Lami Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Hei, Dette spm kom litt seint men. Har kjøpt en liten og nett ASUS PC til bruk for studie (Word, Powerpoint osv.), og sikkert litt serier og. Saken er at det er 32GB emmc minne installert, i tillegg er det mulig å putte i micro SD kort, der jeg fikk med 32GB. Så tilsammen blir det 64GB. Men det er 64-bit Win 10 så den tar ca 20GB. Spørsmålet er om 64GB er nok, og om et micro SD kort classe 10 UHS-I er nok? UHS-I har hastighet opp til 104 MB/s. Kan og skaffe et UHS-II kort og mer GB men de er ganske så dyre. Tror dere det går for sakte, hvis jeg for eksempel har filer på SD kortet som jeg åpner med feks Word på flash disken? Er det merkbart i forhold til HDD/SDD? Hva tenker dere? Må finne ut om jeg skal sende den tilbake. Takk for svar. Endret 18. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Det skal godt gjøres å fylle opp 44gb med dokumenter Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Sant det! Vet du hvordan det blir med SD kort? Vil det gå smertefullt treigt med 100 MB/sv Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hva er spørsmålet her egentlig? Spørsmålet er om 64GB er nok Kapasitetsmessig? Skal du lagre et svært videobibliotek er det åpenbart at det ikke holder. Men, som xClaymanx påpeker, det skal svært godt gjøres å fylle opp 44 GB med word-dokumenter. Den eneste, om noen, som kan svare på hvor mye lagringsplass du trenger er du. og om et micro SD kort classe 10 UHS-I er nok? Om det er nok? "Nok hastighet" mener du? Jeg bruker SDXC-kort til diverse serier osv på laptopen når jeg reiser. For min del går det helt fint, kan ikke si jeg merker noen forskjell på å laste en video fra et høyhastighets minnekort kontra SSD eller harddisk. Herregud, det er bare omtrent femten år siden vi leste word-dokumenter fra floppydisk uten å klage på hastigheten. Eller jo, det gjorde vi vel kanskje. Men så var også floppy generelt til å få kreft i ansiktet av, og les/skriv var ca 45 kB/s. Det er altså kilobyte per sekund. Et SD class 10 skal vel i realiteten lese og skrive noe sånt som 10 MB/s, ca det samme som en ekstern USB 2.0 harddisk. Så lenge du kun skal lagre tekstfiler bør alt over hullkort fungere greit hastighetsmessig. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Ja det sies at det er 10 MB/s men så er det UHS-I som sies å ha en "bus interface speed" på 105 MB/s. Aner ikke om det betyr lese/skrive. Men ja. Tusen takk for svar. Tror det holder. Fikk i tillegg med 1TB lagring i skyene for ett år. Ikke at det er lenge men. Kan ved senere evnt oppgradere SD kortet. Men hvorfor er EMMC flash minne? Er det grei hastighet? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Ja det sies at det er 10 MB/s men så er det UHS-I som sies å ha en "bus interface speed" på 105 MB/s. Aner ikke om det betyr lese/skrive. Sandisk Ultra Micro-SDHC 64GB Class 10 UHS-I Endret 19. august 2016 av Vizla Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Hva tenker dere? Må finne ut om jeg skal sende den tilbake. Takk for svar. Hvis du har PCen hjemme hos deg må du vel vite om ytelsen er akseptabel? Når det gjelder om du har nok lagring, så tror jeg det vil gå bra. Du kan ikke lagre et stort bibliotek filmer, men det er nok plass til noen filmer/sesonger av en serie og lignende. Minnekortet kan sikkert også byttes ut i et større hvis du vil det. Endret 19. august 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 32GB brukes opp fort, og f.eks anniversary update var kjei å få installert på en 32GB tab jeg har. Det går dog an. Spørsmålet er om ikke resten av spesifikasjonene står til lagringen, spesifikt 2GB RAM. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Jo er 2GB RAM. