Simen1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Har du valgt sensorstørrelse? Har du eksempler på kamera du synes har ok fysisk størrelse? Hva synes du om å fjerne søker for å redusere vekt og størrelse? Hvilke objektiver kan du tenke deg i tillegg til et portrettobjektiv? Telezoom? Normalzoom? Superzoom? Noe annet? Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Nei, jeg usikker på hvor stor sensorstørrelse jeg behøver. PowerShot G7 X har 1" sensor og 1.8-2.8, mens f.eks. Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14-42/3,5-5,6 EZ har four thirds og kitobjektiv fra 3,5-5,6. Er det rimelig å anta at Olympus gir mer bokeh pga sensorstørrelsen? Sonys A6000 virker som en grei størrelse fysisk. Det er mest et kameras dybde som gjør det problematisk å ta med seg i vesker tenker jeg. Det går greit å fjerne søker, ja. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å ha noe annet enn portrettobjektiv. I hvert fall ikke på en stund. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Er det rimelig å anta at Olympus gir mer bokeh pga sensorstørrelsen? Ja, hvis lysstyrken er den samme og ekvivalent brennvidde er den samme, men det er det ikke her. Canon G7x og G5x gir tynnere dybdeskarphet enn normalzoomen til Olympus på lengste brenvidde. Olympus med standardzoomen du nevner gir tilsvarende dybdeskarphet som 84mm F11 på fullformat, mens G7 x tilsvarer 100mm og ca F7.6. I hvert fall for portretter der bare hode og litt av overkropp er med liker de fleste å bruke en kort tele og der har G7x en signifikant fordel. En RX10 I eller II og full tele gir ennå mindre dybdeskarphet enn G7x, gitt at du synes det er OK å bruke 200mm ekvivalent. Kjøper du f.eks en 45mm F1.8 til Olympusen får du mindre dybdeskarphet enn G7 x, og det finnes ennå bedre optikk (med tanke på liten dybdeskarphet) til MFT, for eksempel Olympus 75mm F1.8 eller Panasonic 42.5mm F1.2. Billigste måte å få liten dybdeskarphet nytt er sannsynligvis rimeligste Canon- eller Nikon speilrefleks med standradzoom + en 50mm F1.8, eventuelt noe med litt lengere brennvidde som 85mm F1.8. Et billig Sony-hus med E-fatning og 50mm er også et alternativ. Men hvor liten dybdeskarphet er du egentlig interessert i? Skal du bare ha litt diffus bakgrunn trenger du ikke noe ekstremt og både et godt kompaktkamera/superzoom eller et systemkamera med en OK standardzoom fikser det. Men er du typen som vil ha øyet i fokus og øyenbrynet ute av fokus må du over på litt større sensorer og lyssterk optikk. Har du ikke noen du kan låne et kamera av og teste litt for å se hva som skal til for at du skal bli fornøyd? Endret 20. august 2016 av se# Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Sonys A6000 virker som en grei størrelse fysisk. Det er mest et kameras dybde som gjør det problematisk å ta med seg i vesker tenker jeg. Et fornuftig portrettobjektiv er såpass stort at størrelsen på kameraet spiller ikke større rolle da, det er fullt mulig og ta av objektivet når det ikke er i bruk men ofte fjerning av objektiv kan forårsake mer støv inne i kamerahuset med dertil "flekker" på bildene. Canon 100D og en 40mm f/2.8 blir vel noe av det minste du finner i størrelse hvis man tar hensyn til dybdeskarpheten ekvivalent, men er ikke sikker på om bakgrunnen vil bli diffus nok med 40mm f/2.8. Her er endel bilder tatt med 40mm Endret 20. august 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Nå har jeg sett på bilder fra en rekke kamera og lest meg opp. Jeg har kommet frem til at jeg bør nok ha en bildesensor på minimum Micro Four Thirds og blenderåpning på 1,8 for å kunne ta de bildene jeg ønsker. Derfor leter jeg nå først og fremst etter MFT-kamera. Jeg trenger WiFi, skulle gjerne hatt vendbar LCD for å ta bilder i lav høyde og skulle gjerne hatt USB-lading. USB-lading har jeg forstått er mangelvare på de fleste MFT. EVF er ikke så viktig for meg. Aktuelle kamera jeg ser på er Olympus E-PL7, Panasonic DMC-GM5 og Panasonic DMC-GF7, som alle er ganske rimelige. Jeg tenker Panasonic AF 25/1,7 G Lumix ASPH er et objektiv som gir mye bang for buck. Batteritiden er visst stusslig på GM5, men vekten er lav og den har flere funksjonsknapper enn E-PL7 og GF7 virker det som. Dessverre har den ikke vendbar skjerm. Men hvor viktig er det egentlig med bildestabilisator? Dersom jeg går for et GM5 og Panasonic-objektivet jeg hadde tenkt, blir det jo ingen bildestabilisator. Hva tror dere om å kun ha 25mm og ikke kit-objektivet? Man har jo ikke zoom på mobiler, og man klarer seg jo fint med dem tenker jeg. Samtidig er merkostnaden av kamera med kit gjerne bare en tusenlapp. Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Nå har jeg sett på bilder fra en rekke kamera og lest meg opp. Jeg har kommet frem til at jeg bør nok ha en bildesensor på minimum Micro Four Thirds og blenderåpning på 1,8 for å kunne ta de bildene jeg ønsker. Derfor leter jeg nå først og fremst etter MFT-kamera. Jeg trenger WiFi, skulle gjerne hatt vendbar LCD for å ta bilder i lav høyde og skulle gjerne hatt USB-lading. USB-lading har jeg forstått er mangelvare på de fleste MFT. EVF er ikke så viktig for meg. Aktuelle kamera jeg ser på er Olympus E-PL7, Panasonic DMC-GM5 og Panasonic DMC-GF7, som alle er ganske rimelige. Jeg tenker Panasonic AF 25/1,7 G Lumix ASPH er et objektiv som gir mye bang for buck. Batteritiden er visst stusslig på GM5, men vekten er lav og den har flere funksjonsknapper enn E-PL7 og GF7 virker det som. Dessverre har den ikke vendbar skjerm. Men hvor viktig er det egentlig med bildestabilisator? Dersom jeg går for et GM5 og Panasonic-objektivet jeg hadde tenkt, blir det jo ingen bildestabilisator. Hva tror dere om å kun ha 25mm og ikke kit-objektivet? Man har jo ikke zoom på mobiler, og man klarer seg jo fint med dem tenker jeg. Samtidig er merkostnaden av kamera med kit gjerne bare en tusenlapp. 1: Ikke viktig i det hele tatt, om du setter kameraet på stativ eller har nok lys til å holde lukkertiden kort nok 2: Litt kort som portrettobjektiv. 40-50 gir litt mer naturlig perspektiv, men selvsagt, det er smak og behag og kommer an på hvilket uttrykk du vil ha. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 Ja, jeg skjønner det. Spørsmålet er jo om det er nok lys eller om det kommer til å irritere meg. Men 25 mm på MFT tilsvarer vel ca 50 mm fullformat, og det er vel ganske naturlig perspektiv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Jeg vil anbefale at du velger hus med kit. Og så spe på med en 25mm. Hvis lav vekt og kompakt størrelse er viktig, så vil jeg anbefale GM5. I tillegg til 25mm f/1.7 så kan du også vurdere 42.5mm f/1.7 til portretter. Hvis du ønsker å gå for Olympus; så ville jeg gått for 17mm f/1.8 og 45mm f/1.8 fremfor Panasonic objektivene. Jeg foretrekker 17mm fremfor 25mm da det blir et litt videre perspektiv. 14mm blir fort litt for vidt ... Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. september 2016 Forfatter Del Skrevet 20. september 2016 17mm f/1.8 koster dobbelt så mye som 25mm f/1.7, så det blir neppe aktuelt. Men hvorfor ikke gå for Panasonic-objektiv hvis jeg velger et Olympus-hus? Det viktigste er egentlig gode nærbilder av et barn fra fødsel og et par år fremover tenker jeg. Men så tenkte jeg at 25 mm åpner for generelle familiebilder i tillegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 På mFT gir 25mm et naturlig synsfelt. Dvs. for smalt for vide landskap og boligfoto, men helt greit til sosiale settinger der flere skal være med i ett bilde. Mor og barn for eksempel. Men det er for vidt for det man normalt tenker på som portrettfoto. Portretter skal jo gjerne være fra skuldre og opp til litt luft over hodet. Da må man ganske nært med et sånt objektiv og det kan bli litt unaturlig perspektiv og de som er på bildet kan bli litt brydd av den nærgående fotografen. Kjøp gjerne en kit-zoom så du finner ut hvilke brennvidder som egner seg for hva. Når du har utforsket og blitt vant til det over en periode så kan du gjerne gå til innkjøp av et fastobjektiv med favorittbrennvidden din. Det kan bli vanskelig for man har gjerne flere motiver som krever ulike brennvidder og da har du det gående med objektiv-kjøp-syndromet til fotointeresserte. Ha i tankene at ekvivalent brennvidde og blender ofte gjør at man får omtrent samme fysiske størrelse og vekt på ekvivalente objektiver når man endrer sensorstørrelse, innen rimelighetens grenser. Finner man ikke noe som er ekvivalent så har ofte de større sensorene større ekvivalent blenderåpning, men da på bekostning av større størrelse og vekt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Ja, jeg skjønner det. Spørsmålet er jo om det er nok lys eller om det kommer til å irritere meg. Men 25 mm på MFT tilsvarer vel ca 50 mm fullformat, og det er vel ganske naturlig perspektiv? 1: VR kommer i kategorien kjekt å ha, men hjelper ikke for bevegelser i motivet, så ofte må du ned med lukkertiden så mye at det er bortkastet å bruke VR. 2: Det kommer an på hva slags portrett du er ute etter. 50 mm fullformat er for vidt til å fylle bildet med øvre torso uten at du er så nært at perspektivet blir rart. For stor nese og små ører kan være flatterende på noen, men ikke fullt så mye på andre. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 17mm f/1.8 koster dobbelt så mye som 25mm f/1.7, så det blir neppe aktuelt. Men hvorfor ikke gå for Panasonic-objektiv hvis jeg velger et Olympus-hus? I 99% av tilfellene så går det bra; det har vært et par enkeltstående tilfeller der Olympus-hus har hatt problemer med Panasonic objektiv. Jeg tenker mest på at hvis du velger Olympus, så trenger du ikke stabilisering i objektivet. I noen tilfeller så blir det rimeligere å kjøpe Olympus objektiver. 17mm er dog ikke et av de ... Det viktigste er egentlig gode nærbilder av et barn fra fødsel og et par år fremover tenker jeg. Men så tenkte jeg at 25 mm åpner for generelle familiebilder i tillegg. 25mm vil være greit til det bruket du skisserer; men det er mulig du vil oppleve at det blir trangt for gruppebilder inne. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 22. september 2016 Forfatter Del Skrevet 22. september 2016 Takk, takk. Kjøpte et DMC-GM5 med kit-objektiv. Får teste litt brennvidder og se hva som blir naturlig før jeg enten velger 25mm eller 45mm. 1 Lenke til kommentar
Venin Skrevet 22. august 2017 Forfatter Del Skrevet 22. august 2017 (endret) Jeg endte opp med Panasonic sin DMC-GM5 + 25mm 1.7. Har hatt det omtrent et år og er strålende fornøyd. Masse bokeh og mange fine babybilder. Takk for hjelpen. Endret 22. august 2017 av Venin 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå