Gå til innhold

ABIT IC7-MAX3, problemer med heng.

jevel

Anbefalte innlegg

Har også skiftet RAM, nettverkskort og lydkort, men det samme skjer. Det ser ut til at det skjer i forbindelse med stor trafikk på PCI bussen...

Maskinen består av følgende:

ABIT IC7-MAX3

P4C 2.4 PC800

1GB Geil Platinum Ultra Dual DDR PC3500

Sapphire Radeon Atlantis 9800 PRO 128MB

Creative SoundBlaster Audigy 2

D-Link PCI ExtremeG 54Mbps Wireless

Adaptec 2940U2W SCSI adapter

2 x WD 200GB, 2 x WD 120GB, 1 x WD 36GB disker

Pioneer DVD spiller ATAPI

Plextor SCSI Brennere

Dette er samlet i et Alu tower med god kjøling på både CPU, NB og skjermkort.

Problemet startet da jeg skiftet minne fra TwinMos til Geil Golden Dragon PC3500. Geil brikkene var det noe rart med, og jeg har nå fått byttet dem. Nå kjører maskina på aggressive minneinnstillinger i Dual DDR modus, noe den ikke gjorde tidligere. Problemet er at den fortsatt henger seg.

En ting som gir garantert heng er AIDA32. I oppstarten av dette programmet initialiserer den en rekke ting og samler inn info fra systemet. Under "Scanning PCI" henger maskina hver eneste gang. Har prøvd eldre versjoner av programmet, til ingen nytte.

I dag prøvde jeg å reinstallere Windows for å se om jeg kan få bukt med det, men neida... Nå har jeg en ren installasjon av XP, med kun "basice" drivere installert, og ved en tilfeldig sto høyttalerne mine forholdsvis høyt på. Da gjorde jeg en oppdagelse som jeg mistenker kan ha noe med problemet mitt å gjøre. Før jeg installerer driverne til Audigy kortet hører jeg en brummelyd når jeg flytter på vinduer i windows. Dette må jo bety at skjermkortet på en eller annen måte sender støy ut på PCI bussen? Noen som har hørt / lest om noe lignende?

Jeg bruker de nyeste driverne fra ATI (Cat. 3.10), og har prøvd Omega drivere / eldre Cat drivere fra ATI, men samme resultat. Har ellers oppdatert BIOS, firmwares og drivere over hele linja.

Hjelp! Jeg blir sprø av dette!!! :scared:

-KJ :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at kortet skal sende støy ut på PCI bussen da jeg går utifra at det er AGP...?

Prøvd å sette kortet i en annen maskin for å teste?

Hadde faktisk et lignende problem før med det gamle hovedkortet (onboard lyd..) da fikk jeg brummelyd uanssett hva jeg gjorde med musa. Det eneste som hjalp var å skifte mus... :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...