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Ja det sies at det er 10 MB/s men så er det UHS-I som sies å ha en "bus interface speed" på 105 MB/s. Aner ikke om det betyr lese/skrive. Ta det med en klype salt, så får det heller være en positiv overraskelse om det faktisk stemmer. Det er ikke bare selve minnekortet det kommer an på, men også minnekortleseren i maskinen, og - såvidt jeg forstår - hvorvidt denne er tilkoblet internt over USB 2.0 eller USB 3.0. Maskinen du beskriver (liten Asus med kun EMMC-lagring) høres ut som en typisk maskin til >3000 kr, ikke veldig påkostet, og gjerne med USB 2.0-teknologi. Ikke at det har så fryktelig mye å si for et lagringsmedium du kun skal lese word-dokumenter fra. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Den har faktisk USB 3.0. Det er denne: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/10-12-tommer/asus-eeebook-e200ha-fd0009ts/227507.10995/ (VivoBook og ikke EeeBook som der står). Quad-core, 2GB RAM. Kom ut i mai i år. Endret 19. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Men den har også USB 2.0. Ikke godt å si hva slags tilkobling minnekortleseren bruker. Uansett, jeg tror ikek dette blir noe problem for deg. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Skjønner. Er bare redd for om PCen er for dårlig til Word og Netflix. 2GB RAM. Testene har PCen kommet veldig bra ut hos bla Tek.no. Men skrur jeg PCen på og finner ut jeg skal bruke åpent kjøp må jeg betale bare 600kr for det ... Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvorfor må du betale 600kr for å bruke åpent kjøp? Det høres ikke ut som et veldig åpent kjøp. Jeg ville ikke basert meg på å lagre ting på micro sd kort. Dette blir fort tregt. Det er til og med tregt når du lagrer ting på micro sd i nymoderne smarttelefoner til 7000kr. Baser deg heller på å lagre ting i skyen vel? Bruk en google drive mappe på oppstartsdisken hvor du kun har dokumenter. Hold denne synkronisert hele tiden. Tekstfiler tar veldig lite plass. Ha en ekstra google drive mappe med større filer som filmer o.l. som du ikke holder synkronisert for å spare lagring. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Aner ikke. Har aldri vært borti disse vilkårene til SIBA.no som sier: Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 600,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett.Kilde: https://www.siba.no/content/apent-kjop De sier "er du ikke fornøyd har du 30 dagers åpent kjøp". Hvordan kan jeg vite om jeg er fornøyd eller ei om jeg ikke engang kan skru på PCen uten at det kommer et gebyr på 600kr ... Off-topic men, dette er vel to motstridende tekster? Men ja. Takk for svar. Skyen blir nok brukt. Men har kun 1TB lagring i 1 år. Hva gjør jeg når året er omme hvis jeg ikke kan basere meg på lagring med micro SD? Hmm Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Merkelig at de da har lov å markedsføre det som "åpent kjøp". Uansett, har du kjøpt på nettet har du 14 dagers lovfestet angrerett som ikke skal koste deg noe annet enn frakt. Skyen blir nok brukt. Men har kun 1TB lagring i 1 år. Hva gjør jeg når året er omme hvis jeg ikke kan basere meg på lagring med micro SD? Hmm Ekstern harddisk? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Hei, Dette spm kom litt seint men. Har kjøpt en liten og nett ASUS PC til bruk for studie (Word, Powerpoint osv.), og sikkert litt serier og. Saken er at det er 32GB emmc minne installert, i tillegg er det mulig å putte i micro SD kort, der jeg fikk med 32GB. Så tilsammen blir det 64GB. Men det er 64-bit Win 10 så den tar ca 20GB. Spørsmålet er om 64GB er nok, og om et micro SD kort classe 10 UHS-I er nok? UHS-I har hastighet opp til 104 MB/s. Kan og skaffe et UHS-II kort og mer GB men de er ganske så dyre. Tror dere det går for sakte, hvis jeg for eksempel har filer på SD kortet som jeg åpner med feks Word på flash disken? Er det merkbart i forhold til HDD/SDD? Hva tenker dere? Må finne ut om jeg skal sende den tilbake. Takk for svar. Jeg kjøpte en stasjonær med 32 gb lagringsplass, 20 forsvant til windows 10 men så kom augustoppgraderingen av windows 10 og da trengte jeg 20 GB ledig plass, det hadde jeg ikke sjans til, selv om jeg slettet alt jeg hadde så hadde jeg ikke fått 20GB ledig plass for windows 10 tok allerede 20 av de 32 GB. så jeg måtte kjøpe en større SSD, jeg har kjøpt det nå men ikke fått installert ennå, så nei, med den nye augustoppdateringen av windows 10 så er ikke 32 GB nok. Og man får vel ikke lagret windowsen på minnekort, USB-pinne eller annen ekstern lagring tror jeg?? Endret 19. august 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Merkelig at de da har lov å markedsføre det som "åpent kjøp". Uansett, har du kjøpt på nettet har du 14 dagers lovfestet angrerett som ikke skal koste deg noe annet enn frakt. Skyen blir nok brukt. Men har kun 1TB lagring i 1 år. Hva gjør jeg når året er omme hvis jeg ikke kan basere meg på lagring med micro SD? HmmEkstern harddisk? Hm ja. Litt pes med det, så kanskje det blir å oppgradere til større SD kort. Lurer fælt på hva hastigheten er på minnekortleseren. Men siden angrerett så kan jeg skru på PCen sant? Endret 19. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Hei, Dette spm kom litt seint men. Har kjøpt en liten og nett ASUS PC til bruk for studie (Word, Powerpoint osv.), og sikkert litt serier og. Saken er at det er 32GB emmc minne installert, i tillegg er det mulig å putte i micro SD kort, der jeg fikk med 32GB. Så tilsammen blir det 64GB. Men det er 64-bit Win 10 så den tar ca 20GB. Spørsmålet er om 64GB er nok, og om et micro SD kort classe 10 UHS-I er nok? UHS-I har hastighet opp til 104 MB/s. Kan og skaffe et UHS-II kort og mer GB men de er ganske så dyre. Tror dere det går for sakte, hvis jeg for eksempel har filer på SD kortet som jeg åpner med feks Word på flash disken? Er det merkbart i forhold til HDD/SDD? Hva tenker dere? Må finne ut om jeg skal sende den tilbake. Takk for svar. Jeg kjøpte en stasjonær med 32 gb lagringsplass, 20 forsvant til windows 10 men så kom augustoppgraderingen av windows 10 og da trengte jeg 20 GB ledig plass, det hadde jeg ikke sjans til, selv om jeg slettet alt jeg hadde så hadde jeg ikke fått 20GB ledig plass for windows 10 tok allerede 20 av de 32 GB. så jeg måtte kjøpe en større SSD, jeg har kjøpt det nå men ikke fått installert ennå, så nei, med den nye augustoppdateringen av windows 10 så er ikke 32 GB nok. Og man får vel ikke lagret windowsen på minnekort, USB-pinne eller annen ekstern lagring tror jeg??Åh .... EDIT: fant ut med Win 10 oppdatering blir det laget en windows.old mappe, så det blir egentlig 2 OS på pcen etter oppdateringen, så leste på et forum at jeg kan ta oppdateringen på SD kortet slik at windows.old kommer der. Kilde: http://www.tenforums.com/installation-setup/51407-not-enough-space-upgrade.html Endret 19. august 2016 av Lami Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Aner ikke. Har aldri vært borti disse vilkårene til SIBA.no som sier: Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 600,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett.Kilde: https://www.siba.no/content/apent-kjop De sier "er du ikke fornøyd har du 30 dagers åpent kjøp". Hvordan kan jeg vite om jeg er fornøyd eller ei om jeg ikke engang kan skru på PCen uten at det kommer et gebyr på 600kr ... Off-topic men, dette er vel to motstridende tekster? Men ja. Takk for svar. Skyen blir nok brukt. Men har kun 1TB lagring i 1 år. Hva gjør jeg når året er omme hvis jeg ikke kan basere meg på lagring med micro SD? Hmm Etter et år er det vel bare å abonnere på valgfri skytjeneste med den lagringen du trenger? Selv betaler jeg 2USD per mnd for 100gb hos google. Fair enough. For 1TB koster det 10USD. Når det gjelder "åpent kjøp" hos Siba så er jo dette helt tullball. Dette burde forbrukerombudet ta en titt på. Siba er uansett rævva etter min mening. Kjøp varene en annen plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå