Gå til innhold

NorSIS: – Du trenger ikke antivirus på mobilen din

Anbefalte innlegg

Jeg har (gratis) antivirus på Android-telefonen min, og den har advart meg både mot programvare installert fra Play Store og mot programvare som fulgte med en av disse: Smart-Bluetooth-Tracer-GPS-Locator-Tag-A

Greia er at alle og alt ønsker alt av info om deg, og noen ganger bikker reklamenettverkene over kanten og blir klassifisert som spyware - og når det skjer får man advarsel fra antivirusprogrammet.

Googles Android system er et virus i seg selv. Det sender ufattelige mengder informasjon til Google og det er faktisk direkte linker til svindel i Google sin Gmail app. Da tenker jeg ikke på eposten i seg selv, men i reklamen Google legger øverst i appen.

Det er flere apper i Google Play som angivelig er gratis, men som reklamerer for rene svindel sider.

Man trenger ikke beskyttelse mot skadelig programvare i Android telefoner da Android i seg selv er den største trusselen mot ditt privatliv.

Og hvorfor er det umulig å deaktivere standard apper helt når man aldri bruker dem? Kan det være fordi de kjører prosesser som er nødvendige for å sende informasjon til Google?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den ene siden har vi uavhengig sikkerhetsekspert, og på den andre siden har vi en representant fra et firma som lever av å selge antivirus (som i tillegg gis mer spalteplass enn den uavhengige parten). Til slutt kommer et avsnitt der produktet til nevnte firma presenteres. Kanskje jeg er oversensitiv, men dette syntes jeg ikke noe om.

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Google driver ikke med noe sneaky. Du er ikke kunden, du er produktet de selger, og da må de ha data å selge. Når du velger å benytte et reklamefinansiert operativsystem er en del av dealen at informasjonen din samles inn, Google er helt åpne om hva de samler inn og hvordan om man gidder å sette seg inn i det.

Apple har motsatt tilnærming og samler inn så lite profileringsdata som mulig, men så betaler man også for privilegiet. Om man ønsker det kan man faktisk oppnå det samme hos Google, men da må man godta å betale for tjenestene deres. Jeg gjør det, og har reklame- og snokefri Gmail for fem euro i måneden pr. konto.

Når det gjelder virus er det vel ganske greit - kjører du urootet iOs eller Android med kun apper fra Play Store er du temmelig sikker. iOs har rett og slett ikke APIer som lar virus fungere, og Play Store har etterhvert også fått grei kontroll. Legger du inn software fra alle mulige rare tredjeparter er du mye mer utsatt, og bør vurdere å skaffe antivirus (eller å la være å ta risken).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er «malicious apps» på Google Play, og også på App Store, med jevne mellomrom, sier Strand.

– Men hvor stor er risikoen hvis du kun installerer fra offisielle kilder, som Google Play og App Store?

– Da vil jeg si at du er ganske trygg mot «dårlige apper», innrømmer Strand.

Så først sier han du ikke er trygg for det forekommer skadelig programvare på Google Play og App Store.

Så plutselig er man ganske trygg likevell?

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha en sikkerhetsprogramvare som ikke er så hardt myntet i mot virus, men snarere som er myntet for å ivareta min personlige informasjon på best mulig måte. Ergo:

- Et program som hjelper en til å få oversikt på hvilke tillatelser som skjer med apper på android 6 og android 7. Dette er noen OS-versjoner jeg vurderer å bytte til fra android 5, enten det er via oppgradering eller via telefonutskiftning.

- Programmet bør også ha en form for brannmur, som kan stoppe og stikke kjepper i hjulene for malware.

- Ellers gjerne også tyveri-sporing dersom mobilen kommer på avveie. Jeg vet at android kommer med noen funksjoner, men dette kunne med fordel lages en integrering i samme sikkerhetsapp, slik at den også passer på at malware og tyver ikke på noe som helst vis kan deaktivere tjenestene, eller komme forbi dem, uten først å slette telefonens data, slik at eiers personlige informasjon ikke kommer på avveie.

Da har jeg vel nevnt de 3 viktigste funksjonene som jeg hadde satt pris på å ha i en sikkerhetsapp. Så kommer antivirus bare som et krydder.

Lenke til kommentar

– Du trenger ikke antivirus på mobilen din ("det finnes ikke virus").

Hmm med andre ord:

– Du trenger ikke å bruke bilbelte ("man krasjer sikkert ikke").
– Du trenger ikke å låse døren ("det kommer ikke tyver").
– Du trenger ikke hjelm når du sykler ("man slår ikke hodet").
– Du trenger ikke å slå av spyware i Windows 10 ("Microsoft bruker ikke innsamlet informasjon").

Altså poenget er at det er litt rart at NorSIS kommer med en slik kommentar,
dem driver jo med forebygging mot trusler og sikring av personlig informasjon.

Da blir det litt rart å plutselig late som at alle smarttelefoner plutselig er immune mot virus?
Overdrevet eller ikke, mener NorSIS at "føre var-prinsippet" og "better safe than sorry" er tull?

Vet dem hva phishing er? Tror dem at virus er merkbare (svært mange virus er helt "usynlige")?
Så til dere NorSIS: Dette er år 2016, ikke 1980 før internett. Det er en vesentlig forskjell, really.

Lenke til kommentar

Nei jeg bruker tinnfoliehatt, det stenger ute alt av bekymringer, inkludert slik snoking:

post-30484-0-90365300-1471758801_thumb.jpg

Tilbake til tema. Teiping av mobilkamera var en ganske god idé, gitt man ikke blir hengt ut som "tinnfoliehatt-bruker". Samtidig en nokså dårlig idé for den som bruker mobilkamera mye. Du må ha med deg en flaske løsemiddel og klut for å ta limrester.

Her ble jeg i dag utsatt for phishingforsøk på mobilen min:

SMS-melding:

fra +44 7484 657473

meldingsinnhold

Hi:I would like to interest you on Business proposal that will earn you £4M in the comfort of your own, Email: [email protected] now for more info.

Jippi  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

– Du trenger ikke antivirus på mobilen din ("det finnes ikke virus").

Hmm med andre ord:

– Du trenger ikke å bruke bilbelte ("man krasjer sikkert ikke").

– Du trenger ikke å låse døren ("det kommer ikke tyver").

– Du trenger ikke hjelm når du sykler ("man slår ikke hodet").

– Du trenger ikke å slå av spyware i Windows 10 ("Microsoft bruker ikke innsamlet informasjon").

Altså poenget er at det er litt rart at NorSIS kommer med en slik kommentar,

dem driver jo med forebygging mot trusler og sikring av personlig informasjon.

Da blir det litt rart å plutselig late som at alle smarttelefoner plutselig er immune mot virus?

Overdrevet eller ikke, mener NorSIS at "føre var-prinsippet" og "better safe than sorry" er tull?

Vet dem hva phishing er? Tror dem at virus er merkbare (svært mange virus er helt "usynlige")?

Så til dere NorSIS: Dette er år 2016, ikke 1980 før internett. Det er en vesentlig forskjell, really.

Dette er selv definisjonen av å legge ord i munnen på noen. Kan være greit å lese hva du kommenterer før du kommenterer.

F.eks "Har du imidlertid et mer risikofylt bruksmønster, for eksempel ved at du ofte installerer apper fra uoffisielle kilder, eller rooter/jailbreaker telefonen din, så kan det være en god idé å ha et antivirusprogram som en ekstra sikring."

Og ikke minst hva de selv skriver på Nettvett.no: https://nettvett.no/anti-virus-smarttelefoner/

De sier altså ikke "det finnes ikke virus", som du prøver å få det til å se ut til. De sier at det ved vanlig bruk er såpass liten sannsynlighet for å få det på mobilen, at det kanskje ikke er verdt å kjøpe/installere antivirus. Antivirus appene bruker også ressurser på mobil, og har ikke samme mulighet til å skanne et system som på pc (på grunn av rettigheter). Vil heller ikke overraske meg om mange samler unødig mye informasjon og kan kalles spyware selv.

Det blir som å gå med hjelm hele tiden, i tilfelle du skulle få en stein i hodet. Det kan skje, men neppe særlig sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På en urootet iPhone er iallfall antivirus etc. totalt meningsløst, da programmet kun har tilgang til å se sine egne filer uansett. Det finnes rett og slett ikke APIer som et slikt program kan benytte for å scanne noe annet sted, akkurat som det ikke finnes APIer et virus kan benytte for å stjele data. 

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...