Professor Balthazar Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hei. Jeg skal fylle ut timelisten min for august, i min nå værende arbeidsplass. Dette er en type sommerjobb, hvor jeg jobber alt fra mandag til og med søndag. De siste 6 dagene har jeg arbeidet 5 vakter som har vart 8,5t og en vakt på 6,5t. (En av disse dagene var en søndag på 8,5t). To av 8,5t vaktene er vakter jeg har tatt ekstra for å avlaste sjefene. I kontrakten står det at "Den ordinære arbeidstiden er normalt 37,5t pr uke. For turnusarbeidende 35,5 timer pr uke. Spisepauser medregnes ikke i den effektive arbeidstiden." Det står ingenting generelt om overtidsarbeid i kontrakten. Men det står "Bestemmelser i Arbeidsmiljøloven, Folketrygdeloven mv., regulerer det forhold som ikke er nevnt i denne arbeidskontrakten. Det står i arbeidskontrakten at jeg er ekstrahjelp. Så da sitter jeg igjen med spørsmål om når er det jeg overstiger den alminnelige arbeidstiden, og går inn på overtidsarbeid? Generelt er det vel når du passerer 7,5 time på en hverdag. Trur det er 50% tillegg de første 3-4 timene og så 100% tillegg på det som overstiger det. Om vaktene er utenom vanlig arbeidstid så er det ganske vanlig med en eller annen form for vakttillegg. Lørdag er det vel 100% hele dagen (trur jeg), muligens ikke dersom du trnger flere timer for å passere 37,5 timer. Søndag er det nok uansett 100% hele dagen. Prøv å se hva som står i loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Generelt er det vel når du passerer 7,5 time på en hverdag. Trur det er 50% tillegg de første 3-4 timene og så 100% tillegg på det som overstiger det. Om vaktene er utenom vanlig arbeidstid så er det ganske vanlig med en eller annen form for vakttillegg. Lørdag er det vel 100% hele dagen (trur jeg), muligens ikke dersom du trnger flere timer for å passere 37,5 timer. Søndag er det nok uansett 100% hele dagen. Prøv å se hva som står i loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Hvis du leser i linken din ser du at AML sier at overtidstillegget skal være minst 40 prosent. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Generelt er det vel når du passerer 7,5 time på en hverdag. Trur det er 50% tillegg de første 3-4 timene og så 100% tillegg på det som overstiger det. Om vaktene er utenom vanlig arbeidstid så er det ganske vanlig med en eller annen form for vakttillegg. Lørdag er det vel 100% hele dagen (trur jeg), muligens ikke dersom du trnger flere timer for å passere 37,5 timer. Søndag er det nok uansett 100% hele dagen. Prøv å se hva som står i loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Hvis du leser i linken din ser du at AML sier at overtidstillegget skal være minst 40 prosent. Og at overtid først inntreffer etter 9 timer/dag, eller 40timer/uke, selv om avtalt arbeidstid er 7,5/37,5 timer. Med mindre det står noe annet om overtidstillegg (inkludert høyere sats enn 40%) i arbeids- eller tariffavtale, såklart. Søndagsarbeid er absolutt ikke 100% hele dagen; det kan godt hende man har et helligdagstillegg, sjeldent så høyt som 100%, men det har i utgangspunktet ingenting med overtid (med mindre du tar en ekstravakt på søndag som gjør at du passerer 40 timer) å gjøre... Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 21. august 2016 Forfatter Del Skrevet 21. august 2016 Okei, har forstått det. Synes det bare er vanskelig å beregne, ettersom at jeg ikke arbeider faste dager. Da jeg har jobbet tir, ons en uke, også har jeg jobbet fre,lør og søndag. For så å ha noen dager fri, også jobbet 6 dager i strekk. Som sagt, har ingen faste dager. Derfor jeg synes der er vanskelig å finne ut når denne syvdagersregelen slår inn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå