Gå til innhold

Laste ned XP Professional OEM, mulig?

^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg skulle da være snill og reinstallere noen PCer som tilhører min gamle barneskole, det viser seg da at disse har XP Professional og ingen recovery-partisjon. De har kommet fra Greentech, syns nå de kunne kostet på seg det. Jeg hadde en plate som jeg fikk med en PC for mange herrens år siden, men koden ble ikke godtatt da jeg forsøkte å installere med denne.

Det er vel rimelig vanskelig å få tak i dette, spesielt på norsk.

Skal prøve med denne: http://downloads.jmay.us/Downloads/WindowsXPProSP3.aspx

Tips?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle da være snill og reinstallere noen PCer som tilhører min gamle barneskole, det viser seg da at disse har XP Professional og ingen recovery-partisjon.

Hva i all verden skulle poenget være med å reinstallere en utgammel Windows-versjon på noen PC'er?

Hva håpet du å oppnå?

Hvis PC'ene er i OK stand ville det vel vært lurere å installere noe nyere, noe som fortsatt er supportert?

Lenke til kommentar

Jeg skulle da være snill og reinstallere noen PCer som tilhører min gamle barneskole, det viser seg da at disse har XP Professional og ingen recovery-partisjon.

Hva i all verden skulle poenget være med å reinstallere en utgammel Windows-versjon på noen PC'er?

Hva håpet du å oppnå?

Hvis PC'ene er i OK stand ville det vel vært lurere å installere noe nyere, noe som fortsatt er supportert?

Få de brukbare til skriving for eksempel. Jeg har dessverre ikke lisenser å dele ut, skulle gjerne lagt inn Windows 10 osv., men det har jeg ikke mulighet til.

Det er nok slik at alle skoler i landet ikke har siste skrik innen datautstyr, en PC med XP er bedre enn ingen PC.   

Lenke til kommentar

Få de brukbare til skriving for eksempel. Jeg har dessverre ikke lisenser å dele ut, skulle gjerne lagt inn Windows 10 osv., men det har jeg ikke mulighet til.

Det er nok slik at alle skoler i landet ikke har siste skrik innen datautstyr, en PC med XP er bedre enn ingen PC.   

Jeg forsto det som at PC'ene allerede hadde XP installert, så hadde det ikke vært bedre å bruke det som utgangspunkt og 'renske opp' derfra? Altfor mange gyver løs på en reinstallasjon av Windows i tro på at det skal løse 'alle problemer', men så har de ikke tenkt på å skaffe riktige drivere eller riktig OS-versjon eller så er det noe annet de mangler.

Pass i hvert fall på at du ikke skaper lisensieringsproblemer for skolen.

En 'bot' for brudd på lisensvilkårene er vel det siste skolen trenger.

Lenke til kommentar

Jeg forsto det som at PC'ene allerede hadde XP installert, så hadde det ikke vært bedre å bruke det som utgangspunkt og 'renske opp' derfra? Altfor mange gyver løs på en reinstallasjon av Windows i tro på at det skal løse 'alle problemer', men så har de ikke tenkt på å skaffe riktige drivere eller riktig OS-versjon eller så er det noe annet de mangler.

Pass i hvert fall på at du ikke skaper lisensieringsproblemer for skolen.

En 'bot' for brudd på lisensvilkårene er vel det siste skolen trenger.

Xp er installert ja, men ikke i fungerende stand. Det kan som kjent skje at PCer trenger en reinstallasjon av operativsystem av ulike grunner.    

Hva slags lisensieringsproblemer skulle det skape at jeg reinstallerer Windows med lisensnøkkelen som fulgte med PCen?  

Nå var uansett det første innlegget ditt off-topic, foreslår at vi setter strek nå. Denne diskusjon er uinteressant.

Lenke til kommentar

Språk og bit skal vel ikke ha noe å si på xp..

Men var vel mye bugs med xp 64 bit, + at det ikke finnes på norsk.

Men.. vurdert linux? Slipper du alt av lisenser, samt at software vil være oppdatert ;)

Selv pleier jeg å sette opp eldre maskiner med Linux mint xfce, og synes dette fungerer greit.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Kortversjonen er at de er meget trege, utdaterte, Windows update fungerer ikke. Ikke fungerende stand var kanskje litt dårlig ordvalg, de fungerer jo i den grad av at de slår seg på.

Det er forresten OEM-lisenser, kom meg inn på en og fikk sjekket.

Linux er supert, men jeg har meget begrenset kunnskap om det dessverre.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Kortversjonen er at de er meget trege, utdaterte, Windows update fungerer ikke. Ikke fungerende stand var kanskje litt dårlig ordvalg, de fungerer jo i den grad av at de slår seg på.

Windows Update fungerer selvsagt ikke, og det er klart de er utdaterte.

XP er et OS fra 2001 som var EOL i 2014. Det kommer ikke flere oppdateringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...