M0llee Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Etter en liten oversvømmelse i nabolaget valgte jeg å ta bilen til butikken. Jeg møtte på en relativt stor "vannpytt" og valgte å kjøre gjennom den. Etter butikken så måtte jeg komme meg tilbake og kjørte gjennom det samme vannet. Dagen etterpå dro jeg på jobb uten problemer, men når jeg skulle hjem så sto bilen stille. Jeg fikk litt bevegelse på bilen etterhvert og til slutt så løsnet bilen. Bilen sto over helgen og på mandag prøvde jeg å kjøre den igjen. Den sto helt stille og min forrige taktikk funket dårlig. Det begynte å lukte litt svidd av bilen, noe som jeg regner med er fordi jeg sluret på clutchen. Jeg tok kollektiv hele uken, men bestemte meg i dag for å prøve på nytt. Jeg fikk bevegelse i 3 av hjulene, men hjulet bak til høyre sto stille. Etter 1 time med kamp mot rusten så måtte jeg gi opp. Jeg har prøvd å banke på hjulet, uten hell. Jeg regner med at dette er håndbrekket og ikke skivebremsene som sitter fast. Håndbrekket sto på over helgen men siden mandag har bilen bare stått i første gir. Noen som har tips for å få fikset dette UTEN å ta av hjulet og trommelen? Trenger bare en midlertidig fix, sånn at bilen slipper å stå der den er nå. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hva med å fortelle noe om bilen også? Lenke til kommentar
M0llee Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 2005 Ford Transit Connect. Har byttet trommler for ca 2 år siden. Den har gått ca.150000km Foreløpig ingen kritiske feil på den. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Sikkert fastrusta håndbrekkwire. Lenke til kommentar
M0llee Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Sikkert fastrusta håndbrekkwire. Men vil ikke da begge bakhjula stå fast? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Sikkert fastrusta håndbrekkwire. Men vil ikke da begge bakhjula stå fast? Det er én individuell wire til hvert hjul. Så det er selvsagt mulig at bare et av hjulene henger Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Prøv å dytt tilbake den greia som wire'n drar i på trommelen, mulig det ikke er mer som skal til. Sålenge den sitter på utsiden av trommelen på disse da, noe som slett ikke er sikkert. Lenke til kommentar
M0llee Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Jekka opp bilen i dag og tok fram slegga. Hovedplanen var å få av hjulet for å komme lettere til trommelen, men hjulet har rustet helt fast. Jeg brukte spray mot rust, slegge og en trekloss. Jeg holdt på en god stund før jeg måtte si meg ferdig. Hjulet ville ikke av. MEN, slegga hadde tydeligvis funket mot trommelen fordi når jeg hadde gitt opp så kunne hjulet rulle fritt. Har derfor kjørt med den i rundt 2 timer nå og den er på en plass hvor jeg kan begynne å skru. I morgen begynner det morsomme. Prøve å få hjulet til å komme av. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Ett gammelt fint triks er å løsne hjulmutterne litt, for så å kjøre litt med kraftig svinging. Da løsner det skal du se. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Ett gammelt fint triks er å løsne hjulmutterne litt, for så å kjøre litt med kraftig svinging. Da løsner det skal du se. Serr... ? 1. DONT DO THAT... Men + i boken for at jeg måtte humre litt! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Er som å bruke olje på bremsene for å justere skeivtrekk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hadde faktisk en lekasje fra differensialen på en firmabil en gang (Mitsubishi L200, med stiv bakaksling) som gjorde at diffoljen rant ut til trommelen, og smurte den slik at bremsen sluttet å virke. fantastisk patent. Ble paff når jeg åpnet trommelen og det rant olje ut. Men om trådstarter ikke tør å kjøre hjulet løst, kan ett par fine rapp med gummihammer på innsiden avfelgen gjøre susen. Burde ikke bruke vanlig hammer da man kan skade felg. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Kjøre med løse bolter er litt i grenseland, men en bolt/mutter som henger igjen og denge løs med (gummi)hammer på innsiden av dekket har jeg gjort flere ganger. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Tviler på at det er wiren som er treg. Jeg tror det er kommet vann inn i tromlene. Våte bremsebelegg kan ruste fast i tromlene, typisk da er at de løsner med et smell og ikke er trege etterpå. Du bør nok ha det noen skikkelig kraftige oppbremsinger fra stor fart for å få tørket bremsene og få pussa vekk rusten, så regner jeg med at bremsene fungerer helt greit igjen. 1 Lenke til kommentar
M0llee Skrevet 20. august 2016 Forfatter Del Skrevet 20. august 2016 Har fått av hjulet og trommelen. Ingen deler måtte byttes, men jeg har tørka alt av vann og smørt på nytt. Nå funker alt helt fint, og jeg kan bruke håndbrekket uten at det skal ha noe å si. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Løsner ikke trommelbremsene så hjelper det som oftest med noen rapp på trommelen... Bare husk å smør opp ved første anledning.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå