Gå til innhold

Sverige nekter Statkraft å tjene penger på kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Om ikke Statkraft fulgte kravet, krevde EI 5 millioner kroner i straffegebyr per måned.

Syns dette virket nokså absurd, enten om de har rett eller ei.

Kreve ca 2.2% av totalbeløpet hver måned? Beløpet de krever inn er for en periode på 24 måneder, tilsvarende ca. 9.5mnok per mnd. Rimelig høyt "gebyr" i forhold til originalbeløpet.

Lenke til kommentar

"EI hevder nemlig at inntektene fra kabelen kun kan brukes til å garantere at kabelen virker eller for å gjøre investeringer i nettet som sikrer eller øker overføringskapasiteten."

 

Er enig i at det bør brukes for å sikre at kabelen virker og for å utvide kapasiteten, men det får være måte på. Hvilket selskap i dag gjør ting non-profitt? Si at 70-80% skal gå til vedlikehold og utbygging og resten får de bruke som de vil, eventuellt opp til en fastsatt sum som vil dekke utgifter og stabil utbygging i forhold til et gitt tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Off topic:

Noen grunn til at dere ikke kaller dem Ei? Det er det de kaller seg selv og det logoen viser. Dere hadde vel ikke likt at noen kallte dere tU heller?

 

Årsaken er at Energimarknadsinspektionen skrives i ett ord. Det blir det samme som for Fremskrittspartiet, som av mediene forkortes Frp, og ikke for eksempel FrP (selv om partiet selv liker å skrive FrP). KrF skrives derimot nettopp slik fordi det består av to ord. Teknisk Ukeblad består i likhet med Verdens Gang også av to ord, og disse blir derfor forkortet TU og VG. Denne regelen er imidlertid ikke helt konsekvent. For hva med Statistisk sentralbyrå? Det forkortes jo ikke SSb, men SSB. Om man tenker etter, finnes det helt sikkert mange flere unntak. Men det jeg først nevnte er altså hovedregelen. Mvh Øyvind Lie, journalist i Teknisk Ukeblad

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Off topic:

Noen grunn til at dere ikke kaller dem Ei? Det er det de kaller seg selv og det logoen viser. Dere hadde vel ikke likt at noen kallte dere tU heller?

 

Årsaken er at Energimarknadsinspektionen skrives i ett ord. Det blir det samme som for Fremskrittspartiet, som av mediene forkortes Frp, og ikke for eksempel FrP (selv om partiet selv liker å skrive FrP). KrF skrives derimot nettopp slik fordi det består av to ord. Teknisk Ukeblad består i likhet med Verdens Gang også av to ord, og disse blir derfor forkortet TU og VG. Denne regelen er imidlertid ikke helt konsekvent. For hva med Statistisk sentralbyrå? Det forkortes jo ikke SSb, men SSB. Om man tenker etter, finnes det helt sikkert mange flere unntak. Men det jeg først nevnte er altså hovedregelen. Mvh Øyvind Lie, journalist i Teknisk Ukeblad

Beklager, jeg overså et "ikke" i innlegget ditt. Det skal være Ei her, ja. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke skrev det i første omgang, har kun dårlig tid å skylde på, men det bør selvsagt ikke være noen unnskyldning for å gjøre språkfeil. Som du ser av det jeg skrev over, er jeg helt enig med deg i at det skal være Ei. Jeg går nå straks inn i artikkelen og retter opp. Mvh Øyvind Lie, TU

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at Statskraft som er 100% statseiet av Norge bruker inntekter tjent i Norge fra strømkjøpere i Norge til investeringer i andre land. Telenor gjorde akkurat det samme. Ikke rart at Norge er et av vedens dyreste land å leve i. Sverige er fornuftige når de ikke vit tillate profitt på nettverket sitt. Norge burde gjort det samme, men de norske politikerne skjønner ikke noe av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...