Thessi Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hei. Jeg skal fylle ut timelisten min for august, i min nå værende arbeidsplass. Dette er en type sommerjobb, hvor jeg jobber alt fra mandag til og med søndag. De siste 6 dagene har jeg arbeidet 5 vakter som har vart 8,5t og en vakt på 6,5t. (En av disse dagene var en søndag på 8,5t). To av 8,5t vaktene er vakter jeg har tatt ekstra for å avlaste sjefene. I kontrakten står det at "Den ordinære arbeidstiden er normalt 37,5t pr uke. For turnusarbeidende 35,5 timer pr uke. Spisepauser medregnes ikke i den effektive arbeidstiden." Det står ingenting generelt om overtidsarbeid i kontrakten. Men det står "Bestemmelser i Arbeidsmiljøloven, Folketrygdeloven mv., regulerer det forhold som ikke er nevnt i denne arbeidskontrakten. Det står i arbeidskontrakten at jeg er ekstrahjelp. Så da sitter jeg igjen med spørsmål om når er det jeg overstiger den alminnelige arbeidstiden, og går inn på overtidsarbeid? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hei. Jeg skal fylle ut timelisten min for august, i min nå værende arbeidsplass. Dette er en type sommerjobb, hvor jeg jobber alt fra mandag til og med søndag. De siste 6 dagene har jeg arbeidet 5 vakter som har vart 8,5t og en vakt på 6,5t. (En av disse dagene var en søndag på 8,5t). To av 8,5t vaktene er vakter jeg har tatt ekstra for å avlaste sjefene. I kontrakten står det at "Den ordinære arbeidstiden er normalt 37,5t pr uke. For turnusarbeidende 35,5 timer pr uke. Spisepauser medregnes ikke i den effektive arbeidstiden." Det står ingenting generelt om overtidsarbeid i kontrakten. Men det står "Bestemmelser i Arbeidsmiljøloven, Folketrygdeloven mv., regulerer det forhold som ikke er nevnt i denne arbeidskontrakten. Det står i arbeidskontrakten at jeg er ekstrahjelp. Så da sitter jeg igjen med spørsmål om når er det jeg overstiger den alminnelige arbeidstiden, og går inn på overtidsarbeid? ja. Det står jo at dere har 37.5 arbeidsuke, da må timene over være overtid. Det kan også være mertid eller hva det heter men da må du selv ha jobbet disse timene på eget initiativ eller noe i den dur. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Etter ni timer per dag eller førti timer per uke. 1 Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Etter ni timer per dag eller førti timer per uke. Har du noen ide, om hvordan dette skal skrives i en timeliste? Da vaktene i seg selv ikke overstiger 9t. Skal jeg bare fordele de 9 overtidstimene rundt på de forskjellige dagene, eller samles det inn i fra det tidspunktet overtiden starter? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Etter ni timer per dag eller førti timer per uke. Har du noen ide, om hvordan dette skal skrives i en timeliste? Da vaktene i seg selv ikke overstiger 9t. Skal jeg bare fordele de 9 overtidstimene rundt på de forskjellige dagene, eller samles det inn i fra det tidspunktet overtiden starter? Alt etter 40 timer settes til overtid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Du fører timer på de dagene du har jobbet. Hvis du jobber mer enn ni timer i ett døgn, eller mer enn 40 timer i én uke, skal lønningskontoret regne ut overtid. 1 Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Du fører timer på de dagene du har jobbet. Hvis du jobber mer enn ni timer i ett døgn, eller mer enn 40 timer i én uke, skal lønningskontoret regne ut overtid. Okei, i timelista vår må vi også føre inn overtid selv. Derfor jeg spør. Men da satser jeg på at det er riktig! Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Du fører timer på de dagene du har jobbet. Hvis du jobber mer enn ni timer i ett døgn, eller mer enn 40 timer i én uke, skal lønningskontoret regne ut overtid. Okei, i timelista vår må vi også føre inn overtid selv. Derfor jeg spør. Men da satser jeg på at det er riktig! Forresten, gjelder det man - søndag, eller generelt innen for sju dager? Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Se link, for å se timeliste, kanskje det er lettere å forstå enn meg http://imgur.com/uDDWTly Endret 19. august 2016 av Thessi Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Forresten, gjelder det man - søndag, eller generelt innen for sju dager? Uke i denne sammenhengen er man-søn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Okei, i timelista vår må vi også føre inn overtid selv. Derfor jeg spør. Men da satser jeg på at det er riktig! I denne sammenheng vil jeg anta at føringen blir slik: Jobber du ti timer på mandag fører du ni timer som ordinær arbeidstid og en time overtid. Jobber du ni timer mandag-fredag (førtifem timer) fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag, og du fører også fem timer overtid på fredag. Jobber du ti timer mandag, ni timer tirsdag-torsdag, og sju timer fredag, fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag. Du fører en time overtid mandag (nitimersregelen), og du fører fire timer overtid fredag (førtitimersregelen). Timer som er betalt overtid etter nitimersregelen trekkes fra når man beregner førtitimersregelen. Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Okei, i timelista vår må vi også føre inn overtid selv. Derfor jeg spør. Men da satser jeg på at det er riktig! I denne sammenheng vil jeg anta at føringen blir slik: Jobber du ti timer på mandag fører du ni timer som ordinær arbeidstid og en time overtid. Jobber du ni timer mandag-fredag (førtifem timer) fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag, og du fører også fem timer overtid på fredag. Jobber du ti timer mandag, ni timer tirsdag-torsdag, og sju timer fredag, fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag. Du fører en time overtid mandag (nitimersregelen), og du fører fire timer overtid fredag (førtitimersregelen). Timer som er betalt overtid etter nitimersregelen trekkes fra når man beregner førtitimersregelen. Okei, det skjønner jeg. Men ut i fra de timene jeg har jobbet/skal jobbe denne mnd, har jeg da krav på noe overtid? Synes dette var skikkelig vanskelig Sorry hvis jeg er skikkelig dum nå!! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Okei, i timelista vår må vi også føre inn overtid selv. Derfor jeg spør. Men da satser jeg på at det er riktig! I denne sammenheng vil jeg anta at føringen blir slik: Jobber du ti timer på mandag fører du ni timer som ordinær arbeidstid og en time overtid. Jobber du ni timer mandag-fredag (førtifem timer) fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag, og du fører også fem timer overtid på fredag. Jobber du ti timer mandag, ni timer tirsdag-torsdag, og sju timer fredag, fører du ni timer ordinær arbeidstid mandag-fredag. Du fører en time overtid mandag (nitimersregelen), og du fører fire timer overtid fredag (førtitimersregelen). Timer som er betalt overtid etter nitimersregelen trekkes fra når man beregner førtitimersregelen. Okei, det skjønner jeg. Men ut i fra de timene jeg har jobbet/skal jobbe denne mnd, har jeg da krav på noe overtid? Synes dette var skikkelig vanskelig Sorry hvis jeg er skikkelig dum nå!! Skriv 40 på en kalkulator, så tar du timeantall fra mandag og trekker i fra, så tirsdag helt til du får ett negativt tall. Det negative tallet er da overtid pluss resten av timene du jobbet den uken. Så om du fikk —2 etter.å ha trekt i fra mandag, tirsdag og onsdag blir det to timer pluss de timene for torsdag, fredag, lørdag og søndag som blir din overtid. Får du ikke negativt tall må du se på de individuelle dagene, er noen av de over 9 timer? Da får du timene over for hver av disse dagene i overtid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Arbeidstid regnes i løpende uker, ikke kalenderuker. Jeg forstår basert på førstepost at du har arbeidet som følger: Søndag 14/8: 8,5t (uketotal 8,5t) Mandag 15/8: 8,5t (uketotal 17t) Tirsdag 16/8: 6,5t (uketotal 23,5t) Onsdag 17/8: 8,5t (uketotal 32t) Torsdag 18/8: 8,5t (uketotal 40,5t) Fredag 19/8: 8,5t (uketotal 49t) I dette eksempelet vil du ha arbeidet 9t overtid, forutsatt at du ikke har arbeidet noe lørdag i forrige uke. Endret 19. august 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Arbeidstid regnes i løpende uker, ikke kalenderuker. Jeg forstår basert på førstepost at du har arbeidet som følger: Søndag 14/8: 8,5t (uketotal 8,5t) Mandag 15/8: 8,5t (uketotal 17t) Tirsdag 16/8: 6,5t (uketotal 23,5t) Onsdag 17/8: 8,5t (uketotal 32t) Torsdag 18/8: 8,5t (uketotal 40,5t) Fredag 19/8: 8,5t (uketotal 49t) I dette eksempelet vil du ha arbeidet 9t overtid, forutsatt at du ikke har arbeidet noe lørdag i forrige uke. Jobbet ons, tors, fre og lør forrige uke. Men ons-fre var 6t vakter. Lørdagen var 8,5t. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jobbet ons, tors, fre og lør forrige uke. Men ons-fre var 6t vakter. Lørdagen var 8,5t. Det er langt i fra overtid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Onsdag: 6t (uketotal 6t) Torsdag: 6t (uketotal 12t) Fredag: 6t (uketotal 18t) Lørdag: 8,5t (uketotal 26,5t) Søndag: 8,5t (uketotal 35t) Mandag: 8,5t (uketotal 43,5t, 3,5t overtid) Tirsdag: 6,5t (uketotal 50t, 6,5t overtid) Onsdag: 8,5t (uketotal 52,5t, 2,5t overtid) Torsdag: 8,5t (uketotal 55t, 2,5t overtid) Fredag: 8,5t (uketotal 57,5t, 2,5t overtid) Til sammen for hele perioden, 17,5t overtid. 1 Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Ja, det vet jeg jo. Men hvordan påvirker det den uken du snakket om var 9t overtid? Du skrev forutsatt at jeg ikke jobbet noe lør forrige uke? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Fordi overtid alltid regnes etter hvor mye du har arbeidet de syv siste dagene. Når du jobber en viss mengde på en onsdag må man se på hvor mange timer du har jobbet fra og med forrige torsdag for å vurdere førtitimersgrensen. Når regneeksempelet mitt baserer seg på en seksdagersperiode må jeg ta forbehold for hva du har gjort den syvende dagen. Lenke til kommentar
Thessi Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Okei, men sånn ut i fra hele mnd da? Hvordan vet jeg hvilken dag dette ukesskille er på? Eller har jeg arbeidet 17,5t overtid denne mnd, som du skrev i stad?Beklager altså! Føler meg skikkelig håpløs på dette her!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå