Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende NAV

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, da jeg ikke har noe peiling på dette spør jeg her. Samboeren min har etter å ha prøvd to forskjellige studier de to siste årene, bestemt seg for å ta seg et pauseår og kun jobbe. Hun jobber i en butikk og har gjort det siden hun startet å studere. Problemet er at nå som hun ikke er student, får hun selvsagt ikke studielån og derfor plutselig mye mindre å leve for i mnd. Hun har kun en 20% stilling (I kontrakten), men har jobbet vesentlig mer, da særlig rundt juletider. Nå ser det ut som at hun får mindre timer fremover,  noe som gjør at hun ikke vil tjene i nærheten av det hun trenger. Hun har klart å få flere timer hos en annen butikk i samme kjede, men vet ikke hvor mye det blir. 

Hun søker jobber som en gal, det jeg lurer på er hvordan hun skal gjøre det om hun ikke får en ny jobb med det første. Det at det er så usikkert når det gjelder antall timer der hun er nå, gjør f.eks. at hun ikke har noen anelse om hvor mye penger hun har å leve for neste mnd. Dette gjør hun utrolig sliten og stresset. Det at hun føler skam av og i det hele tatt snakke om NAV, gjør ikke dette så mye lettere.

Har hun noen rettigheter hos NAV? Er det evt mulig å få noe tilskudd fra NAV i tillegg til lønnen? Regner med at hun ikke skal måtte si opp jobben og melde seg arbeidsledig.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun har krav på supplerende livsopphold. Dette vil si at hun vil få en viss sum i måneden fra "sosialen" minus det hun tjener inkludert eventuelle økonomiske gaver selv om de ikke er gjennom jobb, krone for krone. Livsoppholdsatsen varierer fra kommune til kommune.

Eller så kan dagpenger være et alternativ, men jeg kjenner ikke reglene ang. dagpenger og deltidsjobb.

Hvis hun har kontraktfestet 20% stilling, så skal hun ha timer som tilsvarer 20%.

Jeg googlet litt raskt, og jeg kan se at har man 20% spesifisert i kontrakten så skal man ha utbetalt lønn tilsvarende 20% uansett om man har jobbet mindre.

Og hun skal ha lønn for all tid hun jobber over 20%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...