Gå til innhold

Høstens første partilederdebatt

Anbefalte innlegg

Partilederne ifra de 8 største partiene møttes i Arendal ikveld i Debatten på NRK:

https://tv.nrk.no/serie/debatten

Hvem startet oppkjøringen til neste års valg bes? Selv syntes jeg Solberg var bra som vanlig, ellers syntes jeg både Lysbakken og Bastholm ifra MDG gjorde en god profil og lover godt. Forøvrig helt unødvendig å ikke ta med partiet Rødt som tross alt har en viss landsdekkende oppslutning og som er med i Oslo bystyre, sånn i demokratiets ånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt naturlig og rettferdig å sette grensen på partier som får delta ved de som har representanter på Stortinget.

Ellers fikk jeg bare med meg slutten, men det lille jeg så var nok et tegn på at KrF antagelig skifter side til høsten. Og med mindre vi får en ny stor flyktningstrøm (med påfølgende politisk høyrebølge) til Norge i løpet av 2017, kommer venstresiden til å vinne valget.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har vi partilederdebatter igjen? Jo jo... Sikkert greit for de som ikke orker å sette seg inn i ting. Jeg holdermeg til stortinget.no og holderdeord.no

For å ikke vre helt OT, jeg dropper alle tv-debatter ene og alene fordi det uhyre sjelden kommer noe matnyttig og konkret ut av dise debattene. En lærer bare om og om igjen at det er livsviktig for nesten alle å ta avstand fra Frp, og elelrs prinsipielt fremstå som uenige med alle andre. Debattene er en kime til politikerforakt.

Lenke til kommentar

Aftenposten mener:

Sprikende debatt med Hareide som vinner.

Ikke enig, men det er vel like mye øyet som ser og øret som hører. Mulig Stanghelle ikke har sett mye stand-up før og syntes Hareide er kjempe artig, selv syntes jeg det blir mest påtatt og at kristen-humoristen i den forstand kan spare seg til bedehusene. Lysbakkens sarkastiske "opp om mårran for å arve", var derimot ganske festlig ;)

Lenke til kommentar

Meh, var samme gamle dette;

Hareide: Vil bruke andres penger på sine interesser

Skei Grande: Har alle hatter på

Støre, Erna, Siv: Såkalte ansvarlige politikere

Lysbakken: Vil gjøre alle fattige

Slags"mål": Bygda er best

Mdg: Wanna be Amish

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg synes, bortsett fra at jeg irriterte meg over at Håkonsen avbrøt hele tiden i duellen, og mener at programlederne etterhvert må innse at dagens politiske ledere har vært lengre i gamet enn dem, og at revolverspørsmål ikke biter på dem lenger. Vil de ikke svare så er grilling på auto-repeat bare å kaste bort tid.

Jeg liker Hareide jeg. Han gjør en strålende jobb med å "ufarliggjøre" et skummelt parti. Jeg skulle selvsagt ønsket at de valgte en indremisjonskristen partileder som kunne spille partiet ut over sidelinjen.

Støre plukker bare nedfallsfrukt. Han som liksom skulle være visjonæren er blitt "sitt musestille og vent på at de andre dummer seg ut". Kanskje det funker, men noen god debatt blir det ikke av det.

Ellers var debatten preget av temavalgene. Mange slapp billig unna, eller kom knapt til orde. Lysbakken får pluss for å gripe sjansen når han fikk den.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jeg syns det er på høy tid at det blir en stor debatt om Norges medlemskap i EØS, en avtale som de meldte oss inn i uten folkeavstemning hvor de flere ganger har gitt suverenitet og akseptert flere direktiver. 

Lenke til kommentar

Terningkast og annen ekspertbedømming av partiledernes innsats virker å være enda mer fremtredende i avisene enn ved forrige runde med partilederdebatter. Det fører sikkert til mange klikk, men det er vel strengt tatt helt uinteressant. Jeg tror politikk for de aller, aller fleste velgere handler om ideologiske forskjeller, interessemotsetninger og avveininger i enkeltsaker, ikke hvem som er flinkest retorisk. Det burde i hvert fall være sånn, og jeg synes det er synd at mediene vinkler det på den tabloide måten de gjør.

Lenke til kommentar

Debattene er en kime til politikerforakt.

Man burde hatt masse debatter!!

Ja det mener jeg også, men neppe av samme grunn som deg :)

Jeg syntes debattene skulle vært mer systematisert og gått mer spesifikt inn på enkelt temaer. De større nasjonale og ideologiske med partiledere mens det burde være mer lokale saker med en mer pragmatisk tilnærming i debatter utover det. Nå blir det mye kaos og retorikk og snakke over hverandre og man ender som Geir og Husam skriver over med å bare bli avbrutt og da gjerne av en overivrig programleder. Det hadde holdt lenge med ett stk av den stille kloke autoritære typen til å ta den jobben, noe jeg ellers syntes NRK ofte har vært bedre på å velge enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...