nor50 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Hvordan er lovverket ved at passasjerer nyter alkohol i bil? Jeg har aldri hørt noen har reagert på at folk nyter alkohol i en vanlig/lukket bil, men i åpne biler har jeg ofte møtt på det problemet. Hvordan er lovverket her? Endret 18. august 2016 av nor50 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det spørs vel om bilen står på ein privat eller offentlig parkeringsplass, rekner eg med. Og om nøkkelen står i tenninga eller ikkje. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det spørs vel om bilen står på ein privat eller offentlig parkeringsplass, rekner eg med. Og om nøkkelen står i tenninga eller ikkje. Ja dette med tenningen har jeg hørt før, men det byr på problemer med moderne biler. Min bil feks har ikke tenning. Jeg kan gjerne dra på "campingtur" og bo i baksetet for natten, om jeg da er beruset og politiet kommer er jo bilen "på". Det blir nok behandlet etter skjønn, men en kan jo gå på en smell. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hadde kanskje ikke hatt bilnøklene i nærheten ihvertfall. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hadde kanskje ikke hatt bilnøklene i nærheten ihvertfall. Men med keyless go osv, hvor skal en gjøre av de? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Tipper det er som med båter. Lov å fyre i kabinen, men på dekk regnes som offentlig plass. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Tipper det er som med båter. Lov å fyre i kabinen, men på dekk regnes som offentlig plass. Den perioden jeg var mest aktiv i båtlivet ble det sagt fra politiets side at det var helt uproblematisk nede i kabinen, mens det i cockpit/på dekk kun var greit når man ikke lå i havn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 I ein bil eller liknande plass der offentligheita ikkje har adgang kan du drikke alkohol utan å bryte lova. Men det er ikkje lov å drikke på offentlig sted, og her kan grensegangen mellom når ein parkert bil er privat eller offentlig sted være litt flytande. I ein åpen bil er det nok lettare å samalikne alkoholdrikkinga med å drikke på f.eks. ein parkbenk eller likande, enn det er i ein lukka bil. Inne i ein parkert campingbil for eksempel vil det nok heilt klart være å rekne som privat område og dermed fult lovlig å drikke alkohol der. Ein anna ting å merke seg er dette med promillekjøyring. Frå vegtrafikklova: § 21.Alminnelige plikter.Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter. Departementet kan gi forskrifter om kjøre- og hviletid, om arbeidstid og om arbeidsvilkår for førere, grupper av førere, andre arbeidstakere innenfor vegtransport og avtalepart i transportoppdrag. Departementet kan videre gi forskrifter om plikt til å registrere opplysninger om disse forhold og om lagring, nedlasting, oppbevaring, innsending og kontroll av opplysningene, og om kontrollmyndighetenes tilgang til virksomheter, kjøretøy og kontrollapparater. Departementet kan også gi forskrifter om gebyr for utstedelse av fartsskriverkort. Som du ser er også forsøk på å kjøyre bil i alkoholpåvirka tilstand ulovlig. Her kan du fort få eit forklaringsproblem sjølv du ikkje eigentleg hadde til hensikt å kjøyre bilen. Dersom du er alkoholpåvirka og går mot bilen din med bilnøkklane i lomma, så kan du være så uheldig at du blir stoppa og anmeldt for å ha forsøkt å fyllekjøyre. I ein slik situasjon vil det være svært vanskelig for deg å bevise din uskyld. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hva med denne situasjonen: En edru sjåfør kjører gjennom sentrum natt til søndag. Kompisene som er med i den åpne bilen sitter og drikker medbragt alkohol som om det var en frisone for å nyte alkohol også etter stengetid. Eventuelt, bytt ut ordet bil med russebuss. Eventuelt bytt ut ordet bil med parkert campingbil med 100 kvadratmeter fortelt. Jeg prøver bare å tøye strikken så langt at den ryker og vi får avklart hvor langt loven strekker seg. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Eventuelt bytt ut ordet bil med parkert campingbil med 100 kvadratmeter fortelt. Jeg prøver bare å tøye strikken så langt at den ryker og vi får avklart hvor langt loven strekker seg. Det der er ikke tøying. Det er en business-ide, min venn ;-) 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hehe.. Legg til oppbevaringsbokser i forteltet og utvidet dokapasitet i campingbilen så har vi et konsept. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Det spørs vel om bilen står på ein privat eller offentlig parkeringsplass, rekner eg med. Og om nøkkelen står i tenninga eller ikkje. Det med tenningsnøkkelen kan du vel ikkje meine. Hugs at spørsmålet var om passasjerar kunne drikke i ein open bil. I ein lukka bil kan sjølvsagt passasjerar drikke, anten bilen er parkert eller i fart. Men ein open bil vil kanskje bli sett på som å vere på offentleg plass, og om han står parkert, kanskje i endå større grad enn om han trillar rundt? Endret 19. august 2016 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Dersom du er alkoholpåvirka og går mot bilen din med bilnøklane i lomma, så kan du være så uheldig at du blir stoppa og anmeldt for å ha forsøkt å fyllekøyre. I ein slik situasjon vil det være svært vanskelig for deg å bevise din uskyld. Nei, det nektar eg å tru. Å gå mot bilen med nyklar i lomma er ikkje ein freistnad på å føre køyretøyet, det må litt meir til enn som så. Men eg er samd i at om ein skal hente ein ting i bilen, er det lite lurt å opne døra på førarsida og setje seg inn. Passasjersida er å foretrekke. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Dersom du er alkoholpåvirka og går mot bilen din med bilnøkklane i lomma, så kan du være så uheldig at du blir stoppa og anmeldt for å ha forsøkt å fyllekjøyre. I ein slik situasjon vil det være svært vanskelig for deg å bevise din uskyld. Heldigvis trenger ingen noensinne å bevise sin uskyld, siden alle til enhver tid er uskyldige inntil det motsatte er bevist. Det som vil være vanskelig i denne situasjonen vil vel være å bevise ut over enhver rimelig tvil at man hadde til hensikt å starte bilen og kjøre den, og ikke bare hente mobilladeren som lå i hanskerommet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hadde kanskje ikke hatt bilnøklene i nærheten ihvertfall. Men med keyless go osv, hvor skal en gjøre av de? Man er pent nødt til å ha en blyboks til nøklene for å stoppe signalet Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det med tenningsnøkkelen kan du vel ikkje meine. Hugs at spørsmålet var om passasjerar kunne drikke i ein open bil. TS har endra på innlegget, det sto ikkje noko spesifikt om passasjerer, berre om drikking i bil. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg har keyless go selv, og minnsan kan man låse opp bilen og sette seg inn uten å ha nøklene inni bilen. Poenget mitt er som følger: Sannsynlighet for at du kan ta en dum avgjørelse i fylla. Politiet er ikke så happy for fulle folk i biler med tilhørende nøkler på seg eller i kjøretøyey. Om det blir noen senreaksjon er en annen sak, men der og da... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Det med tenningsnøkkelen kan du vel ikkje meine. Hugs at spørsmålet var om passasjerar kunne drikke i ein open bil. TS har endra på innlegget, det sto ikkje noko spesifikt om passasjerer, berre om drikking i bil. Javel! Det er ein uskikk å endre innlegg i ettertid utan å gjere merksam på før og etter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Ehm, TS endret da vitterlig innlegget samme minuttet som det ble postet. Første svar kom 10 timer senere. Jeg har vansker med å se problemet med det. 2 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Det med tenningsnøkkelen kan du vel ikkje meine. Hugs at spørsmålet var om passasjerar kunne drikke i ein open bil. TS har endra på innlegget, det sto ikkje noko spesifikt om passasjerer, berre om drikking i bil. Jeg endret det kun grunnet slurveleif i tittel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå