srbz Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Jeg kjøpte en stasjonær med 32 gb lagringsplass Hvor får du tak i stasjonær maskin med kun 32 GB lagring? Det bør nå forsåvidt uansett være langt enklere å stappe inn en ekstra SSD der enn å skifte ut lagringen i en liten asusmaskin som kommer med EMMC som standard... tenker jeg. Men siden angrerett så kan jeg skru på PCen sant? Nå har de for ikke så fryktelig lenge siden gjort noen endringer i angrerettloven som jeg innbiller meg gjorde den noe mer liberal enn den var før. Tidligere var tommelfingerregelen at du kunne prøve ut varen forsiktig, men at angreretten bortfalt om du "hadde tatt den i bruk som din egen". Mener det var noen avslag på angrerett som der kjøper ikke fikk medhold i rettsvesenet, hvor kjøper da har slengt inn hele fotoalbumet sitt, evt også satt på klistremerker etc etc. Når det er spesifikke ting du er usikker på ift. et nyinnkjøpt produkt, sjekk ut disse tingene aller først. Mål les/skriv til minnekort, og test gjerne også med noen videofiler hvor fort det går å overføre begge veier mellom minnekort og intern lagring. Test gjerne å spille av 1080p video direkte fra minnekort. Ikke at du har planer om å bruke den til det, men da vet du ihvertfall hva den er kapabel til før angrefristen utløper. At maskinen er skrudd på er ikke til hinder for angreretten. Angreretten er et substitutt for muligheten du normalt har til å se på og teste produktet i butikk, som du nødvendigvis ikke har på samme måte ved internetthandel og annet fjernsalg. Hvis det aller første du gjør er å teste spesifikt de tingene du skal bruke den til og bestemme deg for hvorvidt du skal ha den eller ei, bør du være greit innenfor rammene for å benytte angrerett om den viser seg å ikke holde mål. edit: Nå er vi forøvrig på side 2 her, og jeg kom først på dette nå. Hvis du er fattig student og trenger billig PC til enkle oppgaver, kan slikt ræl (for ja, det er strengt tatt ræl) som du har kjøpt kanskje holde mål. Det ser du når du får testet den. Men hvis du bestemmer deg for at den ikke duger, og fremdeles trenger en billig maskin, sjekk ut http://www.arrowdirect.no/ - som refurbisher og videreselger brukte maskiner fra bedriftsmarkedet. Du kan gjøre ganske gode kjøp der, f.eks. en 14" HP EliteBook med i5, 4 GB RAM og 250 GB harddisk til en drøy hundrelapp mer enn du ga for asusen. Hastighetsmessig er kanskje ikke harddisk optimalt, men det er nok fremdeles sammenlignbart med EMMC-lagringen i de billigste maskinene på forbrukermarkedet. Alternativt holder jeg en knapp på at det er lettere å bytte disk selv på en HP enn en asus med EMMC. Endret 19. august 2016 av srbz Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Faaaaaen... kan jeg bruke USB/SDkort til å oppgradere windows? Da går jeg og leverer tilbake SSD'en jeg kjøpte med en gang...Er det noen som kan gi meg en link til fremgangsmåte for PC som har windows 10 fra før hvis det har noe å si? Finner bare hvordan man tar clean install av windows 8 pc'er over til windows 10. Hvordan får jeg lagret windows.old på SDkort/minnepinne? Endret 19. august 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Nå har jeg holdt litt på med PCen. Det virker som om nettleseren som følger med, Microsoft Edge tar veldig mye RAM. Her er hvordan hastigheten er når jeg bruker SD kortet: Det tok 3,07 min å overføre en 3,97GB video i 1080p fra SD kortet til PC, med ca 20 MB/s. Jeg kjørte en serie fra Netflix i Edge, den stagnerte på RAM bruken og det ser ut til at den tok så av disken siden den lå og dyttet oppi 99%. Men serien gikk silkemykt, ingen lagg eller noe. Installerte så Firefox. Der gikk serie og fint, og Hobbiten. Der var bruken: Den hoppet til tider opp på over 90%, prosessoren. I fullmodus lå prosessoren ca på 60% overraskende, under Magic Mike. Men kvaliteten så dårlig ut, så byttet over til en serie, der lå prosessoren på rundt 80%. RAM rundt 84%. Spilte så av "Hav" som skal være 4K på Netflix. Da ligger minne på ca 85% (med noen tabs åpen og ingenting annet), og i de heftigste bølgebildene lå prosessoren mot 100%. Så sånt sett ser det ut til at det går fint med Firefox. Men jeg har ikke prøvd med Word åpen ... Men så tenkte jeg. PCen har turbo boost på 1.8 GHz. Men jeg finner IKKE ut hvordan jeg aktiverer dette! Jeg har vært i BIOS, jeg har googlet. Ingenting. Går innpå ASUS sine sider på PCen og der står det i specsa at PCen kjører 1.8 GHz, men min kjører 1.44 GHz så jeg vet ikke om ASUS har unnlatt å skrive at 1.8 GHz er turbo. Uansett. PCen skal ha turbo ifølge specsa, ihvertfall 1.8 GHz ifølge ASUS, men jeg finner hverken turbo ei har jeg 1.8 GHz. Jeg skjønner ikke. Jeg ser i oppgavebehandling under stresstest av CPU og ellers, at hastighet er 1,60 GHz. Men det er fortsatt i fra 1.8 GHz! Endret 19. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Bruk HWmonitor for å se generell info om maskinen. Eller CPU-Z for CPU Se å kvitt deg med Mcafee AV Er også trolig andre ting du kan avinstallere som man absolutt ikke trenger. Sjekk Oppstart fanen for å finne ut om det er ting der du ikke behøver, Onedrive bruker å ligge der bl.a (som jeg ikke bruker) Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Her er hvordan hastigheten er når jeg bruker SD kortet: Det der var fryktelig dårlig sammenlignet med mitt resultat. Hvilket SD-kort er det, og hvordan er det koblet til? Endret 19. august 2016 av Vizla Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Det var det ... Har du link til ditt SDkort? Jeg har Samsung Evo microSDXC Class 10 UHS-1 64GB. Leseren er den som er i PCen. Endret 19. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Det var det ... Har du link til ditt SDkort? Jeg har Samsung Evo microSDXC Class 10 UHS-1 64GB. Leseren er den som er i PCen. SDSQUNC-032G-GN6MA + CP3484 = Er ikke kjent med andre typer, vet det finnes en raskere versjon fra SanDisk. Ser personlig ikke poenget for mitt bruk(Raspberry til lokal streaming). Kan ikke gå god for leseren, kun brukt til installasjon av OS og test av hastighet nå. Valgte billigeste jeg fant som hadde USB 3.0 edit: Virker dog som noe annet begrenser hastighet her, basert på testen jeg fant av SD-kortet ditt. Du burde se noe vesentlig nærmere mitt resultat. Endret 19. august 2016 av Vizla Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Det var det ... Har du link til ditt SDkort? Jeg har Samsung Evo microSDXC Class 10 UHS-1 64GB. Leseren er den som er i PCen. SDSQUNC-032G-GN6MA + CP3484 = Er ikke kjent med andre typer, vet det finnes en raskere versjon fra SanDisk. Ser personlig ikke poenget for mitt bruk(Raspberry til lokal streaming). Kan ikke gå god for leseren, kun brukt til installasjon av OS og test av hastighet nå. Valgte billigeste jeg fant som hadde USB 3.0 edit: Virker dog som noe annet begrenser hastighet her, basert på testen jeg fant av SD-kortet ditt. Du burde se noe vesentlig nærmere mitt resultat. Såpass. Snodig. Hvilket format er SD kortet ditt? Har lest noe om at det kan ha noe å si. Har selv FAT32. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 FAT32 har en øvre begrensning på 4 GB per fil, bare så det er nevnt. Neppe noe problem for en drøss word-dokumenter, noe verre om du har videofiler som er bare littegrann større enn den du har testet med. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Såpass. Snodig. Hvilket format er SD kortet ditt? Har lest noe om at det kan ha noe å si. Har selv FAT32. FAT32 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Takk for svar. Har prøvd PCen litt. Er et programmeringsverktøy jeg må ha på PCen, og merker pcen begynner å lagge, selv med 2-3 firefox tabs oppe. Men jeg har ikke tatt vekk shit som bruker minne. Vet ikke om jeg skal beholde eller hva. Fikk PCen ganske billig og ser at den er dobbel så dyr nå. Skal jeg ha noe bedre men like lett og snedig, må jeg opp til over 7k ... Synspunkter? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Må man så må man. Jeg bruker å si, om mobilen er dyrere enn datamaskinen har man gjort et feil valg en plass. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 31. august 2016 Forfatter Del Skrevet 31. august 2016 Hmm. Jeg har en skolelaptop fra VGS, i tillegg en bygget stasjonær. Det blir litt overkill om jeg skal spytte ut flere tusenlapper for en laptop når jeg har en kraftig stasjonær og en god (men tung) skolelaptop. Det jeg eventuelt kan, er å bruke skolePC til programmeringen. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Billige laptops blir forbeholdt nettsurfing etc. Du kan selvsagt prøve en nettleser som bruker mindre minne, det er nok her den bærbare kommer til kort. Om du har muligheten til å bruke skolemaskinen til dette er nok dette det beste vil jeg tro, uten at du skal legge ut mange tusen for å få noe brukbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå