Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger vi understellsbehandling på to år gammel bil?

Aetius

Anbefalte innlegg

Vi har en to år gammel VW Golf, og det er vår første bil. Vi bruker den lite og tar godt vare på den - den står blant annet innendørs i parkeringshus når den ikke er i bruk.

Vi kjører ca 7000 km i året, det meste av det om sommeren.

Bilen har for øyeblikket ikke annen understellsbehandling enn den har fra fabrikken, men vi lurer på å gi den en understellsbehandling samtidig med dekkskifte før vinteren.

Men trengs det, egentlig?

Og hvis det gjør det, hvilken bør vi gå for - Tectyl eller en annen? Og er det store prisvariasjoner? Kan noen anbefale et sted i Osloregionen som er både bra og rimelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det TJENER du BARE på lang sikt. Skal du derimot selge bilen er dette penger rett ut vinduet. Er bare neper av bryktbilkjøpere som meg som spør etter understelsbehandling.

Økonomisk sett. Spar heller de 6-8000 kronene og selg bilen før den ruster for ille.

Takk for svar.

Tanken er å kjøre bilen til den dør, egentlig.

Lenke til kommentar

Alle biler ruster, men Golf er vel en av de som ikke er så plaget. Dessuten er det vel helst galvslipp/lakkslipp langs diverse kanter i den synlige delen av karosseriet som er den verste plagen på VAG-biler (type nedre del av døren, hjulbuer, bakluke...) og ikke under bilen, hvor antirusten har best funksjon.
Har fått behandlet endel biler oppigjennom, og min helt klare erfaring er at det kan være smart å få behandlet en helt ny bil med f.eks Mercasol. Tectyl ville jeg rett og slett styrt unna, jeg har iallfall opplevd flaking og rustproblemer med Tectyl på de 3 bilene jeg har hatt med det stoffet. FluidFilm, eller lanolin/sauefett/oljebehandling er etter min erfaring det absolutt aller beste som kan brukes, både på nye men spesielt på bilbrukte biler. Her er litt reklame om stoffet. Dette sauefettet har vært brukt i Norge i over 30 år, med stor suksess. Jeg har brukt lanolin på maskiner og utstyr som står ute hele året, og tro meg, det grisete greiene funker som gull til å stoppe rust. Fordelen er at det er raskt og rimelig å få påført, bakdelen er at det ikke varer like lenge som f.eks Mercasol, samt at det lukter litt sau av bilen i et par ukers tid etter behandlingen. Den store fordelen er at det er så ekstremt penetrerende, samt at sår i overflaten i stor grad lukker seg.
Skal du ha bilen til den dør ville jeg personlig ha kjørt med Mercasol når bilen er helt ny (men IKKE 2 år gammel), deretter kjørt på med Lanolin. Uansett hva du måtte velge så velg et verksted som er autorisert. Der finnes de som gjør det "i bakgården", og på nyere biler er det så mye sensorer alle svartens veier at om man bare sprayer inn her og der så er det en viss risiko for å knerte en føler eller 3, og det kan fort bli en dyr fornøyelse. De autoriserte har garantiordninger, samt at de har egne kart for hver bil som viser hvor en kan spraye inn og ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter også lanolin.

En story:

Eb kollega hadde nylig bilen inne på 2. gangs tectylering. Verkstedet klaget på forrige gangs utførelse og at det var tectylert uten å ta av innerskjermer.

Gjett hvem som hadde gjort det forrige gang: Samme verksted. Da ble det 1000 kr i avslag.. hehe

Sjekk at verksted behandler inni kanaler og at innerskjermer taes av. Behandling utenpå innerskjermer av plast er ingen vits!!! -Er vamligvis flere cm med salt og sand bak innerskjermer. Dette må spyles bort før behandling.

Tror biltyper har prosedyre behandling. For det er ikke alt som skal behandles. Inni dører kan det være kolisjonsputer og greier som ikke skal gugges til.

Masse mas her men. Men der er jo vestlendinger kjent for i god stil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...