Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komplisert - skyldig erstatning til arbeidsgiver?

kjb

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tidligere skadet bilen i arbeid på en uaktsom måte. Jeg sa i fra om dette for lenge siden til min nærmeste leder og lagersjefen visste om dette uten at jeg har blitt trekkt i lønn.

I dag sa jeg opp hos arbeidsgiver og fikk da servert ett papir som jeg skulle skrive under på om erstattning av bilen. Skrev ikke under å sa at jeg måtte tenke på det.

Han grunnet det på at han ikke visste noe om det (daglig leder) men han vet at min leder visste hele tiden og det kan jeg bevise till 100%.

Så spørsmål lyder følgende: har ikke jeg gjort mitt når jeg har sagt ifra? Er jeg virkelig skyldig flere måneder etterpå?

Beklager dårlig staving, er ikke norsk.

Takk på forhånd /kjb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelsesfristen er generelt tre år, men for profesjonelle aktører har man i tillegg en regel om at et krav kan tapes hvis man forholder seg passiv til innkrevingen av det. Hvor lang passivitetsfristen er varierer ut fra de konkrete forholdene i saken, men jeg har aldri sett en sak hvor domstolene har akseptert kortere frist enn seks måneder. 

Er det snakk om kortere tid siden enn seks måneder har du en dårlig sak mtp å slippe erstatning, i alle fall ut fra tiden som er gått. Det kan være andre regler som gjelder (f.eks. plikten til å benytte forsikring hvis arbeidsgiver har forsikring, skadeserstatningsloven § 4-2), og i alle tilfelle gjelder særregelen i skadeserstatningsloven § 2-3: 

§ 2-3.(lemping av arbeidstakers ansvar.)

1. Den som er blitt ansvarlig for arbeidstaker etter § 2-1, kan kreve dekning av ham for så vidt det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig.

[...]

3. Regelen i nr. 1 gjelder tilsvarende dersom arbeidsgiver gjør krav gjeldende mot arbeidstaker som i hans tjeneste har påført ham skade.

Det skal altså foretas en bred og helhetlig vurdering av om det er rimelig at du dekker denne skaden. 

Det at daglig leder ikke visste om saken er ikke relevant. Beskjed til nærmeste leder er beskjed til arbeidsgiver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...