Gå til innhold

Trådløst tåler ikke mer enn to brukere før det strupes etter oppsett av ny trådløs router

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg flyttet nylig inn i et kollektiv med svært begrenset (merk helt bedriten) internettkapasitet. Nettet har tidligere vært satt opp med et multimodem (Zhone 6618), og maks hastighet har vel ca. vært 3 MB/s når jeg har brukt linja alene, og halvparten pluss når flere har vært koblet på samtidig.

Pga dårlig signal og fire + brukere bestemte jeg meg for å prøve å sette opp en decent trådløs router (TP-link Archer C7) og bridge mulitmodemet, for å se om det kunne hjelpe. Jeg testet det, fikk doblet hastighet og bedre signal, og alt virket bra. 

Men med en gang det er mer enn to brukere strupes hastigheten helt (ned i 0,3-0,6 MB/S). Jeg ser også at selv om gjenomsnittshastigheten på målinger når jeg er alene på nettet er høyere, svinger det voldsomt mellom 1 MB/S og 10 MB/S i løpet av et par sekunder. 

Alle innstillinger er satt til standard. 2.4 GhZ-bandet er satt i 11 bgn mixed mode, mens 5 GhZ-bandet er satt i 11 an/a/c mixed. Ellers dynamisk IP og automatisk tildeling av DNS. Har prøvd å sette DNS uten hell.

Jeg tenkte interferens var en mulighet da det er mange nettverk i umiddelbar nærhet og rangen på routeren er ganske stor, men utifra wifi analyser har nesten alle nett i nærheten på auto-channel, og selv i periodene jeg har vært alene på et channel-spenn har jeg opplevd de samme problemene.

Jeg hadde håpet å flytte meg fem år frem i tid fra 2005-nettet mitt, men ble i stedet satt fem år tilbake... 

Er det noen som har peiling på hva dette kan være og har forslag til en eventuell løsning? 

Endret av KjellSkrell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...