Gå til innhold

Kan de såkalte kompakte superzoomene ta gode portretter?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et kamera som kan ta gode bilder av baby/barn. Ideelt sett ønsker jeg en lang zoom også, men jeg er usikker på om jeg kan få i pose og sekk her. Om mulig er det responstid, dybdeskarphet (diffus bakgrunn) og superzoom jeg ønsker i kompakt form.

Naturligvis trenger jeg da et kamera med stor blenderåpning, men det er vel også en fordel med en stor sensor? På listen her er det kompakte superzoom-kameraer, men sensorstørrelsen er lik på alle bortsett fra PowerShot G3 X: http://www.prisjakt.no/category.php?m=s280696746&o=lokal_rank

Får man til diffus bakgrunn med f.eks. DMC-TZ80 eller må jeg rett og slett droppe superzoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert få et brukt systemkamera med et 50mm objektiv for kr 1500-2000, og bruke resten på et lite kamera som du kan ta med på tur. Jeg betalte kr 2222 for et Panasonic TZ70 på tilbud.

Bruktmarkedet på foto.no har mer realistiske priser enn Finn.

https://foto.no/bruktmarked/

Et NIkon D300 med 50mm  f:1.8 til kr 3000 er kanskje litt stort, men man får bra kamera for pengene:

https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=256599

Lenke til kommentar

Om du vil slippe billig unna portrettsystem, kjøp en D90 og en 50/1,8, enten AF-D eller series-E. Det bør du få til 15-1600,- til sammen. Da vil det aldri være kamerasystemet som er begrensningen, men hva du selv gjør utav det. 

Lenke til kommentar

Selv dyre kompakte superzoom gir like gode/dårlige portretter som de billigste kompaktkamera med hensyn på dybdeskarphet.

Nja.

Panasonic TZ-100 har en 1"-sensor og ikke så halvgale lyssterk optikk. Det kan selvsagt ikke sammenlignes med et systemkamera med en lyssterk portrett-prime, men det er nok ikke så mye dårligere enn FourThirds-sensor og en vanlig kitzoom.

Men et rimelig APS-C speilreflekskamera med en 50mm f/1,8 er nok alternativet som gir best ytelse for en relativt liten sum penger.

Lenke til kommentar

Bare for å avklare fysikken bak lav dybdeskarphet: Det er kun to ting som avgjør dybdeskarpheten:

- Forstørrelsen: Jo kortere avstand desto kortere dybdeskarphet (makro gir for eksempel ekstremt høy forstørrelse og ekstremt kort dybdeskarphet)

- Blenderdiameter: Merk: ikke blendertall, men diameter. En 400mm f/2,8 har en blenderdiameter på 400mm/2,8 = 142 mm. Dette er et ekstremt tilfelle. Merk at hvis man skal se på blendertall så må man også ta med brennvidden i regnestykket og dermed avstanden til motivet. 400mm brennvidde er selvsagt helt ekstremt upraktisk for barneportretter på grunn av avstand. Merk også at hvis man velger en liten sensor så bør også brenvidden reduseres for å få praktisk avstand. Konsekvensen av det er at blenderdiameteren krymper hvor blendertallet holdes konstant. Blendertall, brennvidde og crop-faktor må altså sees i sammenheng.

Oversetter man fysikken til litt mer praktiske råd så bør du altså se etter et kamera med relativt stor sensor. Innenfor noen få tusenlappers budsjett betyr det en crop-faktor fra ca 2,7 til 1,0. Videre bør du finne et objektiv med passende synsvinkel for portretter. På fullformat er det 85-135 mm som er de klassiske portrettbrennviddene. På 1,5x crop er det ca 50-90 og på 2x crop er det ca 30-70 og på 2,7x crop er det ca 25-45mm. Hvis vi stryker Canon 5D (eneste i ditt budsjett med 1,0x cropfaktor) og stryker det minst gunstige av de gjenværende, altså 2,7x crop, så gjenstår crop-faktorene fra 2,0 til 1,5.

Altså Olympus/Panasonic micro fur thirds (2,0x), Canon EOS M (1,6x) og Fujifilm X, Samsung NX og Sony E (1,5x og speilløse) og eventuelt Canon EF-s, Nikon F og Pentax K (1,5x og speil). Blant disse finnes det en rekke passe rimelige objektiver med fast portrettbrennvidde og stor blenderåpning.

Ellers så vil jeg også anbefale en ekstern blits med liten påmontert softboks og kabel/transmitter for å kunne holde den et stykke unna kameraet. Blits er veldig nyttig til barnefoto. Ja, også en morsom bamse/figur oppå kameraet.

Lenke til kommentar

Her var det mange gode forslag, men jeg syns speilrefleks blir i største laget. Jeg har hatt det tidligere.

Tja. Som Simen sier, skal du isolere motivet fra bakgrunnen, så må lysåpningen opp i en viss størrelse.

Du kan eventuelt se på Olympus 45mm f/1,8 og et tilstrekkelig kompakt μFT-hus. Sony sin 50 mm f/1,8 og f.eks. et A6000 eller A5100 er et annet alternativ. Men da havner du på et nivå som egentlig ikke er så mye mindre enn de minste speilrefleksene med et tilsvarende objektiv. Canon sin 50mm f/1,8 STM er f.eks. bare 39 mm lang, mens Sony sin er 62mm, så der forsvinner jo hele fordelen med kortere registeravstand.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til å ta med i regnestykket:

Du må velge en bildevinkel = kombinasjon brennvidde og sensorstørrelse som passer med det utsnittet du ønsker, og som gjør at du kan ha en avstand til objektet som gir et naturlig utseende. For kort avstand gir stor nese og små ører, for lang avstand og ansiktet blir flatet ut. 

Se her: http://dofsimulator.net/en/ for en simulator som kan hjelpe deg til å velge. 

Lenke til kommentar

Her var det mange gode forslag, men jeg syns speilrefleks blir i største laget. Jeg har hatt det tidligere.

Tja. Som Simen sier, skal du isolere motivet fra bakgrunnen, så må lysåpningen opp i en viss størrelse.

Du kan eventuelt se på Olympus 45mm f/1,8 og et tilstrekkelig kompakt μFT-hus. Sony sin 50 mm f/1,8 og f.eks. et A6000 eller A5100 er et annet alternativ. Men da havner du på et nivå som egentlig ikke er så mye mindre enn de minste speilrefleksene med et tilsvarende objektiv. Canon sin 50mm f/1,8 STM er f.eks. bare 39 mm lang, mens Sony sin er 62mm, så der forsvinner jo hele fordelen med kortere registeravstand.

Joda, men når selve huset er mindre og lettere er det allikevel vesentlig hendigere å ha med seg.

I den prisklassen han antyder ville jeg sett etter en pent brukt hus, da har han råd til et godt objektiv som du nevner også. Alternativet er å begynne med kit-linsa for å få litt erfaring med kameraet og så oppgradere med portrettobjektiv senere.

Lenke til kommentar

Joda, men når selve huset er mindre og lettere er det allikevel vesentlig hendigere å ha med seg.

Greien er at huset er ikke egentlig så mye mindre og lettere. Det skiller 140 g mellom A6000 og de minste EOS-speilrefleksene, og dimensjonene er heller ikke så forskjellige. Når du monterer på objektiv så er det egentlig bare i høyden det er noen særlig forskjell.

A5100 er hakket mindre igjen, men da mister du søker. Mulig TS ikke er like kresen som meg, men jeg hadde fått fnatt av å prøve å ta bilde av barn med et kamera uten søker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs hvor kravstor du er. Enkelte superzoommodeller kan gi deg bakgrunn som er uskarp. Ikke som et speilrefleks/system-kamera med lyssterk optikk, men kanskje bra nok? Sjekk for eksempel Sony RX10 I/II som har fast F2.8 gjennom hele zoomområde. Panasonic Fz1000 er et annet alternativ, ikke like lyssterkt på 200mm (ekvivalent), men det har mer zoom enn RX10 I/II.

Sony RX100 er veldig kompakt, men er ikke superzoommodeller og har muligens litt lite tele for portretter (smak og behag osv). Canon har et par modeller med samme størrelse sensor som RX100, men som gir litt mer tele (G7x II og G5x).

Lenke til kommentar

Greien er at huset er ikke egentlig så mye mindre og lettere. Det skiller 140 g mellom A6000 og de minste EOS-speilrefleksene, og dimensjonene er heller ikke så forskjellige. Når du monterer på objektiv så er det egentlig bare i høyden det er noen særlig forskjell.

A5100 er hakket mindre igjen, men da mister du søker. Mulig TS ikke er like kresen som meg, men jeg hadde fått fnatt av å prøve å ta bilde av barn med et kamera uten søker.

Forskjellen er nok ikke så stor til dette bruket som TS har.

For min del er det enorm forskjell på EOS'en som jeg aldri gadd å dra på annet enn når det spesifikt var bruk for det, mens den speilløse - med kompakt objektiv - har jeg med meg nesten overalt, i sekken eller beltetaska og så har de større objektivene i en egen kamerabag når det er aktuelt. EOS'en ligger fremdeles i skapet...  ;-)

Mitt kamera har søker (bevisst valg), men den bruker jeg mest når det er skarp sol etc og vanskelig å se skjermen, eller når jeg skal finjustere manuell fokus. Bruker like gjerne skjermen når jeg fotograferer ungene også, men det er like mye pga at det er raskere, siden minstemann aldri står stille.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RX10-ene og FZ1000 faller vel litt utenfor kategorien "kompakte" superzoomer. De er begge omtrent på størrelse med et forbrukerspeilrefleks med kitobjektiv.

Enig i det, men når TS ikke finner det han vil ha så må han redusere på noen krav. Er ønsket om mye zoom viktig nok må han opp i størrelse eller ned i sensorstørrelse.

Lenke til kommentar

RX10-ene og FZ1000 faller vel litt utenfor kategorien "kompakte" superzoomer. De er begge omtrent på størrelse med et forbrukerspeilrefleks med kitobjektiv.

Enig i det, men når TS ikke finner det han vil ha så må han redusere på noen krav. Er ønsket om mye zoom viktig nok må han opp i størrelse eller ned i sensorstørrelse.

Jeg har skjønt at superzoom fungerer dårlig til det jeg ønsker, så jeg har egentlig droppa det helt. Tanken var superzoom eller ingen/ca ingen zoom. Nå er det mer et systemkamera (mindre enn speilrefleks) jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...