Gå til innhold

Vinteren kommer - slik virker varmepumpene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere nevner at COP er veldig høy ved +7 grader og veldig lav (~1) ved -25 grader. Legg merke til at varmeutbyttet synker desto kaldere det er. Stikk motsatt av hvordan varmebehovet i huset er. Det finnes altså et krysningspunkt der varmepumpa ikke lengre kan dra lasset alene og trenger supplerende varmekilder. Nå har kanskje jeg litt mindre varmepumpe enn jeg burde hatt, men hos meg merker jeg at det blir behov for tilleggsvarme rundt -10 grader. +/- 5 grader avhengig av vindforhold.

Apropos tilleggsvarme, vær obs på at varmepumpa kan ryke. Med andre ord, ikke kast panelovner, varmekabler og peisen på fyllinga og reis på juleferie mens du stoler på at varmepumpa gjør jobben. Kanskje ikke dette tiåret, men før eller siden kan det bli en dyr overraskelse. Sett heller termostaten på panelover osv på frostsikring (+10 grader eller noe sånt) når du reiser vekk.

Ved høyere temperaturer er COP så høy at kompressoren kan kjøres på lavere effekt. Det varierer litt fra pumpe til pumpe, men min kan kjøre på ned til 10% av toppeffekten. Kombinerer man dette med høy viftehastighet blir virkningsgraden, COP, svært høy. Antagelig oppe på 8-10. Desto større deler av året man har fra ca 0 til +10 grader, desto bedre er det for årsgjennomsnittet SCOP. Kystklima er altså glimrende for luft-luft varmepumper. En annen mulighet enn å kjøre viftene på høy hastighet er den såkalte stillemodusen. Da synker COP noe. Kjekt å ha om man for eksempel skal lese en bok nært innedelen eller utedelen summer gjennom åpne soveromsvinduer.

Med norske sommertemperaturer som sjeldent bikker 30 grader har kjølemodusen svært høy virkningsgrad. Det er bare å kjøre på og nyte kjøligheten, sove godt etc.

Til slutt et tips om moduser: Velg enten varme eller kjøling, ikke auto-modus. Auto-modusen vet jo ikke om du forsøker å lufte ut varmen før sommernatta (så den slår på varme) eller om du fyrer i peisen (så den slår på kjøling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...