Duppelupp Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Heisann Jeg har et rom hjemme som jeg bruker som kontor, problemet er at jeg opplever kontoret som "inneffektivt" i den forstand at det er rotete (mangler system til permer, papirer etc. Ledninger flyter fritt). I tillegg ser det ikke særlig pent ut fordi alle møblene er kjøpt på loppemarked/finn.no og det er derfor ingen helhetlig løsning. Skrivebordet er heller ikke stort nok til annet enn pc'en, så hvis jeg skal lese papirer må jeg gå i et annet rom, eller begynne å flytte på tastaturet etc. noe som er ganske irriterende. Jeg tenker derfor å tømme hele rommet, for å så begynne helt på nytt. Kontoret skal brukes mest til vanlig skrivebordsarbeid, både med og uten pc. Samt litt gaming Jeg skal ikke ta imot besøk, så jeg trenger ikke ekstra stoler, møtebord etc. Blant annet lurer jeg på: Hva slags skrivebord bør jeg ha? Hva trenger jeg egentlig av kontorrekvisita? (hullemaskin, penner, stiftemaskin etc.) Vegghengte hyller eller frittstående? Kort sagt er jeg ganske grønn på alt som har med innredning å gjøre.. Det hadde vært veldig fint hvis jeg kunne fått forslag til hvordan et smart kontor bør organiseres. Kom gjerne med linker til butikker som selger kontormøbler Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg lagde ganske enkelt kontorpulten min selv. Da fikk jeg den akkurat slik jeg ville ha den. Det er ganske enkelt. Jeg er også en rotete person og spesielt når jeg holder på med flere prosjekter samtidig kan det bli mye. Derfor har jeg en kiste hvor jeg kaster alt rotet midlertidig også sorterer jeg denne ca en gang i uka og legger alt tilbake der det skal være. Til papirer er det ikke stort annet å gjøre enn permer og arkiv skuffer som jeg da satte inn i bordet. Søk litt på YouTube for inspirasjon. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Er det ikke rart å spørre andre om hva slags kontorrekvisita og innredning du trenger? For vår del har vi et fullstendig papirløst kontor, vi har ikke engang faste plasser. Litt uvant i starten, fullstendig naturlig og behagelig etter kort tid. Kvitteringer skanner jeg med evernote på mobilen med en gang jeg får dem og bare hiver originalen rett etterpå, andre viktige papirer skanner jeg på kontoret når jeg får dem. Å bare ha en liten bærbare PC og ha muligheten til å sitte å jobbe akkurat hvor jeg vil, når jeg vil er utrolig behagelig. Jobber av og til henslengt i sofaen med PC-en i fanget, sittende på kjøkkenet, på en kafe eller på toget, eller så bare stikker jeg innom kontoret på jobben, plugger PC-en inn i en dokkingstasjon og sitter der en dag. Har aldri sett behovet for å innrede meg et fast "hjemmekontor". Andre er sikkert avhengig av papir og fast plass, da trenger du både hullemaskin, stiftemaskin, permer, metervis med hylleplass, en skikkelig kontorstol og et skrivebord. Er du på budsjett så stikker du innom business-delen på Ikea, da får du bra kvalitet for en rimelig penge. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Ett par vegghengte hyller gjør susen, kjøpte selv Jula sitt Elfalignende system og satt opp 3 hyller i høyden. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Skal du sortere mye papir så er en slik sak meget bra http://www.gerdmans.no/no/hengemappeskap-secret-for-a4-eller-folio-format-11?gclid=CP-Xotzgz84CFcsMcwodMhQFnQ Plasser den et fint sted under pulten el.l. så du har tilgang på "aktive dokumenter" fra øverste skuffen fra stolen så kan du bruke skuffen nederst til arkiv. Koster litt, men er nok verdt det. Ha også en skuffesak på andre siden eller lett tilgjengelig så kan du ha diverse rekvisitta og utstyr der. Det jeg har som mål (som aldri går) er å ha minst mulig synlig for å få en "avslappet opplevelse" uten rot. Mye mer behagelig å jobbe da. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Det er selvfølgelig nyttig å få inspirasjon fra andre - men vær obs på at det som fungerer for meg ikke nødvendigvis fungerer for andre. Eg prøver alltid å ha minst mulig papir og mest mulig digitalisert. Alt fra gjøremål, kalender, kontakter, ideer, notater, kvitteringer til alt annet skal lagres digitalt. Og selv der er det mange måter å løse ting på som passer forskjellige folk på forskjellige måter. Her må en prve seg frem, men eg kan anbefale Google Apps til dokumenter, e-post, kontakter, kalender og møter(Hangouts), Todoist til oppgaver, Trello til prosjektstyring, Evernote til notater, Slack til øyeblikkskommunikasjon og gruppesamtaler og IFTTT til å koble flere av disse sammen. For eks så lages det automatisk ett notat i Evernote når eg skal i ett møte, for møtenotater. Når noen endrer noe i ett prosjekt så blir det lagt ut en melding i Slack om det - så alle får det med seg. Når noen gir meg ei oppgave i ett prosjekt så legges dette til i Todoist. Tre av mine kanskje viktigste koblinger I den fysiske og praktiske verden er som sagt papir ikke ønskelig. Og som andre her og er inne på - minst mulig rot rundt deg. Det beste tipset der er at ALT skal ha en fast plass. Enten det er i ei skuff, i ei hylle eller i ett skap. Ting du ikke bruker flere ganger i timen må bort fra pulten. Hvor skal du ellers ha arbeidet du jobber med NÅ, når plassen du har tilgjengelig er fult av ting du ikke bruker akkurat nå? Svaret er - det er vanskelig. Eg er dog ikke ett prakteksempel. Men etter godt over ett års hard tilpassing så er eg nå der at det blir mindre og mindre rot rundt meg, eg har bedre og bedre kontroll på det som skjer og skal gjøres og eg kan lett sette meg ned å fokusere på noe eg vil ha gjort da eg har kontroll på alt det andre. Tidligere så sleit eg med å ha fokus da eg hadde mye ugjort og prøvde å sjonglere alt sammen. Det går ikke. Og av akkurat samme årsak kan du ikke ha ting fra andre prosjekter eller oppgaver liggende fremfor deg når du skal jobbe med noe annet. Du mister fokus. Kanskje ikke helt eller merkbart - men du gjør det. Og da blir det ueffektivt Kanskje den største synderen min er å ikke pakke bort prosjekter når eg ikke jobber med de. Er blitt flinkere - men kan fortsatt forbedre meg. Der er det viktig å ha en fast plass hvor man plasserer rot. Ja det er lov - DERSOM du faktisk rydder der! En roteplass som ikke blir ryddet er en del av kaoset. Ikke bra! En roteplass som blir ryddet derimot er helt uproblematisk - og veldig nyttig. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå