målt diameteren på skivene.Har du førstnevnte bak må/bør du ha verktøy for å skru den inn igjen, men du har også en nokså stor sjanse for at ting er tregt/henger, og da er det bytte av hele kalipperen som gjelder. De med skrustempel er visstnok noe dritt å få til å fungere igjen, når de først henger, ifølge en bekjent som har jobbet med Toyota i "alt for mange år", som han selv sier det (tror han kjeder seg på jobb, det er gode biler :-) ) Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Takk igjen! Jeg skal få sjekket dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå