Niklasp Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Amerikanerne må levere inn maskinene sine innen oktober, det trenger ikke du.Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Begrepsforvirring her? Amerikanerne må levere inn maskinene sine innen oktober, det trenger ikke du.Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn I denne artikkelen står det problemet ikke gjelder ikke for norske brukere da forbrukerrettighetene er bedre i norge. Slik jeg forsto dette finnes det EU for europa og US for USA så det kunne bety bare US produkter har dette problemet. Men norske produkt vil ikke få denne skaden? For selv om man bytter skjerm er det like stort problem om man er i usa\Norge, da man må ta backup for sikkerhetskyld vente 3-5 uker eller lenger på reprasjonen. 1 Lenke til kommentar
Niklasp Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Begrepsforvirring her? Amerikanerne må levere inn maskinene sine innen oktober, det trenger ikke du. Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn I denne artikkelen står det problemet ikke gjelder ikke for norske brukere da forbrukerrettighetene er bedre i norge. Slik jeg forsto dette finnes det EU for europa og US for USA så det kunne bety bare US produkter har dette problemet. Men norske produkt vil ikke få denne skaden? For selv om man bytter skjerm er det like stort problem om man er i usa\Norge, da man må ta backup for sikkerhetskyld vente 3-5 uker eller lenger på reprasjonen. Hei, LMH1! Beklager, jeg skjønner det har vært en liten forvirring her. Det jeg mener i artikkelen er ikke at norske (eller europeiske) modeller ikke rammes av feilen, men at vi ikke trenger å forholde oss til samme tidsfrist som amerikanerne. Jeg skal rydde litt opp i formuleringene slik at det kommer klarere frem - Niklas 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Kan du begrunne hvorfor skjermpanelene skal ha betyding for dette? Er det gammel LED teknolgi i norske modeller. Men i usa har apple testet ut OLED panel? Derfor har usa modellene dette problemet? Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Hadde det ikke vært bedre av Apple for å bevare et godt omdømme å bare fortsette å bytte de skjermene som dette skjer med uavhengig av noe tidsperspektiv (over hele verden) ? For jeg regner nesten med at de erstatter med en skjerm som er fri for staingate-fenomenet, og da kommer jo ikke en og samme maskin inn til reparasjon for samme feil mer enn en gang. Endret 19. august 2016 av G Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Husk nå bare på at det gjelder to måneders reklamasjonsfrist fra du oppdager mangelen. Så om skjermen allerede er "herpa" i dag vil jeg på det varmeste anbefale å levere innen fristen. Lenke til kommentar
Leifern79 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Kan du begrunne hvorfor skjermpanelene skal ha betyding for dette? Er det gammel LED teknolgi i norske modeller. Men i usa har apple testet ut OLED panel? Derfor har usa modellene dette problemet? Men herregud da mann/dame. I Norge har vi et lovverk som er laget primært for kundene, ikke bedriftene. På andre siden av dammen er de ikke like heldig. Så mens amerikanerne får dette som en bonus fra Apple (altså tre års garanti mot normalt ett) har du dersom du bor her i utgangspunktet fem års garanti på skjermen. Altså trenger du ikke ekstragarantien til Apple siden denne er dårligere enn den loven i Norge gir deg. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Produkter som er kjøpt i Norge er dekket av Forbrukerkjøpsloven, og vil således ha en to eller fem års reklamasjonsrett fra kjøpsdato, uavhengig av disse programmene. For de produktene vi her snakker om vil dette naturligvis være fem år, forklarer Opheim. Dette gjelder forbrukere. Regner med at det er solgt en del slike maskiner til bedrifter, og da gjelder Kjøpsloven med opptil 2 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Hadde det ikke vært bedre av Apple for å bevare et godt omdømme å bare fortsette å bytte de skjermene som dette skjer med uavhengig av noe tidsperspektiv (over hele verden) ? For jeg regner nesten med at de erstatter med en skjerm som er fri for staingate-fenomenet, og da kommer jo ikke en og samme maskin inn til reparasjon for samme feil mer enn en gang. Det er nå slik at selskaper ikke liker å innrømme feil, og ikke ønsker å fikse produkter. Skal litt til før Apple innrømmer feil, gjelder og staingate. Ikke ulikt fra så godt som alle andre selskaper. Folk kan si hva de vil, men Apple er nå ganske så like som de andre selskapene. Apple er opptatt av å selge folk 5 år care plan og overbevise kundene om at det er de som er skyldig i skaden. Eller etter at det er åpenbart at dette er en feil, og Apple da innrømmer det, så vil de jo si til kunder at de må kjøpe en care plan da skadet skjer etter 3 år, så da må du kjøpe care plan fra Apple. Når Apple selger en 5 år care plan i Norge så er det jo tusenvis av kroner i ren inntekt, da de uansett må dekke det meste i 5 år uansett, og ekstra fordelen med care planen er nesten ingenting. De ble tom dømt i Italia for å selge noe som det var krevd at de tilbød allerede. Hjelper lite med omdømme om du ikke tjener noe på produktene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå