Gå til innhold

Får ikke utnyttet kabel tv hos utleier

Anbefalte innlegg

Hei!

Har flyttet inn hos noen av den litt eldre sorten som tar inn kabel tv igjennom antenne som står på taket.

3 kanaler - Nrk1, 2 og 3. Jeg trenger ikke så mye mer da dette er en midlertidig løsning, så det er greit, men da jeg kjørte kabelen som han har fra sin antenne (for å teste om det funka), inn i min Samsung Smart TV, så fikk jeg ingen signal. Trykte på "Source" og valgte "TV". Innstillingene for TV´en er på "Kabel" (prøvde også "Parabol/Antenne"), men fikk bare snø.

Synes det er rart at han får det inn og ikke jeg.

Bare for å prøve å forklare hvordan det er lagt opp hos han:

Antenne på taket -> Kabel ned inn i huset -> inn i lynavleder.. -> lynavleder inn i tv´en

Slik vi prøvde ned til meg:

Antenne på taket -> Kabel ned inn i huset -> Skjøtet på med mange kabler for å nå ned over verandaen og inn vinduet mitt -> inn i Samsung TV = Ingen signal.

Kan NADA om denne sorten for å få inn kabel TV (ut fra antenna å dømme regner jeg med det er typen som ble brukt før krigen), men det må da være mulig for meg å få utnytta det på et vis?

Hilsen fortvila leietaker (med internett på 500 Kbps og ingen TV signaler :hrm: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke "kabel-tv" når signalene tas inn fra antenne på taket. Da er det nok signaler fra det digitale bakkenettet / Riks-TV.

Du må ha en dekoder eller en kortleser i TVén for å ta inn andre kanaler enn NRK.

https://www.rikstv.no/produkter/

Å skjøte antennekabelen er ingen god idé. Du degraderer signalet betraktelig for hver skjøt.

Og jeg håper for guds skyld at du ikke har noen lynavleder som går inn i TV......

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Det er ikke "kabel-tv" når signalene tas inn fra antenne på taket. Da er det nok signaler fra det digitale bakkenettet / Riks-TV.

Du må ha en dekoder eller en kortleser i TVén for å ta inn andre kanaler enn NRK.

https://www.rikstv.no/produkter/

Å skjøte antennekabelen er ingen god idé. Du degraderer signalet betraktelig for hver skjøt.

Og jeg håper for guds skyld at du ikke har noen lynavleder som går inn i TV......

Jeg har ikke noe lynavleder, men han mente på at det var det han hadde. Denne gikk inn via kabel fra lynavledern og inn i TV´en hans. Han har ikke noe kanalpakker som sagt, kun NRK 1,2 og 3. Så da er det vel det digitale bakkenettet? Jeg har enten leid hos folk som har dekoder og hele pakka, evt kabel fra veggen (med basic kanalene), og jeg ønsker kun NRK 1 2 og 3 uansett. Ikke noe rikstv pakke med bindingstid i 12 mnd med installering og greier. De får fiber i oktober, så det er bare frem til da liksom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TV en skal ta inn tre kanaler. Så du gjør noe feil på din TV eller kabelen er ødelagt til deg.

Kabel og antenne søk er ulike ting, du skal ikke søke på kabel. Søk på antenne.

Du kan få flere kanaler uten binding også, se på priser m.m. hos riks-TV. Du må ha kort.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...